Necessary Roughness

03-12-2002

4.4

Necessary Roughness (DVD)

Door een corruptieschandaal is het universiteit footballteam de Texas State Armadillos volledig uitgerangeerd. Om weer mee te kunnen spelen, wordt coach Gennero (Hector Elizondo) benadert. Hij heeft als coach zijn sporen al verdient en gaat de uitdaging aan om een nieuw team te formeren. Als ‘defence coach’ vraagt Gennero zijn oude vriend coach Rig (Robert Loggia). Tussen alles wat rondloopt op de universiteit vormen ze een team, dat echter niet echt uitblinkt van talent. Verder hebben ze ook nog te maken met faculteitshoofd Elias (Larry Miller), die Gennero en Rig met regeltjes zo erg tegenwerkt, dat ze nog maar 17 spelers overhouden.
Coach Rig zoekt een voormalig studentspeler op, Paul Blake (Scott Bakula), die vroeger erg goed speelde maar na het overlijden van zijn vader plots was gestopt. De nu 34 jarige Blake moet zich dan wel als student inschrijven, anders mag hij niet meedoen. En zo beginnen Gennero en Rig aan het football seizoen. Maar voordat het team een wedstrijd zal winnen, moet er nog heel wat gecoacht worden.

In Amerika zijn films met American Football zeer geliefd. Denk aan films als Any Given Sunday (1999), Remember The Titans (2000) and The Replacements (2000). De gelijkenissen tussen de laatste film en Necessary Roughness (1991) zijn erg groot, waarbij Necessary Roughness negen jaar eerder was gemaakt. Necessary Roughness is een aardige, onderhoudende film met een leuke mix van komische momenten (vooral met faculteitshoofd Elias), het persoonlijke drama en het overwinnen daarvan en niet te vergeten een vleugje romantiek. De acteurs geven in deze film een goed gemiddeld spel. Het is steeds weer een genot om Hector Elizondo te zien spelen. Elizondo is in zijn spel altijd een heer die te allen tijde correct en netjes blijft. Hoewel je Elizondo dus niet direct zou verwachten in de rol van een footballcoach, pakt dat hier toch goed uit. Als is Al Pacino als footballcoach in Any Given Sunday voor mij een stuk overtuigender.
Het footballteam heet The Texas State Armadillos, de film is in zijn geheel op verschillende locaties in Texas, Amerika opgenomen.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 1991
Speelduur: 104 min
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557228

Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 1.85:1. Op DVD staat de film in het 1.78:1 beeldformaat, waarbij het beeld anamorf is vastgelegd. Het beeld ziet er keurig netjes uit. Kleuren zien er goed uit, alhoewel het iets sprankelender kon. Het beeld is redelijk scherp met voldoende detaillering. Ook hier zou de scherpte beter kunnen, de film is tenslotte nog maar tien jaar oud. Filmgrain is gedurende de hele film in redelijk zichtbaar aanwezig. Af en toe is een spettertje te zien als gevolg van een kleine beschadiging van het filmmateriaal. Edge enhancement is nauwelijks zichtbaar toegepast. Er zijn een paar scènes waar aliassing zich voordoet, maar dat was niet erg storend.
De film is verdeeld in 15 tracks en staat op een DVD van het type DVD-5 (enkelzijdig en enkellaags). Er zit dus geen laagwisseling in de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een te groot lettertype en staat te hoog in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack is geremixt en staat nu in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De muziek van Bill Conti is gedurende de film nadrukkelijk aanwezig. Dit muzikale deel van de soundtrack klinkt goed en komt met een fatsoenlijke stereospreiding uit de frontspeakers. De surrounds worden heel subtiel gebruikt om het geheel een ruimtelijk karakter te geven. Ook voor het overige van de soundtrack is het geluidsbeeld gericht op de frontspeakers, waarbij de surrounds nauwelijks hoorbaar worden gebruikt. Evenals de subwoofer, die in deze film niets te doen heeft. De dialogen komen, uiteraard, goed te verstaan uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s.

Necessary Roughness is een aardige, onderhoudende film met American Football als thema. De film is weinig verrassend, waarbij een groep mensen een team moet vormen dat ogenschijnlijk geen enkele kans heeft ooit te winnen. Maar zoals je kunt verwachten, schijn bedriegt. In hopeloze situaties is iedereen tot veel in staat.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze Paramount uitgave zijn gewoon goed. Geen opvallende slechte punten, maar ook niet bijzonder goed. Gewoon een gemiddeld goede transfer. De film is het enige dat je zult vinden op de schijf, extra’s zijn niet aanwezig. Voor liefhebbers van American Football een leuke aanwinst.