Dr. Dolittle 2

25-07-2002

5.1

Dr. Dolittle 2 (DVD)

Dokter John Dolittle is een begrip in zowel de mensen- als dierenwereld. Hij is namelijk de enige dokter die met dieren kan praten. Als een aantal dieren aan Dolittle komt melden dat hun bos door mensen bedreigd wordt, is er dan ook maar één die hen kan helpen. De dokter bedenkt een plan om het bos te redden. Als hij er voor zorgt dat een in het bos aanwezige vrouwtjesbeer zich voortplant, mag het bos van de wet niet gekapt worden. Daar is uiteraard een mannetjesbeer voor nodig, en Dolittle heeft er al een op het oog. Er is echter één probleem: beer Archie is namelijk een circusbeer die nog nooit iets van de vrije natuur gezien heeft...

In Dr. Dolittle 2, het fantasieloos getitelde vervolg op het vermakelijke Doctor Dolittle, zien we Eddie Murphy voor de tweede keer als de welbekende, met dieren pratende dokter. Vergeleken met de eerste film is de tweede Dolittle vooral meer van hetzelfde: veel leuke en minder leuke grappen, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor sprekende dieren. Net als in zijn voorganger hebben bekende acteurs hun stem geleend aan de verschillende zoogdieren, vogels en reptielen. Zo horen we deze keer onder meer Lisa Kudrow, Michael Rapaport, Isaac Hayes en Arnold Schwarzenegger en herhaalt Norm McDonald zijn rol als Lucky de hond. De visuele effecten zijn echt een hoogstandje, en dan hebben we het niet alleen over deze overtuigend pratende dieren. Ook de vele fragmenten waarin Eddie Murphy samen met Archie de beer speelt zijn namelijk knap gemaakt, vooral als je weet dat Murphy geen enkele scène tegelijkertijd met de beer heeft opgenomen. Dr. Dolittle 2 mag dan weinig verrassend zijn, ieder die zich uitstekend heeft vermaakt met de voorganger zal ook deze tweede prima weten te waarderen.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2001
Speelduur: 84 min
Uitgever: Fox / MGM
EAN: 8712626011507

• Muziekvideo
  • Audiocommentaar van regisseur en co-producer
  • The Making of Doctor Dolittle 2 (26 min.)
  • Extended Scenes (4 min.)
  • Bear Necessities: A Kids Guide to Grizzlies (8 min.)
  • Making Movie Magic with Rhythm & Hues (5 min.)
  • Storyboard Sequences (11 min.)
  • Wild on the Set with Tank the Bear (11 min.)
  • Muziekpromo
  • Bioscooptrailers en TV-spots

Aangezien Dr. Dolittle 2 een recente film is verwachten we op beeldgebied weinig problemen. Gelukkig worden deze verwachtingen waargemaakt. Het eerste dat opvalt aan het beeld (2.35:1 anamorf) is de uitstekende kleurweergave, waardoor de kleurrijke scènes in het bos volledig tot hun recht komen. Verder heeft het beeld een goede scherpte en detaillering, en zijn ook schaduwdetail en zwartniveau prima. Bovendien is de print erg schoon en blijft iedere vorm van noemenswaardige artefacting achterwege. De ondertiteling en laagwisseling (na 43 minuten) zijn eveneens perfect verzorgd. Een erg plezierige transfer.

De Dolby Digital 5.1-track (384kb/s) van Dr. Dolittle 2 geeft weinig reden tot klagen. Voor een komedie is het geluid namelijk dik in orde: een mooie heldere klank, goed verstaanbare dialogen en mooi open geluidsbeeld zorgen voor een aangename luisterervaring. De surrounds worden daarbij slechts subtiel gebruikt, maar dit past wel bij het karakter van de film (luchtige komedie in tegenstelling tot geluidsintensiever actiefilm). Exact hetzelfde geldt voor het LFE-kanaal. Eigenlijk heeft het aanwezige audiospoor maar één klein nadeel, en dat is het feit dat bij sommige harde geluiden (bijv. het geschreeuw van Murphy) enige hoorbare vervorming optreedt. Dit gebeurt echter slechts sporadisch en is hierdoor geen al te groot probleem.

De eenvoudige menu’s van de DVD, zonder geluid of animatie, bieden de toegang tot een ruim aantal leuke extra’s.

Om te beginnen vinden we een aardige commentaartrack op de DVD, waarop regisseur Steve Carr en co-producer Heidi Santelli het een en ander vertellen over de film. Daarbij wordt (voornamelijk door Carr) gepraat over de (stem-)acteurs en het werken met dieren en komt men met enkele anekdotes voor de dag. Duidelijk niet het meest informatieve commentaar ooit, maar desalniettemin leuk om een keer te beluisteren.

Dit brengt ons bij “The Making of Doctor Dolittle 2” (1.33:1, DD 2.0), die begint met een 15 minuten durend overzicht van de indrukwekkende carrière van Eddie Murphy, inclusief beeldmateriaal en een interview met “the man himself”. De resterende 10 minuten worden gevuld door een standaard promotionele Making Of.

Vervolgens kan men twee “Extended Scenes” bekijken (2.35:1 niet anamorf, DD 2.0). Dit zijn langere versies van twee scènes die in verkorte vorm in de film zitten, namelijk “The Jail” en “Mr. Potter Signs the Document”. Waarom het eerste fragment moest sneuvelen kun je vernemen in het optionele commentaar van de regisseur (voor de tweede scène zul je het waarschijnlijk zelf wel kunnen raden...).

Voor mensen die meer willen weten over grizzlyberen is er de interessante korte documentaire “Bear Necessities: A Kids Guide To Grizzlies” (1.33:1, DD 2.0). In ongeveer 8 minuten leert men iets over het gedrag van beren en de omgeving waarin ze leven.

Hoe de visuele effecten tot stand zijn gekomen wordt kort belicht in “Making Movie Magic with Rhythm & Hues” (1.33:1, DD 2.0). Twee medewerkers van het effectbedrijf Rhythm & Hues tonen aan de hand van een aantal voorbeelden (de pratende dieren, de fragmenten met Murphy en de beer) iets over de gebruikte technieken. Ondanks de (te) korte duur laat deze extra goed zien dat het maken van dergelijke effecten een zeer tijdrovende klus is.

Onder “Storyboard Sequences” kan van vijf verschillende fragmenten een vergelijking tussen storyboard en film bekeken worden. Gelijktijdig ziet men bovenin het beeld de tekeningen van het storyboard en onderaan de uiteindelijke scène.

De rol van Archie de beer in Dr. Dolittle 2 wordt gespeeld door een getrainde beer, genaamd Tank. Bij het verschijnen van de film is deze inmiddels beroemde grizzlybeer onderwerp geweest van het programma “Wild on the Set” van TV-zender Animal Planet. De betreffende aflevering is op deze DVD als extra aanwezig. Hierin zien we hoe Tank getraind wordt voor de rol en komt ook de hoofdtrainer, Doug Seus, aan het woord.

Tenslotte zijn op het schijfje ook nog een muziekvideo (“Cluck Cluck” van The Product G&B), een viertal trailers (waaronder die van de eerste Dr. Dolittle en het recente Ice Age), twaalf TV-spots en een promofilmpje voor de soundtrack te vinden.

In totaal dus een imposant lijstje extra’s, waarmee je wel een aantal uurtjes zoet bent. Bovendien zijn de meeste extra’s, uitzonderingen zijn het audiocommentaar en de trailers, Nederlands ondertiteld.

De DVD-uitgave van Dr. Dolittle 2 is, door zijn prima beeld- en geluidskwaliteit en groot aantal leuke extra’s, zeker geslaagd te noemen. Over de film zelf kunnen we tenslotte het volgende zeggen: Dr. Dolittle 2 zal je geen buikkramp van het lachen bezorgen, maar onderhoudend is de film wel. Dus: een perfect tussendoortje voor jong en oud!