FernGully – The Last Rainforest

07-10-2002

7.3

FernGully – The Last Rainforest (DVD)

Crysta is een nieuwsgierige boomfee die leeft in een schitterend regenwoud genaamd FernGully. Haar nieuwsgierigheid kent geen grenzen en als zij dan ook op een dag boven het bladerdek komt, ziet ze in de verte een rookpluim en gaat op onderzoek uit. Zo ziet ze een hele grote machine de bomen van het regenwoud omhakken. Zak is één van de mannen die de bomen omhakt, hij zet op elke om te hakken boom een rood kruis. Vreemd genoeg denkt hij iets te zien, maar als fee is Crysta velen malen kleiner dan de mens en nauwelijks te zien. Plots dreigt Zak onder een grote omvallende boom terecht te komen, Crysta neemt een impulsief besluit en betovert Zak tot hij net zo klein is als zijzelf. Als Zak van de eerste schrik bekomen is, neemt Crysta hem mee naar FernGully. Uiteraard is dat tegen de zin van de rest van de feeëngemeenschap. Maar dan pakken donkere wolken zich samen boven FernGully. De machine die de bomen omhakt, heeft de boom waarin de machtige Hexxus zit opgesloten omgehakt. De slechte Hexxus heeft nu de macht over deze machine en Zak’s collega’s en wil FernGully totaal vernietigen tot er geen boom meer over is. Samen met Pips en de kever Boys proberen Crysta en Zak hun prachtige wereld te beschermen tegen afschuwelijk vernietigende krachten van Hexxus.

FernGully is een tekenfilm volgens het standaard recept. Niet uit de studio’s van Disney, maar afkomstig van 20th Century Fox. Begin jaren ’90 kreeg de tekenfilm, door het grote hernieuwde succes van de tekenfilms van Disney, een nieuwe impuls waarbij ook Fox dacht hiervan te profiteren. Maar dat viel toch een beetje tegen, want FernGully had niet dat succes zoals de Disney films wel hadden. Een jaar eerder bracht Disney het enorm succesvolle Belle en het Beest uit.
Qua stijl is FernGully zeer goed vergelijkbaar met de Disney films. Mooie getekende achtergronden, maar wel met weinig detail en de figuurtjes zijn wel iets te plat (2-dimensionaal) getekend. Uiteraard een paar hilarische figuurtjes die garant staan voor een stukje humor. En wat zeker niet vergeten mag worden, een moraal. Nou met die moraal zit het in deze film wel goed, sterker nog, die moraal is eigenlijk te dik aangezet in deze film. De film is gemaakt in de tijd dat er een toenemende zorg en ongerustheid was over het voortbestaan van de tropische regenwouden. En zie hier het resultaat, want de zorg voor het regenwoud is precies het centrale thema in deze film.
Ook in deze film is gebruik gemaakt van de stemmen van diverse bekende (en minder bekende) acteurs en actrices. De bekendste is toch wel Robin Williams, die zijn stem leende aan de hilarische Batty Koda. Maar ook te horen zijn: Tim Curry (als Hexxus), Jonathan Ward (als Zak) en Samantha Mathis (als Crysta). De zeer goede Nederlandse nasynchronisatie is gedaan met de stemmen van Barry Hay, Anne-Wil Blankers, Alfred Lagarde en Martin Bakker.

Regisseur

Bill Kroyer

Acteurs

Genre: Animatie
Jaar: 1992
Speelduur: 73 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626012290

• Originele bioscooptrailer

De film is in het oorspronkelijke beeldformaat 1.85:1 anamorf op DVD gezet. De beeldkwaliteit is redelijk goed. De sfeervolle tekeningen en kleuren, zoals de vele groentinten, komen in deze transfer prima tot hun recht. Ook het contrast en het zwartniveau zijn prima. De scherpte van het beeld is duidelijk iets minder. De film heeft ook hier last van de zichtbaar aanwezige filmgrain. Edge enhancement is ook zichtbaar toegepast. Compressiefouten komen helaas ook voor in het beeld, waarbij enkele momenten het beeld erg verstoord is (bv. tijdsindex 36:31).
De vrij korte film is goed verdeeld in 24 tracks. De laagwisseling is nauwelijks merkbaar. De Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en goed geplaatst, maar is alleen via het menu aan of uit te schakelen.

De oorspronkelijke Dolby Stereo SR soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 met een prima bitrate van 448 kb/s op de DVD. De nagesynchroniseerde versies staan in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de schijf. Alleen is de Nederlandse nasynchronisatie een buiten beentje, want daar is duidelijk iets mee mis gegaan. Ten eerste heeft de Nederlandse track geen surround flag mee gecodeerd gekregen. Maar erger nog, het linker- en het rechterkanaal zijn in dit geval niet in fase. Het gevolg is dat deze track erg hol en onnatuurlijk klinkt. Erg jammer, want deze track is daardoor het aanhoren niet waard. Aangezien deze track voor de doelgroep van de film wel belangrijk is, kost dit dus minpunten op de beoordeling.
De geremixte Engelse soundtrack klinkt prima. Alle kanalen worden goed gebruikt, ook de surroundkanalen. De nadruk van de surroundtrack ligt op de voorkanalen, de achterkanalen worden mooi subtiel gebruikt voor omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De soundtrack van Alan Silverstri is trouwens erg mooi. Dynamiek is redelijk, detailling in het hoog is goed. Er zit niet veel laag in de soundtrack, waardoor het LFE-kanaal nauwelijks wordt gebruikt. Het aanwezige laag is voldoende. De stemmen zijn uitstekend te volgend en komen uit de centerspeaker.

De Engelstalige breedbeeldmenu’s zijn statische animatie plaatjes zonder achtergrondmuziek.
Op de DVD staan één extra, de bioscooptrailer. Deze trailer duurt 1:40 minuten, is in 2.35:1 anamorf breedbeeld en heeft DD2.0 (192 kb/s geluid). De trailer heeft geen ondertiteling.
Het beeld van deze trailer is wat vreemd. Wanneer je screenshot 6 (uit de trailer) vergelijkt met screenshot 2 (uit de film), dan valt op dat bij deze trailer het beeld boven en onder gedeeltelijk is afgeplakt. Je vraagt je af waarom.

FernGully is een aardige tekenfilm van 20th Century Fox uit 1992, die probeerde mee te profiteren van het success van Disney. De film heeft qua stijl en verhaal veel weg van de Disney films, alleen ligt bij deze film het moraal van het verhaal er iets te dik op. Toch is er, zeker voor de kleintjes, een onderhoudende film van gemaakt.
Beeldkwaliteit van de film is redelijk goed, de Engelse soundtrack klinkt prima. Tegenvaller is de track met de Nederlandse nasynchronisatie. Doordat bij deze track het linker en rechter kanaal niet in fase staan, klinkt deze track hol en onnatuurlijk. Jammer. We hebben dit probleem bij Fox gemeld, maar hier verder nog geen reactie op gekregen. Uiteraard houden we je op de hoogte.
Een laatste opmerking: vreemd genoeg is deze film door Fox in Australië (regio 4) uitgebracht met alle tracks, inclusief een Nederlandse nasynchronisatie, in Dolby Digital 5.1. Waarom deze Frans/Nederlandse uitgave dat niet heeft, kunnen we niet begrijpen.

Deze review is gemaakt aan de hand van een DVD Check Disc. Het is goed mogelijk dat de koopversie zoals die in de winkel ligt, afwijkende specificaties heeft.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.