Wuthering Heights

Laurens van der Molen
26-03-2013

6

Wuthering Heights (DVD)

Mr. Earnshaw ontmoet de jonge Heathcliff (Solomon Glave) op een donkere avond. Het is onduidelijk waar de jongen vandaan komt en bij wie hij hoort. Hij besluit hem mee naar huis te nemen en op te nemen in zijn gezin. Behalve door zijn dochter Cathy (Shannon Beer) wordt Heathcliff niet geaccepteerd. Hij wordt geslagen en genegeerd. Cathy is voor hem de enige reden om bij de familie te blijven, want er is een duidelijke klik tussen de twee. Helaas kan hun liefde nooit wat worden door de afkomst van Heathcliff. Wanneer Cathy het huwelijksaanzoek accepteert van een andere jongen, realiseert hij dat hij haar kwijt raakt en loopt hij weg. Jaren later keert hij (James Howson) terug voor haar. Hij heeft geld en status, maar Cathy (Kaya Scodelario) is inmiddels getrouwd. Toch is de liefde tussen de twee nog niet verdwenen en Cathy wordt een ware obsessie voor hem.

Deze verfilming van Wuthering Heights is zware kost. Het landschap is erg somber. Er is voor gekozen om geen muziek te gebruiken en de lucht is 90% van de film grauw. De sfeer is precies zoals die in het gelijknamige boek van Emily Brontë. De film bestrijkt slechts een deel van het boek en in deze versie heeft Heathcliff een donkere huidskleur. De film begint wanneer Mr. Earnshaw de jonge Heathcliff vindt en besluit hem te adopteren, en eindigt ook eerder dan het boek. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Heathcliff. We zien dus alleen wat hij ziet. Zeker bij de volwassen versie van Heathcliff is het soms moeilijk om met hem mee te leven. De jonge Heathcliff wordt gespeeld door Solomon Glave, de oudere versie door James Howson. Glave speelt een schuchtere jongen, die vanaf het eerste moment niet wordt begrepen door het gezin Earnshaw, behalve door Cathy, met wie hij meteen een klik heeft. Ze lijkt samen met haar vader de enige te zijn die door zijn zwarte huidskleur heen kan kijken. Hindley, de oudere broer van Cathy, heeft meteen al een hekel aan Heathcliff en slaat hem dan ook regelmatig. Op het moment dat Hindley de baas van de boerderij wordt, heb je dan ook medelijden met Heathcliff. Als Heathcliff later terugkomt en gespeeld wordt door Howson is hij een stuk minder sympathiek. Het is erg moeilijk om met hem mee te leven, zeker wanneer hij iedereen om zich heen beschadigt voor zijn eigen plannen. De jonge Cathy wordt gespeeld door Shannon Beer, de volwassen versie door Kaya Scodelario. Beiden vertolken hun rol goed, maar vooral Beer is erg overtuigend. Erg knap, want Wuthering Heigts is haar eerste filmrol. De film is geregisseerd door Andrea Arnold, die eerder de films Red Road en Fish Tank maakte. Ze heeft ervoor gekozen om qua sfeer erg dicht bij het boek te blijven en dit levert een duistere en sombere verfilming op. Arnold diept Heathcliff niet uit. Hij verschijnt uit het niets en er is geen uitleg waar hij vandaan komt. Ook over de periode waarin hij verdwijnt, wordt verder niets gezegd. Een gemiste kans. Deze Wuthering Heights is zeker de donkerste verfilming tot nu toe. De meningen over de film zijn erg verdeeld. Er zijn mensen die het de beste verfilming ooit vinden, maar er zijn ook mensen die de film verwerpelijk vinden (mede door de dierenmishandeling en de necrofilie). De film is een aanrader voor mensen die houden van zware kost, maar degenen die graag naar een luchtig kostuumdrama kijken, kunnen deze versie beter overslaan.

Jaar: 2011
Speelduur: 128 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
Uitgever: Cineart
EAN: 5414939346712

De DVD-uitgave van Wuthering Heights heeft een beeldverhouding van 1.33:1, wat inhoudt dat op breedbeeld-tv’s twee zwarte balken aan de zijkanten van het scherm te zien zijn. Deze komt overeen met de oorspronkelijke opname. Het beeld is van een goede kwaliteit, maar vaak wel erg donker. Driekwart van de film speelt zich af in donkere kamers, gangen en weilanden. Op sommige van deze momenten is het lastig om te zien wat er zich precies afspeelt. De transfer heeft geen last van storende filmgrain. De scherpte van het beeld is goed en ook op het contrast valt weinig aan te merken. De kleuren zijn grauw, maar dit past bij de film. De DVD bevat Nederlandse ondertiteling die goed leesbaar onderin het beeld te zien is. Een prima transfer, alleen jammer van de donkere stukken, maar deze horen bij de film.

De DVD-uitgave van Wuthering Heights bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) track. Deze is van een goede kwaliteit. Wat deze film speciaal maakt, is dat tot de aftiteling geen muziek te horen is. De nadruk ligt dan ook op de vele omgevingsgeluiden. Deze worden erg sfeervol door de verschillende speakers ten gehore gebracht en voegen echt iets toe aan de film. De fluitende vogeltjes, het vallen van de regen en de paarden die aan komen gereden, het klinkt allemaal alsof je erbij bent. De dialogen zijn altijd goed te verstaan en maken naast de centerspeaker ook gebruik van de twee andere voorste speakers. De subwoofer wordt in de film eigenlijk niet gebruikt, behalve tijdens de muziek tijdens de aftiteling. Hij wordt echter niet gemist. Een erg nette track, die goed bij de film past.

De DVD start op met een statisch menu waarin kan worden gekozen voor Frans of Nederlands. Vervolgens komen de welbekende beveiligingswaarschuwingen in beeld en hierna volgt een aantal promotietrailers. Na deze trailers kan er worden gekozen om de film te starten of een hoofdstuk te selecteren. Er zijn dus geen extra’s aanwezig.

Wuthering Heights is het bekende verhaal van de onmogelijke liefde tussen Heathcliff en Cathy. Regisseur Andrea Arnold heeft voor een heel donkere bewerking van het verhaal gekozen, eentje die niet geschikt is voor iedereen. De productie is zware kost en erg donker. De acteurs doen het goed en de sfeer van de film ligt dicht bij die uit het boek. De beeldkwaliteit is goed, maar is soms wel erg donker. Ook het geluid is goed. Opvallend hierbij is dat de film tot de aftiteling geen muziek bevat. Deze verfilming van Wuthering Heights is erg verdeeld ontvangen. De een vindt de prent de beste verfilming ooit en de ander vindt hem verwerpelijk. De film is aan te raden voor mensen die wel houden van een donker en somber verhaal. Voor de liefhebbers van romantische kostuumdrama’s is dit er echter eentje om over te slaan.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics.