Edward & Mrs Simpson

28-07-2010

7

Edward & Mrs Simpson (DVD)

1930, Engeland. Kroonprins Edward, Prince of Wales (Edward Fox) is opgegroeid tot de meest perfecte kroonprins die Engeland ooit heeft gehad. Zijn ouders, King George V (Marius Goring) en Queen Mary (Peggy Ashcroft) hebben er alles aan gedaan om hem te doordringen van zijn taken en verantwoordelijkheid. Hij lijkt voor de functie geboren. Hij is charmant, geïnteresseerd in zijn volk, vooral in de gewone man, en weet altijd precies de juiste woorden te vinden, in welke situatie hij zich ook bevindt. Hij heeft alleen nog geen bruid gevonden en gaat zeer vriendschappelijk om met twee getrouwde dames, maar dat is voor die tijd toelaatbaar. Dan ontmoet hij de Amerikaanse Wallis Simpson (Cynthia Harris). Hij valt als een blok voor haar. Haar man Ernest Simpson ziet het gelaten aan en doet “the honourable thing” en stemt toe met een scheiding. Dan wordt de relatie van Edward met Mrs. Simpson een probleem. Nu is er een risico dat ze willen trouwen en dat is volgens de regering onder leiding van premier Baldwin (David Waller) ontoelaatbaar. Edward moet, zeker als zijn vader overlijdt en hij koning wordt, een keuze maken: zijn kroon of Wallis Simpson.

De mini-serie Edward & Mrs. Simpson dateert al van 1978. De serie is gebaseerd op de biografie van Edward VIII door Frances Donaldson. Zij verzorgde ook het script, samen met de ervaren Simon Raven. De serie werd geregisseerd door Waris Hussein, een Engelsman van Indiase afkomst die eerder al een film maakte over het Engelse koningshuis Henry VIII And His Six Wives. Ook heeft hij veel series en Tv-films gemaakt. Hij heeft er een zeer gedegen en bejubelde serie van gemaakt. De acteerprestaties zijn heel sterk en de kleding en decor zeer overtuigend. De serie heeft dan ook diverse prijzen gewonnen waaronder een BAFTA voor beste acteur (Fox), Beste Kostuumontwerp, Beste Design en Beste Dramaserie en een Emmy voor Outstanding Limited Series.
Ook al is de serie uit 1978 en daardoor voor onze ogen nogal gedateerd, toch overtuigt ze. Edward Fox ís Prince Edward. Hij heeft de uitstraling, het taalgebruik, de mimiek, alles. Harris als Mrs. Simpson is overtuigend, maar enigszins afstandelijk. Heel sterk zijn de optredens van Waller als premier Baldwin, Peggy Ashcroft als Koningin Mary en de tante van Mrs. Simpson Bessie Merryman, gespeeld door Jessie Matthews. De serie beschrijft de periode van de ontmoeting tussen Wallis Simpson en Edward in 1930 tot zijn aftreden in 1936. De Prins, ook wel de Gouden Monarch genoemd, wilde graag een eigen stempel drukken op zijn koningschap. Hij deed dat ook vol overtuiging. Hij was zeer geïnteresseerd in zijn volk, vooral in de gewone man en bezocht bijvoorbeeld de mijnen in Engeland, die het in die tijd heel zwaar hadden, met veel werkeloosheid tot gevolg. Vanwege zijn aanhoudende interesse en zijn charme was hij dan ook zeer geliefd bij het volk. Toen hij verliefd werd op Wallis Simpson (al eerder getrouwd en gescheiden) en zij ging scheiden van haar (tweede) man wilde hij niets liever dan met haar trouwen. In de serie krijg je het vermoeden dat Wallis Simpson een goeie intrigante was en dat maakt haar niet direct sympathiek. Maar ook Edward blijkt andere, minder leuke trekjes te hebben, waaronder bijvoorbeeld zijn bewondering voor Mussolini. Edward rekende erop dat in deze nieuwe tijd, met zoveel veranderingen, hij als nieuwe koning geen verweer zou zijn krijgen tegen zijn plan om met Mrs. Simpson te trouwen. Helaas was dat niet het geval. Toen zijn plannen duidelijk werden heeft de regering hem duidelijk gemaakt dat zij en het volk nooit een tweemaal gescheiden vrouw als koningin zouden accepteren. Hij blijft het proberen tot hij uiteindelijk, tot groot verdriet van zijn moeder en broer die hem moet opvolgen, de handdoek in de ring gooit en zijn troon opgeeft.
Dit bekende verhaal had voor mij altijd een romantische ondertoon. Het spreekt toch tot de verbeelding dat een koning voor de liefde zijn troon opgeeft. Deze serie geeft ook een ander beeld: de intrigante Simpson en de zeer eigenwijze en verwende Edward willen alles. En dat gaat dus niet. Dat Edward de eer aan zichzelf heeft gehouden pleit voor hem. In die zin, en dat blijkt ook uit deze serie, was hij een eerbaar man. Ook krijg je enigszins medelijden met de broer van de koning, Bertie, Hertog van York, (Andrew Ray) die nu tegen wil en dank het koningschap krijgt opgedrongen terwijl hij daar absoluut niet op voorbereid is. Hij is een heel ander type dan Edward, verlegen, gedienstig en enigszins stotterend. Over zijn leven is een vervolgserie gemaakt in 2002 genaamd Bertie & Elizabeth. Zijn oudste dochter Elizabeth is de nu nog steeds regerende Koningin Elizabeth. Deze serie is in Nederland nog niet op DVD uitgebracht. Maar aangezien Just Entertainment Edward & Mrs Simpson opnieuw heeft uitgebracht is dat misschien een voorbode of tenminste een goede aanleiding ook deze vervolgserie ook op DVD uit te brengen. Voor alle liefhebbers van degelijk drama en met een interesse voor het Engelse koningshuis is deze box een absolute aanrader.

Genre: Drama, Televisie
Jaar: 1978
Speelduur: 351 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344739184

Deze serie stamt uit 1978 en dat zien we terug in de beeldkwaliteit. Met een, voor die tijd gebruikelijk, 1.33:1 beeldformaat is het originele formaat behouden voor de DVD. Men heeft op zowel film als video gedraaid. Buitenscènes zijn op 16mm film gedraaid, binnenscènes op video. Beide hebben op deze transfer zo hun beperkingen. De scènes op film hebben veel last van krassen en spettertjes. Ook de gevolgen van noise-reduction zien we hier veelvuldig terug. Scherpte, contrast en schaduwdetail zijn uiterst mager bij deze scènes. De kleuren zijn ernstig vervaagd en hebben nauwelijks nog enige verzadiging. De binnenscènes, ofwel de scènes die op video zijn gedraaid, zien er iets beter uit, maar ook niet veel. De scherpte is wat beter, maar het contrast is aan de hoge kant, waardoor ook het schaduwdetail ernstig te wensen overlaat. Een bijkomend effect is de cross-colouration, waarbij er kleurvlekken rond voorwerken met een fijn raster zitten. Wie kijkt via de PC of een beamer kan ook met interlacing te maken krijgen. Iets eigenaardigs dat regelmatig optreedt is een klein grijs vlakje in de rechter bovenhoek (zie screenshot 4). Deze verschijnt plotseling en verdwijnt dan ook weer na een tijdje. Gezien de leeftijd van de serie en de manier waarop het is opgenomen is deze kwaliteit wel te begrijpen, maar goed is het zeer zeker niet.

Op de hoes van de DVD staat dat het geluid Dolby Digital 5.1 surround is. In theorie klopt dat wel, met een bitrate van 448 kb/s, maar het betreft hier wel een unwrapped versie, die gecreëerd is uit het oorspronkelijke mono (!) signaal. Dat houdt in dat we uit elk kanaal precies dezelfde informatie te horen krijgen, dus inclusief de surroundkanalen. Dat zorgt voor een erg onnatuurlijke ruimtelijke werking. Dialogen hoor je ook van achteren komen, terwijl daar qua beeld helemaal geen aanleiding voor is. De serie bestaat voor het overgrote deel uit dialogen, dus je begrijpt al dat het geluidsbeeld zeer regelmatig verstoord overkomt. De dialogen zelf hebben voldoende kwaliteit en zijn prima te volgen. Ze klinken wel wat dof, waarbij de leeftijd van het materiaal duidelijk een rol speelt. Overige geluiden blijven tot een minimum beperkt, waardoor het geluidsbeeld over het algemeen wat kaal overkomt. Maar het meest storende is toch wel dat het geluid uit elk kanaal identiek is. Een originele monotrack was voor deze serie zeker voldoende geweest.

De DVD's hebben een geanimeerd menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat, met de begintune van de serie als achtergrondgeluid. De informatie op de hoes qua speelduur is incorrect. Er wordt 420 minuten aangegeven, terwijl de werkelijke speelduur niet meer is dan 350 minuten. Extra's zijn niet aanwezig op deze uitgave.

Kroonprins Edward is zijn hele leven voorbereid op zijn toekomst als koning. Maar als hij verliefd wordt op een Amerikaanse vrouw die ook nog eens tweemaal gescheiden is zal hij moeten kiezen: de kroon of de liefde. Edward & Mrs Simpson kent sterke acteerprestaties en een overtuigende aankleding. Dat maakt deze serie zeer de moeite waard. Helaas zijn we over de beeld- en geluidskwaliteit van de DVD-uitgave minder positief, die zijn ronduit matig. De leeftijd van de serie heeft daar zeker mee te maken. Storend is dat men van het originele monogeluid een surroundtrack heeft gemaakt, die echter totaal misplaatst is. Qua verhaal dus de moeite waard, maar de matige technische kwaliteit zal men op de koop toe moeten nemen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.