Tales from The Neverending Story, The

29-11-2002

5.6

Tales from The Neverending Story, The (DVD)

Tale 1 – Heart of Stone.
Door een mysterieus ongeval komt de moeder van de 12-jarige Bastiaan (Mark Rendall) terecht in het ziekenhuis. Aangewezen op zijn vader en nog wat terneergeslagen, verlaat Bastiaan het ziekenhuis voor wat afleiding. Verdiept in zijn gameboy botst Bastiaan tegen de oude geheimzinnige man Coreander (John Dunn-Hill), die de schade van de kapot gevallen gameboy wil verzachten door hem een boek te schenken uit zijn curiositeitenshop. Een diepe innerlijke kracht doet Bastiaan kiezen voor het boek The Tales from The Neverending Story. Door een duistere kracht wordt Bastiaan volledig door het boek opgeslokt en kan hij niet stoppen met lezen. Bastiaan wordt meegezogen in de avonturen van Atreyu (Tyler Hynes), de enige persoon die Fantasia kan beschermen tegen de gemene en gruwelijke plannen van de donkere Prinses van het kwaad Xayide (Victoria Sanchez). Deze gemene Xayide probeert Atreyu in Fantasia te verslaan en Bastiaan in zijn eigen wereld. Zal het Bastiaan lukken zich te verdedigen tegen de donkere krachten van de Prinses?
Tale 2 – The Gift Of The Name
Opgeslokt in de magische wereld van Fantasia probeert Bastiaan de held Atreyu vanuit zijn eigen ‘werkelijke’ wereld te helpen. Mysterieuze gebeurtenissen doen Bastiaan vermoeden dat de donkere Prinses van het kwaad Bastiaan probeert te verhinderen het boek uit te lezen. Op zoek naar een nieuwe naam voor de heersende Prinses van Fantasia (Audrey Gardiner) en naar de Geluksdraak moeten de helden Atreyu en Bastiaan hun eigen moed vinden.

Bovenstaande omschrijving, afkomstig van de cover, geeft in het kort het verhaal weer waarin fantasie en werkelijkheid vervlochten raken. The Tales from The Neverending Story is gebaseerd op het wereldberoemde boek van de Duitser Michael Ende. Ende schreef zijn The Neverending Story eind jaren ’70 en kreeg daarmee een onverwachts groot succes. Begin jaren ’80 is dit boek al eens verfilmd door Wolfgang Petersen.
De hier gemaakte verfilming is weliswaar gebaseerd op het originele boek, maar men heeft zich vele vrijheiden veroorloofd. De verfilming is redelijk geslaagd, maar is soms lastig te volgen en kan niet altijd boeien. Dit komt vooral door de wat chaotisch overkomende overgangen tussen fantasie en werkelijkheid. Ook het acteerspel kan niet op alle fronten overtuigen. Er is duidelijk wel moeite gedaan om de fantasiewereld kleurrijk en fantasievol in beeld te brengen. Deze verfilming zal vooral de wat jongere kijkers zeker aanspreken.
Deze voor televisie gemaakte Canadese serie bestaat uit 13 episodes van elk één uur. Deze DVD set bevat twee afleveringen van elk 1½ uur, die een samenvoeging lijken van enkele afleveringen. Samen vormen deze twee afleveringen één verhaal, de tweede aflevering begint met een samenvatting van het verhaal op de eerste schijf. Aan het einde van de tweede schijf zal blijken dat het een ‘neverending story’ is.

Genre: Fantasy
Jaar: 2002
Speelduur: 183 min
Verpakking: Karton Box
EAN: 8715664010266

• Photo Gallery
  • Biografie Michael Ende
  • Bibliografie & Bekroningen Michael Ende

Bedoeld voor televisie is de serie opgenomen in het standaard 4:3 televisieformaat en staat ook zo op de DVD’s. Het beeld ziet er echt goed uit. Het contrast is goed, de kleuren zijn vol, helder en zeer natuurlijk en ook de scherpte en detaillering zijn in orde. Soms is er wat beeldruis aanwezig, maar storend is het zeker niet. Verder zijn er geen opmerkingen over het beeld te maken. Geen edge-enhancement, geen beeldbeschadigingen of andere ongerechtigheden.
De serie is verdeeld over twee DVD’s met elke disc een verhaal. Tale 1 staat op disc 1 – 88 minuten, Tale 2 op disc 2 – 95 minuten. Beide DVD’s zijn van het type DVD-5, wat inhoudt dat ze enkelzijdig en enkellaags zijn. Dus er zit geen laagwisseling in de film. De optionele ondertiteling is wit en is goed geplaatst.

Op de DVD staat het geluid dan in Dolby Digital 2.0 (224 kb/s), de geluidsstroom is niet ‘geflaged’ als surround. Wanneer het geluid via de DPL-II decoder wordt afgespeeld, ontstaat toch een mooi ruimtelijk klinkend geluidsbeeld. De detaillering het geluid is prima, ook het frequentiebereik geeft geen reden tot klagen met een goed aanwezig laag. De dialogen komen uitstekend verstaanbaar uit de middenspeaker en staan in goede balans met de overige geluiden.

De menu’s zijn leuke animaties in 4x3 standaard beeldformaat en voorzien van achtergrondgeluid. De DVD set is voorzien van enkele extra’s. Deze extra’s zijn twee keer opgenomen, zowel op disc 1 als op disc 2 staan dezelfde extra’s. Alle extra’s zijn statische 4x3 tekstschermen zonder geluid. Er is een ‘Photo Gallery’ met een 12-tal promotie foto’s, een ‘Biography Michael Ende’ met drie schermen Nederlandstalige biografie over de schrijver en ‘Bibliography & Awards’ bestaande uit twee schermen met een overzicht van alle boeken van Michael Ende.

De dubbel DVD set is nog verpakt in een dik kartonnen omslag.

The Tales from the Neverending Story, gebaseerd op het boek van Michael Ende, is een fantasierijk avontuur waarin werkelijkheid en fantasie met elkaar vervlochten zijn. Deze drie uur durende voor televisie gemaakte verfilming bevat een in twee delen opgesplitst verhaal.
Beeld- en geluidskwaliteit zijn prima in orde. Dutch FilmWorks heeft de serie in een net uitgevoerde dubbel DVD set uitgebracht voorzien van een stevige kartonnen omslag. De exrta’s zijn wat mager en bestaan uit enkele tekstschermen met informatie over de schrijver. Echt iets voor liefhebbers van sprookjes en magie.