Rose, The

23-04-2002

2.8

Rose, The (DVD)

Rose (Bette Midler) is een lawaaierige rockster op het eind van haar latijn. Ze heeft een heroïne verslaving achter de rug, maar kan niet van de fles afblijven. Haar op geld beluste manager Rudge Campbell (Alan Bates) is de wispelturige buien van Rose zat en behandelt Rose dan ook kleinerend en oneerbiedig. Als Rose, moe van totale uitputting aangeeft dat ze een jaar wil stoppen, dreigt Bates met juridische stappen en miljoenenclaims. Rose geeft dan maar weer toe. Naar de pers en het publiek toe straalt ze energie en levenslust uit en bezigt grof taalgebruik. Als Rose na een concert door haar manager meegesleurd wordt naar countryzanger Billy Ray (Harry Dean Stanton), wordt Rose door deze man beledigd en vernederd. Rose vlucht weg in de limousine bedoeld voor Bill Ray en krijgt de chauffeur Houston Dyer (Frederic Forrest) zover weg te rijden. Gedurende de rit komt Rose tot zichzelf en vindt de aandacht van Houston wel plezierig. Zo duikt Rose met Houston even onder en mist daardoor een plaatopname. Reden voor haar manager om haar weer eens de huid vol te schelden. Ook Houston is het duidelijk dat Rose een tijdje wil stoppen. Rose reageert soms als een klein meisje dat hunkert naar liefde, rust en echte aandacht. Maar andere momenten schreeuwt en slaat ze er op los. Houston is niet bestand tegen haar sterk wisselende buien en laat haar alleen. En zo nadert het laatste concert van de tour. Het concert in de geboorteplaats van Rose. Dit concert betekent alles voor Rose, omdat ze hier kan laten zien wat ze bereikt heeft.

Rose is Bette Midler en Bette Midler is Rose. De energie, de passie en de uitstraling die Bette Midler in deze rol heeft gestopt is fantastisch. Zoals regisseur Mark Rydell in zijn audiocommentaar al aangeeft, Bette Midler is de enige vrouw die deze rol zo’n fantastische wijze kon invullen en spelen. Bette Midler heeft terecht voor haar prestaties in ieder geval twee Golden Globe Awards en een Oscar nominatie gekregen. De film kreeg verder nog drie Oscar nominaties. Ook de door Midler gezongen gevoelige titelsong The Rose was goed voor een Golden Globe Award.
Het verhaal van The Rose is geschreven door Bill Kerby. Al vanaf de eerste release van de film is de vergelijking gemaakt met het leven van Janis Joplin. Op de cover van de DVD staat dan ook:
“De fictieve personage die Bette Midler neetzet, vertoont opvallende gelijkenissen met Janis Joplin, en velen beweren dat de film op haar geïnspireerd is. Net als Janis Joplin drinkt de vertolking van Midler tijdens haar optredens in Southern Comfort, wordt aangesproken met haar bijnaam ‘Rose’ zoals Joplin werd aangesproken als ‘Pearl’ en keert zij naar huis terug om met haar succes te paraderen. Joplin deed dit ooit tijdens een reünie van haar middelbare school.”

Genre: Muziekfilm, Speelfilm
Jaar: 1979
Speelduur: 128 min
  • Dolby Digital 4.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626011125

• Bioscooptrailer
  • Audiocommentaar regisseur Mark Rydell

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en is anamorf op deze disc vastgelegd. Voor deze transfer is de beeldkwaliteit opgeknapt. Hierdoor is de beeldkwaliteit redelijk goed te noemen. De film ziet er natuurlijk en kleurrijk uit, maar doet soms ook wat gedateerd aan. De filmprint staat bij de begintitels niet helemaal stil in beeld en soms is nog een spettertje in het beeld te zien. Wel zijn filmgrain en beeldruis duidelijk aanwezig en is een lichte vorm van edge enhancement toegepast, alhoewel dat laatste zeker niet storend zichtbaar is. Het beeld is redelijk scherp en bevat voldoende detaillering. Het contrast is goed, alleen het zwartniveau is niet helemaal correct waardoor donkere beeld donkergrijs in plaats van zwart zijn.
De film is verdeeld in 20 tracks. De DVD is van het type DVD-9, wat betekent dat hij enkelzijdig, dubbellaags is. De laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een mooi klein lettertype maar had iets lager in beeld mogen staan.

De Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 4.1, met een bitrate van 384 kb/s. De soundtrack is een remix van de originele Dolby Stereo track. De nadruk van de soundtrack ligt op het centerkanaal. Bijna alle filmgeluiden en natuurlijk ook de dialogen komen uit het centerkanaal. Met de muziek verandert het geluidsbeeld. De muziek komt met een redelijke stereospreiding uit de beide frontspeakers, waarbij de surroundkanalen heel subtiel worden gebruikt voor enige ruimtelijkheid, dat laatste vooral met het publiek bij de live-opnames. Het LFE-kanaal wordt niet gebruikt. Het geluid klinkt wel gedateerd. Het hoog is wat aan de schelle kant, laag is maar in beperkte mate aanwezig. De muziek klinkt weliswaar in stereo door beide frontspeakers, maar klinkt toch vrij droog en vlak. Helaas is heel goed hoorbaar dat een limiter op het geluidsvolume is gebruikt. Door deze limiter kan men het geluidsniveau vrij constant op het maximum houden. Nadeel is dat op diverse momenten, wanneer Rose begint te zingen, het volume van de instrumenten nogal in volume afneemt. Dat een limiter is gebruikt is te begrijpen aangezien er redelijk veel ruis in de soundtrack zit. Toch had de soundtrack, gezien de bereikte resultaten van andere oudere films, met een betere kwaliteit opgeknapt kunnen worden.

De menu’s zijn eenvoudige breedbeeldplaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft slechts twee extra’s gekregen. Uiteraard de bekend, in dit geval 3½ minuten durende, bioscooptrailer, in 1.85:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 – 192 kb/s geluid. En dan is er nog een nieuw opgenomen audiocommentaar van regisseur Mark Rydell (DD2.0 – 96 kb/s). De man geeft veel uitleg over de betekenis van diverse scènes en er vallen maar weinig stiltes. Als je meer wilt begrijpen over de diepere achtergronden van de film, moet je zeker dit commentaar beluisteren. Beide extra’s zijn niet ondertiteld.

The Rose is een mooie film over een rockster wier succes leidt tot zoveel drank, drugs en uitputting, dat dit uiteindelijk haar ondergang betekent. De hoofdrol wordt prachtig neergezet door Bette Midler. De film heeft op deze DVD een redelijk goede beeldkwaliteit, de geluidskwaliteit valt een beetje tegen en is redelijk. Als extra vinden we een informatief commentaar van de regisseur en de bekende bioscooptrailer. Deze prachtige film is zeker een aankoop waard.