April Fools Day

Paul Ranft
28-03-2003

4.8

April Fools Day (DVD)

Muffy St. John (Deborah Foreman) heeft haar schoolvrienden uitgenodigd voor een waanzinnig weekend op het afgelegen eiland waar haar ouders wonen. Het gemêleerde gezelschap vaart met het veer naar het eiland en op het moment dat de boot afmeert aan de steiger vindt een tragisch ongeluk met een bemanningslid van het veer plaats als gevolg van een uit de hand gelopen één april grap. Skip (Griffin O’Neal) voelt zich schuldig en zondert zich van de anderen af terwijl deze zich tegoed doen aan het avondmaal dat Muffy voor hen bereid heeft. Muffy heeft als gastvrouw voor iedereen een verrassing in petto want het is per slot van rekening één april (April Fools Day). Hierdoor ontstaat een ongedwongen sfeer waarbij een ieder de gebeurtenissen van die dag opzij probeert te zetten. Echter, de vrolijkheid is maar van korte duur als de volgende morgen Skip verdwenen blijkt te zijn. De één na de ander verdwijnt op geheimzinnige wijze om vervolgens te worden vermoord. Wat begon als een weekend met onschuldige één aprilgrappen eindigt in een bloederig gevecht op leven en dood. Wie of wat is verantwoordelijk voor de moorden? Is er nog iemand anders op het eiland die het op hen leven gemunt heeft? Is het de ietwat vreemde Muffy of is het iemand uit hun midden die volledig doorgedraaid is?

Over de herkomst van de traditionele 1 april grap bestaat nog immer veel onduidelijkheid. De wijde verspreiding van het verschijnsel wijst echter op een hoge ouderdom. In Nederland denkt men nog vaak dat de grappenmakerij begonnen is met de inname van Den Briel door de watergeuzen op 1 april 1572. 1 april is dé dag waarop men elkaar voor de gek houdt en men elkaar een poets probeert te bakken. De grappen zijn nooit ernstig bedoeld en hebben als doel de spot te drijven met het slachtoffer van de grap. In April Fools Day ligt dit wel even anders. Moord is per slot van rekening geen grap en zeker niet als de hele groep op het eenzame eiland vermoord wordt. Maar de soep wordt natuurlijk niet zo heet gegeten als die opgediend wordt want deze 'slasher' film staat volledig in het teken van 1 april. In de film zitten een aantal flauwe grappen verwerkt die nogal koddig zijn. Zo zie je bijvoorbeeld een stoel die telkens in elkaar klapt, het klappen van sigaren en het overbekende scheetkussentje die mij, ondanks de zouteloosheid, toch deden grinniken. De film heeft niet de pretentie om als een echte komedie door het leven te gaan. Dat kan en mag je ook niet verwachten als je in ogenschouw neemt dat de makers ook verantwoordelijk waren voor films als Body Parts en een aantal Friday The 13th delen. De cast van April Fools Day is relatief onbekend. De enige die we kunnen herkennen is Thomas F. Wilson, die in de Back To The Future films de rol van Biff speelt. Het acteerniveau is net even bovengemiddeld. De regie van Fred Walton is zeker niet slecht. Hij weet je als kijker bij de les te houden zonder dat de film echt vervelend of spannend wordt met een uiteindelijke plotwending die verrassend is.

Genre: Horror, Komedie/Humor
Jaar: 1986
Speelduur: 85 min
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557853

Het beeld van April Fools Day is anamorf op de DVD vastgelegd in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Aan het begin van de film manifesteren zich een aantal problemen die betrekking hebben op een flinke hoeveelheid grain, beschadigingen en vuil. Naarmate de film vordert verdwijnen deze artefacten maar blijven toch, zij het minimaal, nog wel in het beeld aanwezig. Het beeld heeft een goede scherpte en contrast en een behoorlijk schaduwdetail. De kleuren zijn over het algemeen helder en komen natuurlijk over. Al met al een goede transfer van een film uit 1986. Digitale compressiefoutjes zijn wel waar te nemen maar vallen nauwelijks op. De disc is van het DVD-5 type wat inhoudt dat er slechts één laag beschikbaar is. Een laagwisseling is dan ook niet aanwezig. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed onder in het beeld geplaatst en bestaat uit een makkelijk leesbaar lettertype.

De originele Engelse Dolby Stereo track is opgewaardeerd naar een Dolby Digital 5.1 track waarvan de bitrate 448 kb/s bedraagt. Verder zijn er nog een aantal andere geluidssporen in diverse talen in Dolby Digital 2.0 formaat vastgelegd. Er valt weinig te beleven aan de Dolby Digital 5.1 track die nogal saai klinkt. Het geluid is meestentijds gericht op het frontkanaal dat een beperkt stereobeeld laat horen en ondanks de hoge bitrate niet uitblinkt in dynamiek. Het surroundkanaal levert een marginale bijdrage aan de algehele ambiance. Hetzelfde geldt min of meer voor het LFE kanaal dat eveneens nauwelijks aan bod komt. De vele dialoog is goed in het midden geplaatst en is goed te volgen zonder dat er vervormingen of bijgeluiden zijn te horen.

Echt geen grap! Dit is een vanilla DVD wat inhoudt dat er geen bonusmateriaal aanwezig is.

Voor een film uit 1986 is April Fools Day goed op DVD gezet. Van het beeld kunnen we zeggen dat met name het begin matig is. Gedurende het verloop van de film zien we dat de kwaliteit van het beeld verbetert en er zich nauwelijks storende artefacten meer voordoen. Het opgewaardeerde geluid voldoet niet geheel aan de verwachtingen. Verwacht in ieder geval geen demonstratiekwaliteit. Op de DVD is geen bonusmateriaal aangebracht. De film is soms grappig en heeft een aantal 'slasher' trekjes waardoor het uiteindelijk geen onaantrekkelijke film is om eens te bekijken. En dat is geen 1 april grap!