Tirza

02-04-2011

8

Tirza (DVD)

Jörgen Hofmeester (Gijs Scholten van Asschat) dreigt alles in zijn leven kwijt te raken. Door de aanslagen op de Twin Towers op 11 september 2001 verliest hij al zijn geld, zijn vrouw en oudste dochter hebben hem lang geleden al verlaten en nu verliest hij ook nog zijn baan. Zelfs zijn jongste dochter Tirza (Sylvia Hoeks), zijn alles, is weg. Ze is samen met haar vriendje Choukri naar Namibië. Jörgen hoort maar niets van Tirza. Geen mailtje. Geen smsje. Geen telefoontje. Niets. Hij besluit naar Namibië af te reizen, in de hoop zijn dochter terug te vinden.

De film Tirza, naar het gelijknamige boek van Arnon Grünberg, is voor Nederlandse standaarden een zeer goed gemaakte film. Het acteerwerk van Gijs Scholten van Asschat is groots, als het moet en prachtig subtiel. Kon iedereen maar zo goed met zijn rimpels acteren. Sylvia Hoeks speelt heel innemend de rol van puber Tirza, een indrukwekkende prestatie voor iemand van bijna dertig. De rol van Kaisa, de kindprostituee die Jörgen vergezelt op zijn reis door Namibië, wordt prachtig vertolkt door de totaal onbekende Keitumetse Matlabo. Hopelijk zien we haar terug in vele andere producties. De twee actrices die je weer doen beseffen dat je naar een Nederlandse productie kijkt zijn Johanna ter Steege, de (seksueel) gefrustreerde ex-vrouw van Jörgen Hofmeester, en Titia Hoogendoorn, Ester zonder h, waarmee Jörgen een kortstondige fysieke relatie heeft. Deze twee vrouwen zijn de personificatie van seks in deze film, waar geen enkele Nederlandse productie blijkbaar zonder kan. Helaas. In Tirza volgt regisseur Rudolf van den Berg keurig de beeldelijke lijnen van een Amerikaanse commerciële productie, inclusief slow-motion tijdens het meest dramatische moment van de film. Dit is voor een Nederlandse film met een redelijk krap budget (ongeveer 1,2 miljoen) een zeer knappe prestatie. Niet meer dan terecht heeft Tirza dan ook een Gouden Kalf gewonnen voor beste regie en beste montage. Dit streven naar perfecte geliktheid is een zeer goed gegeven, maar brengt ook met zich mee dat het verhaal van optimale kwaliteit moet zijn. Dit is niet het geval. De flashbacks in de film, die het eigenlijke verhaal vertellen, laten niet de gewenste indruk achter, waardoor het als kijker soms moeilijk is te begrijpen wat de bedoeling van het verhaal is. Je kunt natuurlijk de film uitleggen als eentje waarin het eigenlijke verhaal zich volledig afspeelt in het hoofd van Jörgen Hofmeester en wij puur op eigen denkkracht moeten achterhalen wat er in Hofmeesters hoofd allemaal gebeurt. Lukt het het je om Tirza op deze manier te bekijken, of je hebt het boek gelezen zodat je weet wat alle onderliggende lagen zijn, dan heb je aan de film een meesterwerk. Lukt je dit, net als ik, niet, dan is Tirza een erg goed gemaakte film, met een teleurstellend verhaal. Lezers van deze recensie die hetzelfde over de film voelen als ik zou ik graag willen wijzen op de Franstalige film Ne Le Dis A Personne (Tell No-One), die de zelfde visuele ambitie heeft als Tirza, maar ook qua verhaal erg interesseert.

Naast deze DVD-uitgave van Tirzar is er ook een Blu-Ray Disc van de film uitgebracht. De recensie van de Blu-Ray Disc kun je hier lezen.

Jaar: 2010
Speelduur: 100 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
EAN: 5051888070963

De film Tirza is te bekijken met het anamorfe 2.40:1 beeldformaat. Regisseur Rudolf van den Berg heeft erg goed naar de 'Groten uit Hollywood' gekeken en dat spat van het scherm af. We worden getrakteerd op veel spelingen met het licht en mooie diepe contrasten, hoewel voornamelijk in de scènes die zich 's nachts afspelen. Kleurrijk is de film niet te noemen: het kleurenpalet bestaat voornamelijk uit bruin- en grijstinten. Hierdoor springen de geringe fel gekleurde objecten er erg uit, bijvoorbeeld de lolly van Tirza, wat hoogstwaarschijnlijk precies de bedoeling was van de filmmakers. Een toevallige TL-buis zorgt voor een mooi contrast hiermee. De kwaliteit van het beeld op deze DVD-uitgave is opvallend goed. De film oogt overal scherp, maar kent toch enige artefacts. Op verscheidene donkere plekken gedurende de film zijn tekenen van compressie-artefacten te zien. In scènes met erg veel licht is een lichte grain te ontdekken. Ook is op deze DVD-uitgave enige edge-enhancement te zien (zie afbeelding 1). Sommige scènes kennen een sterk tegenlicht, waardoor de film soms wat flets kan ogen. De ondertiteling van Tirza op deze DVD is gek. Selecteer je Nederlandse ondertiteling, dan worden enkel de Engelstalig gesproken teksten ondertiteld. Kies je Engelse ondertiteling, dan zit je juist daar waar men Engels spreekt zonder ondertiteling. Dit is goed voor de meeste mensen, maar het zou het voor sommigen makkelijker maken om de film te zien als er een ondertitelspoor te selecteren was waar alle gesproken woorden in het Engels, dan wel in het Nederlands te lezen zijn. Voor de rest is de aanwezige ondertiteling zoals gebruikelijk wit gekleurd, gecentreerd en in het geval van deze DVD-uitgave van een goede kwaliteit.

Deze DVD-uitvoering is te beluisteren in het Nederlands middels een Dolby Digital 2.0-geluidstrack (224kb/s), een Dolby Digital 5.1-geluidstrack (448kb/s) of een Dolby Digital 5.1-track met audiodescriptie (448kbit/s). De man die de audiodescriptie inspreekt, klinkt helder en duidelijk door het middenkanaal. In deze recensie zal ik enkel de 5.1-Dolby Digital geluidstrack verder behandelen. Het geluid is over het algemeen genomen goed. De stemmen zijn duidelijk te horen door het middenkanaal. Het geluid komt voornamelijk van voren; de surroundkanalen worden soms gebruikt en dan alleen als ambiance. Het LFE-kanaal komt soms in actie tijdens de film, voornamelijk als onderdeel van de muziek. De voornamelijk instrumentale soundtrack van Tirza is van een goede kwaliteit en klinkt nergens misplaatst of onbedoeld overheersend.

Het allereerste wat je ziet als je de DVD van Tirza aanzet, is een menu waar je kunt kiezen om de film met audiodescriptie, zonder ondertiteling of met Engelse ondertiteling te bekijken. Kies je voor de audiodescriptie, dan begint gelijk de film met de desbetreffende instelling. De andere twee keuzes geven na het kijken van twee promotrailers toegang tot het statische menu. De film is opgedeeld in twaalf hoofdstukken, die via het menu afzonderlijk te selecteren zijn. De enige extra die op deze DVD van Tirza aanwezig is, is de trailer van de film.

Trailer (ca 2 minuten)
De trailer van Tirza suggereert in mijn optiek een andere film. Een film met meer suspens, meer mysterie, terwijl de eigenlijke film zich redelijk duidelijk ontvouwt. Laat je dus niet misleiden door deze trailer!

Een conclusie vellen over deze DVD-uitgave van Tirza is lastig. Visueel is de film bijzonder sterk en op het geluid is niet veel aan te merken. Qua plot laat Tirza echter vaak steekjes vallen. Hierbij zou ik ook mensen willen aanraden eerst het boek te lezen en dan pas de film te gaan zien, zodat je alle losse flarden van het plot zelf dan in elkaar kan zetten. Fans van het boek hebben aan deze verfilming één van de betere boekverfilmingen, maar zullen de makers enkele vrijheden moeten vergeven. Hopelijk komt er ooit een speciale editie van Tirza uit, met meer extra's dan alleen een magere trailer. Ben een liefhebber van het boek of van Nederlandstalige films, dan zou ik de film Tirza aanschaffen. Is dit je eerste kennismaking met het verhaal, pak dan eerst het boek.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.