Speechless

14-05-2003

3.5

Speechless (DVD)

Julia Man (Geena Davis) wordt uitgenodigd om ‘speech writer’ te worden voor de Democratische kandidaat Wannamaker (Mitch Ryan) in de New Mexico senator verkiezingscampagne. Tegelijkertijd wordt Kevin Vallick (Michael Keaton), een komedie striptekenaar/-schrijver, gevraagd ‘speech writer’ te worden voor de Republikeinse kandidaat Garvin (Ray Baker). Julia en Kevin ontmoeten elkaar toevallig in het hotel waar beide kandidaten met hun campagnegevolg verblijven. Allebei op zoek naar slaappillen omdat ze weer eens de slaap niet kunnen vatten. Dit schept toch direct een band. De een weet van de ander niet dat ze hetzelfde werk doen, alleen voor de ‘tegenstander’. Gezamenlijk brengen ze een genoegzame avond door, zonder met elkaar naar bed te gaan. Als beide worden uitgenodigd om in een school te komen vertellen wat een ‘speech writer’ nu eigenlijk doet, voelt elk zich door de ander bedrogen. Vanaf dat moment neemt de rivaliserende strijd tussen hen steeds grotere vormen aan. Wel lastig als je elkaar eigenlijk stiekem ook nog erg leuk vindt.

De film ‘Speechless’ is geïnspireerd door de waar gebeurde romance tussen James Carville en Mary Matalin. Hij werkte in 1992 tijdens een politieke campagne voor Demoraat Clinton en zij voor Republikein Bush. James en Mary waren twee grote tegenpolen die elkaar uiteindelijk het jawoord hebben gegeven.
Op zich is de film bepaald niet verrassend. Al vaker is het thema liefde en verliefdheid uitgewerkt waarbij de verliefde personen elkaar eerst afstoten om vervolgens aan het eind toch elkaar in de armen te vallen. En deze film is niet anders. Maar wel een beetje, want de romance tussen de twee hoofdrolspelers Michael Keaton en Geena Davis heeft iets weg van een madeliefje. Wel, niet, wel, niet, wel niet …. En dat is dan meteen ook een beetje de valkuil in deze film. Beide spelers zetten een aardige, maar niet echt bijzondere rol neer. Leuke bijrollen trouwens van Bonnie Bedelia en Christopher Reeve.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1994
Speelduur: 96 min
Uitgever: MGM
EAN: 8712626026969

• Bioscooptrailer

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook in deze beeldverhouding anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van deze film uit 1994 valt eerlijk gezegd tegen. Niet dat het beeld erg slecht is, maar voor een redelijke jonge film had het er veel beter uit kunnen zien. Het beeld doet erg soft aan, waarbij de detaillering gewoon onder de maat is. De kleuren zien er redelijk uit, al is de kleurbalans niet goed. De kleur rood is te nadrukkelijk aanwezig. Ook ogen de kleuren 'blurry’. Het contrast en zwartniveau zijn ook niet optimaal, hierdoor doet de donkere scènes te grauw aan. Het lijkt er op dat als bron voor de DVD transfer een NTSC (video)versie van de film is gebruikt.
Dat de beeldkwaliteit veel beter kan, blijkt wel als je de bioscooptrailer bekijkt (zie onder extra’s). Vergelijk screenshot 4 (uit de film) maar eens met screenshot 6 (uit de trailer) en zie het verschil!
MGM heeft de film op een DVD-5 (enkelzijdig, enkellaags) geplaatst. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, met een beetje groot lettertype, maar staat wel netjes onder in het beeld.

De originele Dolby Stereo Engelstalige soundtrack staat in Dolby 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De soundtrack klinkt goed, alhoewel er totaal geen gebruik wordt gemaakt van de surroundkanalen. Dialogen en filmgeluiden komen uit de centerspeakers. Alleen wanneer er ook muziek aanwezig is, worden de frontspeakers ook gebruikt. De filmmuziek van Marc Shaiman komt met een redelijke stereospreiding uit de frontspeakers. Hoog is redelijk, het laag is beperkt aanwezig en maakt geen gebruik van het LFE kanaal. Een soundtrack die geen gebruik maakt van de potentie van een 5.1 track.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. De menutaal is in meerdere talen beschikbaar, waaronder Engels. Als enige extra staat de bioscooptrailer op deze DVD. Deze trailer duurt 2:46 minuten, is in 1.85:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 – 192 kb/s geluid. Beeldkwaliteit van de trailer is beter dan van de film! Ook de beelduitsnede is een beetje anders.

Speechless is een redelijk onderhoudende romantische komedie met Geena Davis en Michael Keaton in de hoofdrol. Beide spelen een ‘speech writer’, ieder voor de andere senatorkandidaat. Hun verliefdheid en rivaliteit in het werk botst met elkaar. De film lijkt te zijn geïnspireerd door de werkelijke romance tussen twee ‘speech writers’ ten tijde van de Clinton – Bush presidentsverkiezingscampagne in 1992.
MGM heeft voor deze titel zeker niet alles uit de kast gehaald om ons goede beeld- en geluidskwaliteit voor te schotelen. De transfer voor de DVD lijkt te zijn afgeleid van een NTSC(vidoe)bron, want de kwaliteit van het beeld zwaar valt erg tegen. Zeker voor een recente film uit 1994. De beeldkwaliteit van de als enig extra geplaatste bioscooptrailer is beter dan van de film en dat zijn we nog niet vaak tegengekomen. Het geluid is gewoon goed en maakt ondanks de aanwezig van een DD5.1 track geen gebruik van de surrounds en het LFE kanaal.