Storyteller, The - Griekse Mythen en Sagen

17-06-2002

6.1

Storyteller, The - Griekse Mythen en Sagen (DVD)

De DVD van The Storyteller – Griekse Mythen en Sagen bevat vier afleveringen van de bekende TV-serie. Achtereenvolgens komen de volgende vertellingen voorbij:

Theseus en de Minotaurus: De jonge Theseus gaat op zoek naar zijn vader. Zijn vader blijkt koning te zijn van een land waarin regelmatig mensen opgeofferd moeten worden aan de Minotaurus. Dit wezen, dat half mens en half stier is, zit opgesloten in een labyrint op het eiland Knossos. Vastbesloten een eind te maken aan de offers trekt Theseus ten strijde tegen de minotaurus.

Orpheus en Eurydice: Kort na hun huwelijk overlijdt de vrouw van de vooraanstaande muzikant Orpheus, die met zijn muziek iedereen weet te raken. De dood van zijn geliefde maakt het leven ondraaglijk, zodat Orpheus besluit om zijn Eurydice terug te halen uit de onderwereld. Dit blijkt echter niet gemakkelijk te zijn...

Perseus en de Gorgon: Als de koning van het Orakel verneemt dat hij gedood zal worden door de zoon van zijn dochter, sluit hij haar op om te voorkomen dat de voorspelde zoon ooit geboren zal worden. Door toedoen van de Goden wordt Perseus echter toch geboren. Om zich te bewijzen belooft hij de koning het afgehakte hoofd van Medusa te bezorgen.

Daedalus en Icarus: Daedalus is de grootste vakman van Griekenland, met een grote droom: leren vliegen. Zijn zoon Icarus is daarentegen de onhandigheid zelve. Als het Daedalus uiteindelijk lukt om zijn droom te realiseren, komt Icarus echter in de problemen.

In 1990, vier jaar na de uiterst vermakelijke serie The Storyteller, kwamen Jim Henson (die helaas datzelfde jaar aan een bacteriële infectie overleed) en collega’s met een aantal nieuwe Storyteller-afleveringen voor de dag. Stonden in de oorspronkelijke serie oude Duitse en Russische volksvertelling model voor de verhalen, dit maal heeft men de welbekende Griekse mythen en sagen als inspiratie gebruikt. Helaas halen de resulterende vier afleveringen niet het niveau van de oude reeks. Dit heeft een aantal oorzaken. De eerste is het feit dat de rol van de verhalenverteller nu gespeeld wordt door de bekende Ierse acteur Michael Gambon, die helaas de charme en uitstraling van eerdere vertolker John Hurt mist. Ook qua vertellingen schort er het een en ander: de Griekse verhalen worden niet altijd even goed uitgewerkt en zijn mede hierdoor minder boeiend dan de oude sprookjes. Bovendien is de medewerking van Jim Henson’s Creature Shop wat minder nadrukkelijk aanwezig. Voor liefhebbers van de prachtige creaties van dit bedrijf, zoals die bijvoorbeeld in de negen afleveringen uit ’86 te zien waren, valt er in de nieuwe serie dan ook slechts weinig te genieten. Dit alles maakt deze afleveringen aardig om een keer te bekijken, maar echte toppers zijn het niet.

Overigens is de op de cover aangegeven “Extra Lange Speelduur” van ongeveer 120 minuten niet juist, de vier afleveringen duren tezamen circa 95 minuten.

Genre: TV
Jaar: 1990
Speelduur: 95 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: -

De vier afleveringen staan (uiteraard) met een verhouding van 1.33:1 op de DVD. De kwaliteit van het beeld is beter dan die van de drie overige Storyteller-DVD’s, maar heeft wel degelijk enkele tekortkomingen. Zoals het lage schaduwdetail en het feit dat er regelmatig kleine zwarte puntjes/vuiltjes in het beeld verschijnen. Ook bevat de transfer wat compressie-artefacten (zoals de continu rond de ingebrande ondertiteling aanwezige Gibb-effecten). De kleurweergave is echter redelijk in orde. De scherpte is niet bijzonder, maar desondanks acceptabel voor een twaalf jaar oude TV-serie. De ondertiteling is goed leesbaar, maar staat zoals eerder opgemerkt ingebrand in het beeld. Als gevolg is de ondertiteling niet uit te schakelen.

Het geluid staat in het oorspronkelijke formaat op de DVD, dat wil zeggen een surround-gecodeerde stereotrack (Dolby Digital 2.0, 192 kbit/s). Deze levert geen wereldschokkende prestaties, maar klinkt desalniettemin meer dan acceptabel. Zoals verwacht ligt de nadruk van het spoor op de voorkanalen, waar de dialogen altijd goed verstaanbaar uit de luidsprekers komen. Het mono-achterkanaal wordt subtiel gebruikt voor ambiance en muziek, en geeft het geluid een zekere ruimtelijkheid. De klank van het geluid is redelijk goed, en het spoor is vrij van ruis en gekraak.

Zoals ook bij de drie DVD’s van de vorige reeks afleveringen het geval was, vinden we ook op Griekse Mythen en Sagen geen enkele extra.

De DVD van The Storyteller – Griekse Mythen en Sagen bevat vier afleveringen van de bekende TV-serie. Deze vier Griekse vertellingen zijn aardig om een keer te bekijken, maar halen niet het niveau van de eerdere serie afleveringen (eveneens verkrijgbaar op DVD). De DVD-uitgave is zeer matig: met zijn weinig bijzondere beeld- en geluidskwaliteit en totale gebrek aan extra’s weet het schijfje slechts weinig indruk te maken.