DollHouse - Seizoen 1

17-02-2011

7

DollHouse - Seizoen 1 (DVD)

Hoe zou het zijn om een man of vrouw ter beschikking te hebben die is geprogrammeerd volgens al jouw wensen? Dit is mogelijk met de Dollhouse, een bedrijf dat mensen levert die geheel naar jouw smaak gemaakt zijn. Ze nemen hiervoor zogenaamde Actives, die geheel ontdaan zijn van hun herinneringen en gevoelens. Vervolgens worden er informatie en karaktereigenschappen geprogrammeerd die de persoon in kwestie laten veranderen in alles wat nodig is. Heb je bijvoorbeeld een beveiliger nodig of een minnaar, inbreker of huurmoordenaar? Het is allemaal mogelijk. Echo (Eliza Dushku) is zo’n Active en regelmatig wordt zij op missie gestuurd. De acties van het Dollhouse blijven echter niet onopgemerkt en trekken dan ook de aandacht van FBI-agent Ballard (Tahmoh Penikett). Hij is vooral geïnteresseerd in wat er gebeurd is met ene Caroline, de echte naam van Echo.

Dollhouse is een serie die is bedacht door Joss Whedon. Hij is vooral bekend van de immens populaire shows Buffy the Vampire Slayer en Angel. Hij maakte ook nog de show Firefly, maar die werd al na één seizoen van de buis gehaald. Het hier besproken Dollhouse is zijn laatste project voor televisie tot nu toe. De serie draait om een bedrijf dat mensen kan programmeren naar de wensen van de klant. Hiervoor gebruiken zij mensen die zich al dan niet vrijwillig hebben opgegeven. Hun geheugen en emoties worden gewist, wat het bedrijf in staat stelt hen nieuwe mee te geven. Hoofdpersoon is de mooie Echo, die eens Caroline heette. Aan het begin van de eerste aflevering krijgen we te zien hoe zij zich inschrijft bij de Dollhouse. Echt veel keus lijkt zij niet te hebben, maar het hoe en waarom blijven onduidelijk. De afleveringen volgen een redelijk vast stramien. In elke episode krijgt Echo een nieuwe identiteit aangemeten en gaat zij op missie. Gaandeweg volgen er ook enkele zijplots en dan vooral die van een FBI-agent die probeert uit te vinden of de Dollhouse echt bestaat. Deze rode lijn ontvouwt zich echter vrij langzaam, vooral in het begin van het seizoen. In de latere afleveringen wordt hier wat meer haast achter gezet en wordt de show ook gelijk wat interessanter. Over de gehele linie scoort dit eerste seizoen een ruime voldoende. De herhalende vertelstructuur voorkomt een echte topperstatus. Misschien dat dit in het tweede seizoen beter wordt uitgewerkt. Helaas zal dat ook het laatste seizoen zijn, aangezien de show van de buis werd gehaald na zijn tweede reeks. Afgaande op dit eerste seizoen is dat zeker jammer. De serie heeft duidelijk potentie, het blijft vooralsnog raden naar het niveau van de tweede reeks. Volgens diverse berichten waren er ook de nodige problemen die voorafgingen aan het opnemen van Dollhouse. Joss Whedon had in eerste instantie een veel donkerder serie in gedachte, maar hij moest onder druk van de studio behoorlijk wat water bij de wijn doen. Misschien dat deze problemen effect hadden op de verhaallijnen van dit eerste seizoen. Zoals gezegd is de show zeker niet slecht, maar er had alleen veel meer ingezeten. Qua uiterlijk ziet het er allemaal prima uit. De show wisselt tussen opnames op locaties en het gebruik van sets. Die zien er echter allemaal goed verzorgd uit. De hoofdrol wordt gespeeld door Eliza Dushku, die we nog kennen in de rol van Faith in Angel en Buffy. Zij zet een aardige rol neer, die overtuigend overkomt. Aangezien haar personage veel verschillende karakters en types krijgt geprogrammeerd, kan zij zich flink uitleven in het neerzetten van diverse types. Ook de bijrollen worden goed gespeeld. Deze ondersteunende cast bestaat niet uit echt bekenden, maar hier en daar duiken wel enkele bekende gezichten op. Samenvattend is dit eerste seizoen van Dollhouse dus zeker een aanrader voor mensen die houden van series met een licht sciencefictionsausje en de nodige drama en actie. Richting het einde van het seizoen lijken de makers hun weg gevonden te hebben en worden de afleveringen steeds sterker.

Genre: Actie, Drama, TV
Jaar: 2009
Speelduur: 624 min
Verpakking: Boxset
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626062080

• Featurettes
  • Audiocommentaren
  • Unaired Episodes

De afleveringen van Dollhouse staan anamorf op de schijven in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende. De scherpte van de transfer is goed, hoewel er enkele softe momenten te zien zijn. Het niveau van detail is zoals je mag verwachten van een SD-uitgave. Ook hier een kleine kanttekening, aangezien details in de achtergrond nogal eens weg willen vallen. Dit is niet het geval bij de nachtelijke scènes, deze zijn allemaal goed te volgen dankzij een prima schaduwdetail en contrast. De kleuren ogen natuurlijk en bovendien goed verzadigd. Binnen in de Dollhouse wil het allemaal soms wat te verzadigd ogen, maar dit is slechts licht en bovendien zo bedoeld door de makers. Het beeld is helaas niet vrij van artefacten. Zo zien we soms wat compressiefouten tegenkomen, zoals macro-blocking. Ook aliasing en lichte edge enhancement steken de kop op. Niet genoeg om echt te storen, dus alles bij elkaar een nette voldoende voor de uitgave.

Het originele Engelstalige geluid van Dollhouse staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD’s. De kwaliteit van het geluid is prima. De tracks zullen je niet van de bank blazen, maar er wordt goed gebruik gemaakt van de aanwezige kanalen, inclusief de surrounds. Over het algemeen komt het meeste geluid uit de voorste speakers. De dialogen zijn uitstekend te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. De scheiding van de kanalen is voldoende en hier is een mooi breed stereogeluid te horen. Zoals gezegd worden de surrounds ook regelmatig bij het geheel betrokken. Dit is vooral het geval bij scènes met wat meer actie of momenten die zich bijvoorbeeld afspelen in een discotheek. Het LFE-kanaal is niet opvallend aanwezig, maar levert wel een subtiele bijdrage op momenten dat dit nodig is. Het laag gaat niet echt diep door, maar is voldoende voor een serie zoals deze. De tracks klinken verder mooi helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De erg standaard menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1. Er is geen achtergrondgeluid aanwezig bij de menu’s. De meeste extra’s zijn te vinden op de vierde schijf van de uitgave, alleen de audiocommentaren zijn te vinden op de betreffende disc van de aflevering in kwestie. Alle extra’s hebben 1.78:1 anamorf beeld, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid en Nederlandse ondertiteling, behalve de commentaren.

Twee afleveringen en een bonusepisode zijn te bekijken met commentaar van de makers. De plaats waar deze commentaren geactiveerd moeten worden is niet echt duidelijk. Dit moet namelijk in het menu van de taalselectie. Verder is er totaal geen indicatie in het hoofdmenu te vinden die meldt dat de betreffende schijf extra’s bevat. De volgende afleveringen zijn te bekijken met commentaar:
- Ghost (Disc 1): Het commentaar wordt geleverd door Joss Whedon en Eliza Dushku.
- Man on the Street (Disc 2): Het commentaar wordt geleverd door Joss Whedon.
- Epitaph One (Disc 4): Het commentaar wordt geleverd door schrijvers Jed Whedon en Maurissa Tancharoen.

Epitaph One
Deze aflevering is in Amerika nooit uitgezonden op televisie, maar is gelukkig wel op deze uitgave te vinden. De aflevering wordt gewoon gepresenteerd als zijnde een aflevering, maar gezien de geschiedenis mag dit toch gezien worden als een extra feature. Ook past de aflevering qua toon en sfeer niet echt bij de rest. Als afsluiter van het eerste seizoen voldoet de episode dan ook niet, maar dat is ook niet de reden dat deze gemaakt is. Toen de geruchten gingen dat de show gecancelled zou worden, maakte Whedon Epitaph One met verschillende redenen. Aan de ene kant om de fans een soort van afsluiter te geven, maar ook om de bazen van Fox te laten zien welke kant hij op wou gaan. Bovendien maakt hij de aflevering met veel minder geld dan de rest van het seizoen, iets dat ook bijgedragen moet hebben aan het feit dat de serie gewoon doorging met een tweede seizoen.

Original Unaired Pilot - “Echo”
Dit is de originele pilot van de show die werd afgewezen door de mensen van Fox. Deze versie is dan ook veel duisterder en bovendien anders van karakter van de pilot die uiteindelijk op televisie te zien was.

Deleted Scenes (30 min.)
Hier zijn in totaal 23 verwijderde scènes te bekijken uit diverse afleveringen. De scènes zijn los van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar.

Making Dollhouse (20 min.)
Door middel van interviews met de cast en crew krijgen we een beeld van hoe dit eerste seizoen tot stand is gekomen. Bedenker Joss Whedon legt uit hoe de show bedacht is en welke uitdagingen kwamen kijken bij het ontwikkelen van de verschillende verhaallijnen. Verder krijgen we beelden te zien van achter de schermen tijdens de opnames van de afleveringen.

Coming Home (7 min.)
Een korte featurette die ingaat op het feit dat veel mensen achter de show weer met elkaar samen mogen werken. Dit resulteert in veel lofuitingen.

Finding Echo (5 min.)
Eliza Dushku vertelt hoe zij Joss Whedon zover kreeg om weer een serie met haar te maken en hoe het karakter dat ze speelt lijkt op haar eigen leven.

Designing the Perfect Dollhouse (5 min.)
Joss Whedon leidt de kijker rond op de set van de show en wel die van de Dollhouse zelf. Hier zien we dat er veel aandacht is gegeven aan de ontwikkeling van deze set.

A Private Engagement (5 min.)
De makers van de show vertellen wat zij zouden doen als de technologie uit Dollhouse echt zou bestaan.

De serie Dollhouse draait om een bedrijf dat mensen verhuurt die geprogrammeerd kunnen worden met alles wat de klant maar wil. Karaktereigenschappen en talenten kunnen worden opgeslagen in het brein van een Active, die op deze manier dienst kan doen voor allerlei taken. De show draait om Echo, een Active die in elke aflevering op pad gaat. Aan de andere kant is er een FBI-agent die probeert uit te vinden op de Dollhouse echt bestaat. De serie start een beetje langzaam, maar richting het einde worden de afleveringen steeds beter. Deze DVD-uitgave van het eerste seizoen heeft een beeldkwaliteit die voldoende is, maar nergens echt verbaast. Het geluid is ook in orde en er zijn diverse extra’s aanwezig die de fans wel even bezig zullen houden.