Forget the Films, Watch the Titles!

10-03-2011

8

Forget the Films, Watch the Titles! (DVD)

Een film van bijna anderhalf uur lang zonder een hoofdpersoon, waar nauwelijks in wordt gesproken. Samensteller Remco Vlaanderen brengt ons een 2-DVD editie van Forget the Film, Watch the Titles!, een tijdsopname van de voortdurende ode aan die eerste paar minuten van een film, tv-serie of videospel. Sinds 1999 is er een website in de lucht die mensen ervan wil overtuigen dat die eerste paar minuten ook de beste zijn. Het maken van titels is een kunst op zich; je moet een kijker klaarstomen voor wat er komen gaat, hem/haar zo kunnen overrompelen dat hij/zij na de titels het niet meer waagt de ogen van het scherm af te wenden. Forget the Film, Watch the Titles! biedt de kijker maar liefst 38 titels aan, daterend van 2003 tot nu (2010) en zo gevarieerd mogelijk. Allemaal zeer sterke visuele beelden, allemaal bedoeld om ons stil te laten staan bij de gewichtigheid van een goede inleiding.

Deze DVD-uitgave is vrij uniek. Niet vaak worden er maar liefst twee DVD’s gewijd aan een relatief klein detail als een (film)titel. Forget the Film, Watch the Titles! levert daarom ook een unieke blik op één van de delen die een film kijkbaar maken. Zonder een goede filmtitel geen goede film, hoe mooi alles erna ook moge zijn. Deze DVD is niet alleen geschikt materiaal voor een filmkijker of filmmaker, maar is ook zeer bruikbaar voor iedereen die zich ook maar een beetje bezig houd met vormgeven/het creëren van beelden. Op deze DVD komen veel verschillende stijlen, typografiën en manieren van animeren aan bod, wat een mooi beeld geeft van wat allemaal mogelijk is in de wereld van de (film)titel. De film kan op deze manier voor velen als inspiratie dienen bij eigen producties en zorgen voor nieuwe inzichten bij (grafisch) vormgevers die meer over visuele media willen weten. Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van alle titels die worden aangeboden. Er wordt geen bril opgezet over wat mooi of lelijk zou zijn en er wordt ook geen onderscheid gemaakt uit wat voor films de titels komen. Het zijn enkel en alleen de titels en het oordeel van de kijker.De meeste (film)titels komen voor het grootste deel wel allemaal uit Europa (de enige Hollywood-film is Wall Street: Money Never Sleeps), dus verwacht geen intro's van Iron Man 2 of Jonah Hex. Er is geen echt doel met Forget the Film, Watch the Titles!, anders dan je ervan te overtuigen dat film(titels) zin hebben en heel mooi kunnen zijn. Hierdoor zou je jezelf wel een beetje kunnen gaan vervelen na de zoveelste inleiding zonder verder verhaal. Daarom is deze DVD ook niet echt geschikt om op een avond te gaan kijken, maar meer als referentie of als je even niets te doen hebt. Dit neemt echter niet weg dat de beelden die worden laten zien van zeer goede kwaliteit zijn en je stuk voor stuk weten te boeien. Forget the Film, Watch the Titles! is een informatieve DVD-uitgave, die bij velen in goede aarde zal vallen. De DVD is echter niet voor iedereen geschikt.

Speelduur: 84 min
Verpakking: Digibook
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Filmfreak Distributie
EAN: 9789490637026

• Verschillende korte documentaires
  • Boekje met extra informatie

Alle titels en documentaires worden gepresenteerd in 1.78:1 beeldformaat. Het is onduidelijk of dit het orginele formaat is van alle titels, maar nergens voelt het storend of uitgerekt. Alle beelden zijn buitengewoon helder en scherp. De kleuren van alle titels komen mooi uit. Over het contrast valt niks te klagen; Bottoms Up, Moog en Trekant geven je wel het gevoel dat het contrast net iets hoger moet. Bij het merendeel van de overige titels ziet het er piekfijn uit. Goede voorbeelden daarvan zijn Cargo, El Búfalo de la Noche of 13. Veel van de filmtitels maken gretig gebruik van vele kleuren om hun beelden kracht bij te zetten, iets wat soms overweldigend kan voelen, maar er altijd zeer mooi uitziet. Pocko/Magma en bijvoorbeeld The Life and Death of Peter Sellers laten dit duidelijk merken. Voor het gemak van de kijker zijn alle titels en documentaires achter elkaar af te spelen of afzonderlijk uit te kiezen. Daarnaast is op beide discs de mogelijkheid om de volledige credits te bekijken. Alleen bij de tweede disc zijn ondertitels aanwezig. Voor de ondertiteling gebruikt men de in het midden geplaatste standaard witte tekst. Het storende aan de (Nederlandse) ondertiteling is echter dat de speciale tekens niet goed in de tekst staan. Zou er een letter met een trema moeten staan, dan staat er soms een raar teken voor in de plaats (zie afbeelding 2). Hoe erg dit stoort bij het bekijken van de documentaires ligt meer aan hoe snel je er aan kunt wennen.

Beide DVD’s van Forget the Film, Watch the Titles! zijn enkel te beluisteren met een 2.0 track (192 kb/s). Omdat titels een belangrijk onderdeel zijn van een film, hoop je eigenlijk op meer dan enkel stereo. Vaak genoeg heb je het gevoel dat de muziek bij de titels veel krachtiger zou moeten klinken, nu valt het vaak een beetje weg bij het visuele. Het leidt niet echt af, maar is wel erg jammer. De muziek is voor het leeuwendeel het enige geluid wat je hoort, dus je wilt dan ook dat dit optimaal klinkt. Wanneer je probeert deze DVD met surround sound te spelen, klinkt het erg uitgerekt en hol. Het volste geluid krijg je wanneer je het geluid terug op stereo zet. Dit is erg jammer, want de muziek leent zich voor meer, bijvoorbeeld bij Ça Se Soigne?. Bij een eventuele heruitgave van deze DVD zou ik persoonlijk dan ook pleiten voor een Dolby Digital 5.1-track. De paar teksten die worden gesproken, bij L'Ennemi Intime en Ex Drummer, zijn helder en goed te horen.

9 documentaires (89 min)
Naast de DVD met daarop alle titels, is er een tweede DVD met daarop een aantal documentaires over verschillende makers van titels. Alle negen documentaires zijn redelijk informatief, maar niet veel meer dan de gemiddelde extra. Persoonlijk had ik bijvoorbeeld graag een documentaire willen zien over de geschiedenis van filmtitels, wat een extra dimensie zou kunnen geven aan Forget the Film, Watch the Titles!. Dit is ook een laag die mist in de korte documentaires: door wie laten de titelmakers zich inspireren? Desalniettemin is het zeer interessant om te kunnen kijken naar de verschillende werkwijzes van de titelmakers. Het geluid bij de extra’s is prima. Hier is het niet storend dat alles maar door twee kanalen klinkt en is dit ook niet erg. Alle gesproken stemmen in de documentaires zijn helder en alles is duidelijk te verstaan.

Boekje met extra info (18 pagina's)
Tussen de twee DVD’s in zit een klein glossy boekje, met daarin verdere informatie over alle 38 titels, een korte samenvatting van de 9 documentaires en wat verdere promotie voor andere titels van de uitgever. De extra informatie over de titels is zeer bruikbaar bij het kijken. Meer dan eens zul je je geneigd voelen om het boekje erbij te pakken om snel even te kijken wat voor film de titels bij horen. Let hierbij wel op dat de volgorde in het boekje niet dezelfde is als op de DVD! Daarnaast komt er nog bij dat het boekje volledig in het Engels is geschreven.

Forget the Film, Watch the Titles! is een must voor iedereen die zich meer dan gemiddeld interesseert in grafisch vormgeven en filmmaken. Het geeft een prachtig kijkje in de keuken van verschillende zeer getalenteerde titelmakers en levert een prachtige selectie van hedendaagse titels. De beelden zijn voor het grootste deel visuele hoogstandjes, het geluid kan er mee door en de informatieve extra's vormen de extra slagroom op de taart. De twee DVD’s plus boekje kan velen de gelegenheid geven filmtitels en de makers ervan veel meer te gaan waarderen. Daarnaast zijn ze een blijvende bron van inspiratie. Al met al een goede aankoop, mocht je je er voor interesseren!