Lassie

03-12-2002

5.5

Lassie (DVD)

De Turners – vader Steve (Jon Tenney), moeder Laura (Helen Slater), tienerzoon Matt (Tom Guiry) en zijn jongere zusje Jennifer (Brittany Boid) – zijn vastbesloten een nieuw leven te beginnen op het Amerikaanse platteland en verruilen de stad voor het ongerepte Virginia. Wanneer ze onderweg moeten stoppen doordat even verderop een verkeersongeluk is gebeurd, komt een mooie collie aangelopen. Maar ze kunnen de hond niet neenemen. De verhuizing brengt voor iedereen de nodige problemen met zich mee. Vooral Matt voelt zich eenzaam en verlaten in zijn nieuwe omgeving. Dan worden de Turners aangenaam verrast doordat de al eerder gesignaleerde zwerfcollie wederom komt aanlopen. Ze nemen de hond in huis op en noemen hem Lassie. De hond sluit vriendschap met Matt die zich al gauw gesteund voelt door de niet aflatende trouw van de hond. Matt sluit ook vriendschap met April (Michelle Williams), een meisje uit zijn klas.
Als de job van Steve niet door blijkt te gaan, stort de familie zich in een nieuw avontuur. Ze gaan schapen houden. Lassie blijkt een uitstekende schaapshond te zijn. Alleen buurman Sam Garland (Frederic Forrest), die met de schapen goed geboerd heeft, is niet blij met deze concurrentie. Maar Garland blijkt het land van zijn buren jarenlang onrechtmatig gebruikt te hebben, alleen laat hij zich dit land niet zomaar afnemen.

Al in 1943 verscheen de eerste speelfilm met de hond Lassie in de hoofdrol. Het verhaal van Eric Knight is wat dat betreft al ontelbare malen verfilmd. In de jaren ’50 is Lassie als televisieserie bijzonder populair geweest. De avonturen van de collie kregen een vervolg in de jaren ’70 toen een nieuwe televisieserie met Lassie is gemaakt. Ook eind jaren ’80 is nog eens een serie met deze hond in de hoofdrol gemaakt.
Regisseur Daniel Petrie waagde zich in 1994 ook aan een avontuur met Lassie. Hij heeft er een gezellige familiefilm voor jong en oud van gemaakt. Zoals met alle Lassie verhalen, loopt het natuurlijk goed af en is de hond de grote held. Maar met de overstap naar de jaren ’90 is daar nog een dimensie bij gekomen. Het drukke stadsleven met alle ‘belangrijke’ materiele zaken tegenover de rust en eenvoud van het platte land waar andere (familie) waarden van het leven tellen. Voor Petrie is dit een belangrijke basis geworden in deze verfilming. Het spel van de jonge Tom Guiry is prima. De film kreeg in 1995 een Young Artist Award als beste Family Motion Picture.

Genre: Drama, Speelfilm
Jaar: 1994
Speelduur: 91 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Hongaars
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
  • Dolby Digital 2.0 - Zweeds
Ondertiteling: Deens, Duits, Nederlands, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557310

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, de film staat met beeldformaat 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is prima. Het beeld is zeer scherp en detailrijk. Kleuren zijn mooi helder en natuurlijk. De landschapsopnames zien er prachtig uit. Contrast en zwartniveau zijn uitstekend. Filmgrain is in lichte mate aanwezig. In enkele scènes is edge enhancement te zien. En soms is een spettertje als gevolg van vuil of een beschadiging te zien.
De film is verdeeld in 11 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5, dus een enkelzijdige en enkellaagse DVD. Derhalve zit er geen laagwisseling in de film. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype en staat te hoog geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de schijf. De soundtrack klinkt uitstekend. Alle kanalen worden actief gebruikt. De achterkanalen worden zeer intensief voor enkele geluidseffecten en dragen verder bij aan het zeer ruimtelijk geluid. De soundtrack heeft een goede ruimtelijke spreiding. De muziek van Basil Poledouros komt voornamelijk uit de frontspeakers, waarbij de surrounds zorgen voor een mooi ruimtelijk geluid. Het laag van de soundtrack is ook prima. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.
Er is ook een Nederlandse nasynchronisatie, in DD2.0 Surround (192 kb/s). De kwaliteit hiervan is teleurstellend. De nasynchronisatie is weliswaar netjes gedaan en volgt de mondbewegingen goed. Maar de nasynchronisatie mist elke emotie en komt erg onnatuurlijk en gemaakt over. Daarnaast zijn linker en rechterkanaal niet in fase, waardoor de soundtrack erg hol en ongedefinieerd klinkt. Voor de allerkleinsten is deze nasynchronisatie natuurlijk wel perfect, zij kunnen de film dan uitstekend volgen.
De waardering voor de geluidskwaliteit is alleen gebaseerd op de originele Engelse soundtrack.

De breedbeeld menu’s zijn statische schermen zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staan geen extra’s. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

In deze nieuwe verfilming met de collie Lassie in de hoofdrol komt Lassie bij de familie Turner die net is verhuisd van de drukke stad naar het platteland. Voor de jonge Matt een moeilijke overgang, maar al gauw wordt hij dikke maatjes met Lassie en beleven ze een spannend avontuur.
Paramount heeft de film met prima beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. Voor de allerkleinsten is ook een Nederlandse nasynchronisatie op de DVD gezet, uitstekend. Extra’s staan niet op deze DVD. Lassie is een gezellige familiefilm voor jong en oud.