Heist

Eric van Ballegoie
12-09-2002

5.6

Heist (DVD)

Een overval plegen is niet moeilijk. Het wegkomen met de buit, dat is moeilijk. Joe Moore (Gene Hackman), een doorgewinterde dief, weet dat maar al te goed. Op een dag wordt zijn gezicht echter op video vastgelegd tijdens een overval waardoor de grond onder zijn voeten te heet wordt. Hij moet het land uit, maar heeft geld nodig. Bovendien wil Burgman (Danny DeVito) een hoge figuur uit de onderwereld, dat Joe nog een klus voor hem klaart. Tegen wil en dank stemt Joe toe en samen met zijn partners Bobby Blane (Delroy Lindo) en Pinky (Ricky Jay) zet hij zijn schouders er voor de laatste keer onder om daarna voor altijd te verdwijnen.

Heist is matige thriller. Het verhaal is op zich aardig, maar er zitten te veel toevalligheden in de film. De acteerprestaties van de acteurs zijn prima, maar de film is een aaneenschakeling van backup-plans van backup-plans van backup-plans. Een paar 'onverwachte' wendingen kunnen geen kwaad, maar in deze film is dat onderdeel wat overdone. Wat dat betreft doet Heist enigszins denken aan de 2001 versie van Ocean's Eleven, alleen heeft die film als voordeel dat er redelijk wat actie in zit. Heist heeft helaas zeer weinig actie waardoor deze film schittert in middelmatigheid. Leuk om een keer te huren, maar zeker geen topfilm.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2001
Speelduur: 105 min
Verpakking: Snapper
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931213219

• Cast en Crew info

Zoals we de laatste tijd van Warner gewend zijn is de DVD-transfer van zeer goede kwaliteit. Het anamorfe beeld met een verhouding van 1.85:1 is vrijwel van referentiekwaliteit. De beeldscherpte is uitstekend terwijl edge enhancement volledig afwezig is, waardoor het beeld zeer 'filmisch' overkomt. De kleurbalans, het contrast en schaduwdetail zijn ook zeer goed. Het enige minpuntje is dat er soms wat lichte beeldruis zichtbaar is, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Digitale foutjes zijn niet terug te vinden. Uitstekend beeld!

De Dolby Digital 5.1 track met een bitrate van 384 kbit/s is geen hoogvlieger. De film bevat weinig actie en ook de muziek is niet bijzonder. Veel surround-effecten en gebruik van de subwoofer kom je in deze film dan ook niet tegen. De track is dus niet spectaculair, maar wel gewoon goed van kwaliteit. De dialogen komen uit de center-speaker en zijn uitstekend verstaanbaar. Tijdens de spaarzame actiescenes worden de surroundspeakers hier en daar ook nog even ingezet.

Heist heeft niet veel extra's meegekregen, sterker nog, naast een bioscooptrailer van de film treffen we alleen cast en crew informatie aan. Niets om warm van te worden dus.

Heist is een matige actie-thriller die iets te veel plotwendingen en verassingen heeft om geloofwaardig en echt spannend te zijn. Het acteerwerk van met name Gene Hackman is wel gewoon dik in orde waardoor de film enigszins wordt gered. De beeldkwaliteit van de DVD is uitstekend en ook het geluid, zij het niet spectaculair, kan er goed mee door. Warner heeft de DVD helaas niet voorzien van noemenswaardige extra's waardoor de DVD eigenlijk alleen de moeite van het huren waard is.