Bad Boys

26-08-2010

6.9

Bad Boys (Blu-ray)

Marcus Burnett (Martin Lawrence) en Mike Lowrey (Will Smith) zijn partners bij de politie van Miami. De twee mannen zijn erg verschillend qua persoonlijkheid en manier van leven. Marcus is een familieman, Mike is meer een levensgenieter. Het duo heeft recent een grote drugsvangst gedaan, maar die drugs zijn nu gestolen uit het politiebureau. Alles lijkt erop dat de diefstal is gepleegd door mensen van het bureau en daarom krijgen Marcus en Mike 72 uur om de drugs te vinden. Lukt dit niet, dan zal interne zaken bij de diefstal betrokken worden. Bij toeval komen ze terecht bij een getuige van de moord op een voormalig politieagent. Nu moeten ze de drugs zien te vinden, de getuige beschermen én elkaars identiteit aannemen om deze zaak tot een goed einde te brengen. Deze zaak zal alles van de mannen vragen en hun relatie sterk onder druk zetten.

Het hier besproken Bad Boys uit 1995 heeft een verhaal waar originaliteit ver te zoeken is, weinig karakterontwikkeling, bij tijden matige dialogen en een aaneenschakeling van voorspelbare gebeurtenissen, maar wat is de film toch grappig, knap gemaakt en bovendien na vijftien jaar nog altijd erg goed. Dit lijkt een flinke lijst van tegenstrijdigheden en dat klopt ook, maar feit is gewoon dat Bad Boys ondanks alle tekortkomingen gewoon werkt. De prent betekende de doorbraak voor regisseur Michael Bay. Met zijn eerste avondvullende speelfilm haalde hij ruim 100 miljoen dollar binnen. Geen slecht begin van een carrière en deze film heeft de beste man dan ook geen windeieren gelegd. Zoals gezegd is het verhaal verre van origineel te noemen en bovendien erg simpel. Het plot dient dan ook alleen als kapstok voor enkele spectaculaire actiescènes, grappige gebeurtenissen en de interactie tussen Will Smith en Martin Lawrence. Hiermee hebben we meteen één van de sterke punten te pakken, de chemie tussen deze twee acteurs is erg goed. Ze weten hun kibbelende personages op een dusdanige manier neer te zetten, dat je als kijker zeer geamuseerd naar hun praktijken zit te kijken. De vele grappen en grollen, die goed geschreven zijn, worden nog beter in hun handen en vooral monden. Het duo loopt vrijwel de gehele film ruzie te maken op een manier die erg aanstekelijk genoemd kan worden. Dit gaat gepaard met het nodige verbale vuurwerk, waar scheldwoorden niet geschuwd worden. Naast de humor is ook de actie van groot belang. Deze actiescènes zijn uitstekend gemaakt en ook erg mooi in beeld gebracht. Het is duidelijk dat Michael Bay al heel goed wist waarmee hij bezig was als het aankomt op het in beeld brengen van actie. Over de jaren heeft hij de nodige grote actiefilms gemaakt, waarin hij volgens veel mensen redelijk is doorgeslagen in zijn manier van filmen. Ook in Bad Boys zijn de kenmerkende bewegende beelden rondom de actie aanwezig, maar gelukkig in mindere en bovendien gedoseerde mate. Zijn snelle manier van monteren, met scènes die vaak maar een paar seconden duren, is hier ook nog redelijk in balans. Het tempo ligt onverminderd hoog, met slechts enkele punten in de film die de vaart er wat uithalen. Alles bij elkaar is Bad Boys dus een film met flinke tekortkomingen, die grotendeels teniet gedaan worden door de actie en humor. De clichés van het genre zijn veelvuldig aanwezig en dit zorgt, samen met het voorspelbare verloop van het verhaal, ervoor dat de prent niet een hogere score toebedeeld krijgt. Toch is Bad Boys een erg leuke actiefilm en misschien wel één van de leukste van de jaren ’90.

Bad Boys is eerder verschenen als standaard DVD, Superbit-DVD en als Collector's Edition. Sony heeft de film nu in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc.

Genre: Actie
Jaar: 1995
Speelduur: 118 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
EAN: 8712609661873

• Documentaire
  • Music Videos
  • BD-Live
  • MovieIQ

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

Deze BD-uitgave van Bad Boys laat een beeldkwaliteit zien die beter is dan de releases op DVD, maar ook verre van perfect te noemen is. Op vrijwel alle punten is de transfer een vooruitgang ten opzichte van het SD-materiaal van de DVD’s. Bekeken op het medium Blu-ray Disc scoort het beeld een nette voldoende, maar zijn er de nodige zaken die beter hadden mogen zijn. Veel tekortkomingen zijn deels toe te schrijven aan de manier van filmen, maar de leeftijd van de prent is eveneens duidelijk af te lezen aan de transfer. Zo zijn er regelmatig spetters en krassen te zien. Een duidelijk pluspunt is dat de filmgrain intact is gelaten, waardoor het beeld mooi filmisch overkomt. Scherpte en detaillering zijn er duidelijk op vooruit gegaan in vergelijking met de DVD. Vooral close-ups laten veel meer detail zien in bijvoorbeeld de gezichten. Toch zijn er de nodige softe momenten aanwezig. De kleuren bevatten meer schakeringen en komen feller over dan bij de DVD-uitgaven. Voor een film die in Miami is opgenomen, is het geheel vrij somber en donker van aard. Door het gebruik van bepaalde filters lijkt er constant een donkere sluier over het beeld te zitten. Dit is uiteraard geen fout van de transfer, maar een artistieke keuze van de regisseur. Iets wat wel te wijten is aan de transfer is het tegenvallende schaduwdetail en contrast. Donkere scènes en scènes die zich binnen afspelen bevatten bij tijden weinig detail. Veel zaken vallen weg in de schaduwen, iets dat versterkt wordt door de sterke zwartwaarden. De momenten die zich buiten afspelen en bij veel licht komen dan ook het beste uit de verf. Naast de spetters en krassen zijn er geen artefacten aanwezig. Zoals gezegd een nette voldoende voor de beeldkwaliteit, aangezien het beeld een aardige stap voorwaarts is ten opzichte van de DVD’s, maar helemaal perfect is het allemaal niet.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het originele Engelstalige geluid staat in DTS-HD Master Audio 5.1 formaat (24bit/48kHz) op deze Blu-ray Disc. Over de track valt eigenlijk hetzelfde te vertellen als over de beeldkwaliteit. Het geluid van Bad Boys klinkt namelijk beter als nooit tevoren, maar stelt op een aantal punten ook teleur. De track is een duidelijk vooruitgang ten opzichte van de DVD’s, maar op veel punten was er winst te behalen geweest. Zo is het detail niet altijd wat het moet zijn. Zeker in vergelijking met moderne actiefilms komt het allemaal wat versmeerd over. Nou mogen we het geluid van een vijftien jaar oude film misschien niet vergelijken met die van een recente prent, maar het is gewoon iets wat duidelijk opvalt. Ook ruimtelijkheid en gebruik van het LFE-kanaal hadden wat ons betreft beter gemogen. Gezien de grootte van de explosies verwacht je als kijker meer laag en meer richting in de kanalen. De surrounds worden wel vaak bij het geheel betrokken, maar soms klinkt het wat onnatuurlijk. De muziek is bombastisch en komt vrij sterk uit de frontspeakers. Ook is er lichte muziek hoorbaar uit de surrounds. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. Een track dus die een vooruitgang is ten opzichte van het geluid op de DVD’s, maar die zich niet kan meten met de betere HD-tracks. Desondanks een nette voldoende.

De schijf laat na het opstarten een hoofdmenu zien. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Ook is er een pop-up menu aanwezig, dat tijdens het afspelen van de film is op te roepen en over het actieve beeld wordt weergegeven. Alle extra’s hebben 480p/i beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. De extra's op deze uitgave waren al eerder te vinden op de DVD's. Bij deze BD-uitgave missen we zelfs wat extra's en dat is uiteraard geen goede zaak.

MovieIQ
De film is te bekijken met de zogenaamde MovieIQ optie. Hierbij krijg je tijdens het kijken naar de film informatie via het internet over de cast, productie en andere facetten van de film. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig. Interessant detail: tijdens het testen van deze optie bleef de speler hangen op een laadscherm. Dit was ook het geval op de computer.

Een interessant en informatief commentaar van de regisseur van de film, Michael Bay. Hij vertelt veel zaken over het maken van de film, zoals het opnemen op locatie, de sfeer van de film en het werken met Will Smith en Martin Lawrence. Zeker het beluisteren waard, vooral voor fans van de film.

Putting the Boom and Bang in Bad Boys (24 min.)
Deze documentaire is een must voor mensen die van special effects houden, en dan met name van wapens. We krijgen precies te zien hoe ontploffingen en vuurgevechten in scene worden gezet. Dit is echt weer eens een goede documentaire, met veel nuttige info en niet alleen reclamegebrabbel.

Music Videos
Drie muziekvideo’s, te weten “Five O, Five O (Here They Come)” van 69 Boyz, “Shy Guy” van Diana King en “So Many Ways” van Warren G.

Drie trailers van andere Sony uitgaven.

BD-Live
Na het activeren van deze extra wordt je naar de pagina van Sony gebracht, waar diverse trailers te bekijken zijn. Op het moment van schrijven waren er geen filmgerelateerde extra’s te bekijken. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

Bad Boys was de eerste avondvullende speelfilm van Michael Bay. De film heeft meerdere tekortkomingen, maar is nog altijd erg leuk om naar te kijken. De actie is namelijk goed gemaakt, fraai in beeld gebracht en de chemie tussen Will Smith en Martin Lawrence zorgt, samen met de goed geschreven humor, voor enkele leuke momenten. Het verhaal is vrij simpel en draait om twee agenten die 72 uur de tijd krijgen om een lading gestolen drugs terug te vinden. Na vijftien jaar kan deze film nog steeds gezien worden als één van de betere actiefilms van de jaren ’90. De BD-uitgave heeft een beeld- en geluidskwaliteit die zeker beter is dan die van de DVD’s, maar in vergelijking met andere titels op het medium toch een paar steken laat vallen. De hoeveelheid extra’s is zelfs teleurstellend te noemen, we krijgen hier zelfs minder extra features als op de Collector’s Edition DVD.