Scream 3

06-05-2010

4.8

Scream 3 (Blu-ray)

Sidney Prescott (Neve Campbell) leeft een teruggetrokken leven, ergens waar niemand haar kent en met een nieuwe identiteit. De gebeurtenissen rond de moorden in Woodsboro zijn haar niet in de koude kleren gaan zitten. Ze is dan ook bang om haar huis te verlaten en werkt vanuit huis om met niemand in contact te komen. Ook nu blijft haar verleden haar echter achtervolgen. Op de set van “Stab 3”, een film geïnspireerd op de moorden in Woodsboro, vermoordt iemand één van de castleden. De moord is gelijk aan het script van de film, bovendien laat iemand een foto achter van de moeder van Sidney. Dit is voor haar reden genoeg om haar schuilplaats te verlaten en op zoek te gaan naar antwoorden. Antwoorden op vragen rond de dood van haar moeder, maar die antwoorden blijken schokkender dan verwacht.

Een gouden regel in Hollywood is dat horrorfilms meerdere vervolgen krijgen. Zo ook in het geval van Scream, waar hier de bespreking van het derde deel te lezen is. Dit is voorlopig de laatste in de serie, maar een vierde deel staat aangekondigd voor 2011. Het aantal vervolgen valt dus mee, zeker in vergelijking met andere prenten uit dit genre. Hopelijk gaan de makers niet de kant op van acht of negen delen, zoals we dat vaker zien gebeuren. Het niveau van de films daalt namelijk doorgaans met het uitkomen van elk nieuw deel. Dit gaat ook op voor Scream 3, dat duidelijk de minste van de serie is. Het verhaal werd deze keer niet geschreven door Kevin Williamson, maar door Ehren Kruger. Hij is vandaag de dag bekend als schrijver van Transformers: Revenge of the Fallen en The Ring. Zijn stijl is enigszins anders dan die van Williamson, iets dat ook te merken is tijdens het kijken van Scream 3. Echt grote verschillen zijn er echter niet, de hippe en vlotte dialogen zijn nog steeds aanwezig. Ook de bekende regels van het genre zijn weer van de partij. Deze keer krijgen we te horen dat er voor een derde deel eigenlijk geen regels zijn en dat iedereen de moordenaar kan zijn. Dit mysterie is dan ook het sterkste punt van de film. Als kijker heb je namelijk geen flauw idee wie deze keer de moordenaar is. Het kan werkelijk iedereen zijn. De prent bevat genoeg spanning en humor om de gehele speelduur te vermaken. Sommige zaken zijn een beetje vergezocht en de originaliteit is er inmiddels ook wel vanaf. Toch zullen de fans van de reeks zich prima vermaken met dit derde deel. Vrijwel alle bekende personages keren terug en daarmee ook hun vertolkers. De rol van Neve Campbell is wel iets kleiner dan in de eerste twee films, maar haar karakter is nog altijd van wezenlijk belang voor het verhaal. Iets waar de film zich ook door kenmerkt zijn de vele cameo’s. Zo zien we onder andere de karakters Jay en Silent Bob voorbij komen, die bekend zijn van de films van Kevin Smith. Regisseur Wes Craven verzorgde op zijn beurt weer een cameo in de film Jay and Silent Bob Strike Back van Smith. Verder zien we nog Carrie Fisher voorbij komen die de draak steekt met zichzelf en de zogenaamde manier waarop zij haar rol in Star Wars bemachtigde. Het derde deel uit de Scream levert weer voldoende vermaak voor fans van de reeks. Echte horrorliefhebbers zullen nog altijd vinden dat er te weinig bloed en gore zichtbaar is.

Scream 3 is al geruime tijd op DVD verkrijgbaar. Lees hier onze, enigszins summiere, recensie van de DVD. Hieronder volgt de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2000
Speelduur: 111 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Resolutie: 1920 x 1080i
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045220877

Het High Definition (HD) beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec. De beeldfrequentie van deze uitgave is 50i (interlaced), hetgeen dus 50 halve beeldjes per seconde inhoudt. Het beeld op deze uitgave is dus niet 1080p. De oorspronkelijke beeldfrequentie van de film is 24 hele beeldjes per seconde. Dit betekent dat bij deze HD transfer van de film, net als bij een standaard PAL DVD release, een 4% afspeelversnelling is toegepast. De toegepaste versnelling heeft geen gevolgen voor de beeldkwaliteit, maar is wel merkbaar bij het geluid. Zie hiervoor onder Geluidskwaliteit. De toepassing van het interlaced beeld betekent dat de uiteindelijke beeldkwaliteit ook afhankelijk is van de kwaliteit van de de-interlacer in je BD-speler of weergavescherm.

De kwaliteit van de transfer van deze BD-uitgave is gelukkig beter verzorgd als bij Scream 2. Op vrijwel alle fronten scoort het beeld dan ook een voldoende, hoewel er genoeg ruimte voor verbetering is. Op het gebied van scherpte en detail is voldoende vooruitgang waar te nemen ten opzichte van de DVD. Vooral close-ups laten meer detail zien. De kleuren ogen natuurlijk en bovendien feller dan bij de DVD. De donkere scènes zijn goed te volgen. Contrast en schaduwdetail zijn dan ook dik in orde. Op dit gebied scoort de transfer het best. Het zwartniveau is ook goed, evenals de helderheid van het beeld. De transfer oogt verder mooi schoon. Filmgrain is aanwezig, maar niet in storende mate. Aliasing steekt zo nu en dan de kop op, evenals wat lichte edge enhancement. Verder zijn er geen fouten te bekennen. Een transfer die een voldoende scoort, maar over het algemeen een wat gedateerd uiterlijk heeft.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid wordt verzorgd door een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De track klinkt prima, maar laat een op voorste kanalen gericht geluidsbeeld horen. De dialogen komen hierbij uit de centerspeaker. Deze zijn goed te volgen en klinken mooi helder. De muziek en overige geluiden komen uit de frontspeakers. Hier beweegt het geluid zich natuurlijk over de twee kanalen. De surrounds laten zo nu en dan wat omgevingsgeluiden horen. Ook worden ze gebruikt om een wat meer dynamisch geluid te laten horen bij de scènes met schrikmomenten. Hierdoor komt het geluid wat harder over, wat een grotere schrikreactie teweeg moet brengen. Het LFE-kanaal helpt hier een handje bij, met een goed gedoseerd laag. Dit had soms iets nadrukkelijker aanwezig mogen zijn. De track laat voldoende detail horen, maar hier was nog wel wat ruimte voor verbetering geweest. De track klinkt verder mooi helder, zonder beschadigingen of ruis. Zoals bij het onderdeel Beeldkwaliteit al is opgemerkt, is dit een uitgave waarbij WEL een vier procent versnelling is toegepast. Dit heeft helaas invloed op de geluidskwaliteit. Het geluid zou voller en dynamischer klinken als de 4% versnelling achterwege was gebleven. Dit is een goed klinkend geluid, maar bij Blu-ray Disc uitgaven leggen we de beoordelingslat een stukje hoger en trekken daarom één punt van de score af.

Deze Blu-ray Disc begint met een aantal promotietrailers, waarna de film direct begint. Een menu is niet beschikbaar.

In Scream 3 wordt Sidney Prescott andermaal belaagd door een gemaskerde moordenaar. Dit gebeurt als zij haar veilige leventje achter zich laat om meer te weten te komen over de dood van haar moeder. Wie de moordenaar deze keer is blijft een raadsel tot het einde, maar duidelijk is wel dat iedereen hiervoor in aanmerking kan komen. Dit is één van de sterkste punten van de film. Verder is het gegeven vrijwel gelijk aan de eerdere delen, waardoor de verrassing en originaliteit er wel een beetje af is. Deze BD-uitgave is redelijk verzorgd. De beeldkwaliteit is ruim voldoende, helaas is de resolutie niet 1080p. Het geluid heeft hier ook onder te lijden, er zijn bovendien geen extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.