Big Lebowski, The

09-10-2011

7.9

Big Lebowski, The (Blu-ray)

Jeff Lebowski (Jeff Bridges), alias “The Dude”, is een oude hippie met beperkte interesses, namelijk rondlummelen en bowlen met zijn vriend Walter (John Goodman). Zijn gezapige leventje wordt verstoord wanneer gangsters zijn huis binnenvallen, hem eens flink door elkaar schudden, en vervolgens zijn vloerkleed “bevuilen”. The Dude vermoedt al snel dat de gangsters, die bovendien een pak geld eisen, bij de verkeerde Lebowski zijn beland. Hij gaat op zoek naar zijn steenrijke naamgenoot om een schadevergoeding te vragen. De gevolgen zijn echter niet te overzien, want voor ze het beseffen raken The Dude en Walter verstrikt in een web van afpersing, onvoering, verduistering, avant-garde kunst en de meest gekke intriges...

In 1998, twee jaar na het alom geprezen Fargo, kwamen Joel en Ethan Coen met wederom een originele prent, in de vorm van The Big Lebowski. Het is niet vreemd dat deze film in de loop der jaren uit is gegroeid tot een ware cult-favoriet. The Big Lebowski heeft namelijk veel te bieden. Neem nu het script. Wat begint als een simpele blik op het leven van Jeff "The Dude" Lebowski groeit al snel uit tot een intrigerend, detective-achtig verhaal vol wendingen. Dit steekt prima in elkaar, met allerlei losse elementen die gaandeweg als puzzelstukjes in elkaar vallen. Maar zelfs al zou dit aspect niet aanwezig zijn en zou The Big Lebowski enkel de dagelijkse beslommeringen van The Dude laten zien, dan nog zou dat een vermakelijke prent opgeleverd hebben. Daar zorgen de excentrieke personages, zwarte humor en scherpe dialogen wel voor. Maar al heb je nog zo'n goed script, om dit te laten werken is goed acteerwerk essentieel. Ook hierin voorziet The Big Lebowski in ruime mate. Jeff Bridges is in topvorm als de relaxte Dude en John Goodman is eveneens prima op dreef als de opvliegende Vietnam-veteraan Walter Sobchak. Beide acteurs passen uitstekend bij de vertolkte personages. Dit is niet zo vreemd, als je bedenkt dat Joel en Ethan Coen al bij het schrijven van het script zowel Bridges als Goodman in gedachte hadden. Naast Bridges en Goodman bevat de film tevens een groot aantal bijrolletjes, van onder meer Steve Buscemi, John Turturro, Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman, Tara Reid, David Thewlis en Sam Elliott. Sommigen van hen hebben niet meer dan een paar minuten schermtijd, maar daarmee zijn de personages en vertolkingen niet minder memorabel. Dit alles zorgt voor een zeer vermakelijk geheel, vol gedenkwaardige scènes. Neem bijvoorbeeld de scène met het tapijtplassen, die met het pistool op de bowlingbaan, die met het afgooien van het losgeld, die met de snotneus-ondervraging, die met de as-uitstrooiing of die met de "marmot" in bad: als je de film eenmaal gezien hebt zul je deze fragmenten nooit meer vergeten. En zo zijn er tal van voorbeelden meer. Valt er dan niks negatiefs te melden? Nauwelijks. Of het moet zijn dat het eind van de prent vrij plots komt. Een andere opmerking is dat het geen film voor iedereen is. De toon en het type humor moeten je liggen. Het is bijna niet voor te stellen, maar er zijn mensen die niet om de avonturen van The Dude en Co. kunnen lachen. Zij zullen niet warm of koud worden van het feit dat The Big Lebowski - na de lange tijd verkrijgbare DVD-uitgaven - onlangs op Blu-ray Disc is verschenen. Is het voor liefhebbers van de film wel een reden om blij te worden? Dat lees je hieronder in onze recensie van deze (mooi verpakte) BD-uitgave.

Genre: Komedie/Humor, Thriller
Jaar: 1998
Speelduur: 117 min
Verpakking: Digibook
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Spaans
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582828283

• Interactieve kaart
  • U-Controller
  • Digitale Kopie
  • Een Exclusieve Introductie
  • Het Leven van de Dude
  • The Dude Abides: The Big Lebowski Tien Jaar Later
  • Making of The Big Lebowski
  • The Lebowski Fest: Een Succesverhaal
  • Dromen over Vliegende Tapijten en Bowlingkegels
  • Fotoboek van Jeff Bridges

De BD-uitgave van The Big Lebowski heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De resulterende HD-transfer is op diverse fronten een verbetering van de eerdere DVD-transfers. Zo heeft het beeld prima scherpte en detaillering. Verwacht niet dat de HD-versie van The Big Lebowski zich op dit gebied kan meten met recentere HD-producties, maar het is wel degelijk een stap voorwaarts ten opzichte van de DVD. Ook de kleurweergave is prima: kleuren zijn mooi verzadigd en huidtinten ogen erg natuurlijk (minder rood dan op DVD). Bovendien is het beeld compleet vrij van vuil en beschadigingen. Een andere verbetering is dat het beeld op BD totaal geen compressieartefacting bevat. Nergens zul je iets van posterisatie of macro-blocking tegenkomen. Wel springt op momenten een aanzienlijke hoeveelheid edge enhancement in het oog. Jammer. Ander minpuntje is dat de detaillering in donkere delen van het beeld wat te wensen overlaat. Dat neemt niet weg dat The Big Lebowski er in HD overwegend prima uitziet. Daarmee kunnen we spreken van een solide transfer, die fans van de film weinig reden tot klagen zal geven.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

The Big Lebowski is geen grote spektakelfilm, en dus is het niet vreemd dat de nadruk van de op de BD-uitgave aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) op de voorkanalen ligt. Aan de voorkant van het geluidsbeeld komen de dialogen – inclusief 285 keer het woord "f*ck" of een verbastering daarvan – uitstekend verstaanbaar uit de middenspeaker. Dat luidere geluiden, zoals hard geschreeuw of het geblaf van een hond, ietsje tegen oversturing aanzitten, valt gelukkig nauwelijks op en is dan ook geen groot probleem. De linker- en rechterluidspreker vullen het geluidsbeeld aan met muziek en effecten, waardoor een mooi breed stereobeeld ontstaat. Het gebruik van de surrounds is meestal vooral subtiel. Slechts in een enkele scène komen ze echt tot leven. Hetzelfde geldt voor het LFE-kanaal. Qua surroundbeleving is het dus niet de meest actieve track ooit, maar dat heeft meer te maken met het type film dan met gebreken in de track. Een ding is in ieder geval zeker: wat klank betreft valt er niks te klagen. De uitstekende soundtrack, met nummers van onder andere Creedence Clearwater Revival, Santana en The Eagles (The Dude haat The Eagles), komt kraakhelder en vol detail uit de luidsprekers. Resultaat van dit alles is een prima klinkende track, die de film eer aan doet.

In het menu van de BD-uitgave van The Big Lebowski, waarbij de standaard menuvormgeving van Universal voor de gelegenheid is voorzien van een tapijtmotiefje, zijn een ruim aantal extra's te vinden. De meeste extra’s waren eerder op de “10th Anniversary” DVD-uitgave te vinden (niet in Nederland verschenen), maar tevens zijn een aantal BD-exclusieve zaken aanwezig. Tenzij anders vermeld zijn de extra's in HD-resolutie, met DD 2.0-geluid en Nederlandse ondertiteling.

Een Exclusieve Introductie (5 min)
Een grappige introductie door Mortimer Young van het (fictieve) bedrijf Forever Young Film Preservation. Hij vertelt iets over de restauratie van de film. Deze extra is in SD-resolutie

The Dude Abides: The Big Lebowski Tien Jaar Later (10 min)
Hier kijken castleden Jeff Bridges, Julianne Moore, John Goodman, Steve Buscemi en John Turturro terug op de productie. Je krijgt onder meer te horen wat volgens hen de kracht van de film is en hoe het was om met de Coen-broers te werken. De interviews worden afgewisseld met filmfragmenten achter-de-schermen-materiaal.

Het Leven van de Dude (10 min)
In eenzelfde opzet als bij de vorige extra praten de castleden hier over de personages. Wat kenmerkt deze excentriekelingen en hoe gaan ze met elkaar om? De vertolkingen komen eveneens aan bod.

Making of The Big Lebowski (25 min)
Dit is een Making Of die gemaakt werd rond het verschijnen van de film. Het meest interessante aan deze extra, die in essentie vooral promotioneel van aard is, is om de gebroeders Coen te horen praten over de productie. Deze extra is in SD-resolutie.

The Lebowski Fest: Een Succesverhaal (14 min)
Dat The Big Lebowski een populaire film is blijkt ook wel uit het feit dat er in Amerika diverse keren per jaar een “Lebowski Fest” georganiseerd wordt. In deze featurette (in SD-resolutie) wordt verteld hoe dit fan-evenement tot stand kwam. Tevens krijg je te zien en horen hoe het er op het Fest aan toe gaat, onder meer in interviews met (al dan niet slecht verklede) fans.

Dromen over Vliegende Tapijten en Bowlingkegels (4 min)
Zoals de titel aan aangeeft, heeft deze extra de diverse droomscènes als onderwerp. De Coen-broers lichten hun bedoelingen toe en de castleden vertellen over de opnames (inclusief een leuke anekdote over vrouwelijke “bosschages”).

Interactieve Kaart
Kies je deze extra, dan krijg je een kaart van Los Angeles te zien waarop een aantal van de locaties in de film staan aangegeven. Klik je op een locatie, dan krijg je in een kort filmpje te zien hoe de betreffende locatie er tegenwoordig uitziet.

Fotoboek van Jeff Bridges (18 min)
Hoofdrolspeler Bridges maakte tijdens de opnames vele foto’s. Deze verwerkte hij in een fotoalbum, dat hij kado gaf aan de filmploeg. In deze extra bladert hij door het boek en licht hij de foto’s toe. Klinkt misschien niet erg boeiend, maar dat is het wel. De foto’s en toelichting geven tezamen namelijk een interessante blik achter de schermen.

Fotogalerie (3 min)
Een korte compilatie van de foto’s uit het boek van Bridges (zie vorige extra), in SD-resolutie.

U-Controller
Hier kun je een keus maken uit drie opties. Elk van deze opties is een soort van trivia/Picture-in-Picture-track, die extra informatie geeft tijdens het bekijken van de film. Zo laat de “Scènewijzer” in een venster allerlei achtergrondmateriaal zien (foto's, interviews) dat betrekking heeft op het fragment. Dit materiaal worden tevens voorzien van commentaar. De tweede optie, “De Muziek uit The Big Lebowski”, toont gegevens van de muziek die op dat moment te horen is. De laatste keus, getiteld “Markeer het, Dude”, laat een aantal tellers zien, waarmee onder meer wordt geteld hoe vaak de woorden “Dude” en “f*ck” gezegd worden.

Worthy Adversaries: What's My Line Trivia
Deze extra, die alleen beschikbaar is als je bij het starten van de schijf de Engelse taal kiest, is een spel voor 1 of 2 spelers waarbij je zinnen uit de film af moet maken. Dit gaat als volgt: tijdens het bekijken van de film wordt op diverse momenten het beeld stilgezet en verschijnt een meerkeuzemenu in beeld. Weet je de volgende zin goed te raden, dan scoor je een punt. De ondertiteling komt te vervallen als deze optie is ingeschakeld.

Digitale Kopie
Naast de film op BD tref je in de verpakking ook een DVD aan, met daarop een digitale kopie van de film. Deze is te bekijken op apparaten die Windows Media-compatibel zijn.

Boekje
Aan de binnenkant van de verpakking is een mooi vormgegeven, 28-pagina’s tellend boekje bevestigd, vol met foto’s, achtergrondinfo en trivia.

In de jaren sinds het verschijnen van The Big Lebowski (1998) is de film uitgegroeid tot een echte cult-favoriet. De belevenissen van Jeff "The Dude" Lebowski staan dan ook garant voor een zeer vermakelijke kijkervaring, al is het geen film voor iedereen. Zo moet je niet vies zijn van een ruime portie eigenzinnige, zwarte humor en een bonte verzameling excentrieke personages. The Big Lebowski was al lange tijd verkrijgbaar op DVD, als kale uitgave of als karige Special Edition. Onlangs is de film ook op Blu-ray Disc verschenen. Vergeleken met de eerder genoemde DVD-versies biedt de mooi verpakte BD-uitgave niet alleen verbeteringen in beeld en geluid, maar ook een ruimer pakket extra's (plus een losse schijf met een digitale kopie). Daarmee is het een prima verzorgde uitgave, die verplichte kost is voor de fans.