Tai Chi Boxer (SCE)

01-10-2003

5.1

Tai Chi Boxer (SCE) (DVD)

De jonge Yeung Hok-man wordt door zijn vader verplicht de dag door te brengen met studeren. Samen met zijn neef brengt hij vele uren per dag door in de studiekamer en dankzij zijn moeder leert hij ook door zijn vader verboden geschriften waaronder werken over Kung Fu. De jongens vinden het vele leren maar saai en knijpen er dagelijks tussenuit om de stad in te gaan en zo wat meer van de buitenwereld te weten te komen. Hier ontmoet Hok-man een meisje genaamd Rose, die betrokken is bij een ondergrondse beweging om de stad te zuiveren van corruptie binnen de regering. Hij wordt lid van deze beweging om zo dichterbij Rose te kunnen zijn en tijdens zijn eerste dag ontdekt hij bij toeval een smokkeloperatie van opium. Hok-man, inmiddels door Rose omgedoopt tot Jackie, moet al zijn geleerde kunsten aanwenden om zo de strijd aan te gaan met de opiumsmokkelaars.

Tai Chi Boxer is een film van de bekende regisseur en aktie-choreograaf Yuen Woo-ping en dat is te zien ook. We kennen Woo-ping natuurlijk als de aktie-choreograaf van The Matrix, Crouching Tiger, Hidden Dragon en de binnenkort te verschijnen Kill Bill van Quentin Tarantino. Films van Woo-ping zien er altijd heel mooi uit en dan niet alleen de vechtscènes, maar de hele sfeer van de film ademt klasse uit, zoals de prachtige beelden van het Chinese landschap. Waar het echt om draait zijn natuurlijk de vechtscènes en die zijn heel goed verzorgd. In bijna alle vechtscènes is er gebruik gemaakt van \"Wirework\", een techniek waarbij de acteurs vast zitten aan een soort harnas wat weer bevestigd is aan draden en zo de acteurs in staat stelt de zwaartekracht te omzeilen en spectaculaire technieken uit te voeren. In het begin is al dat wirework wat wennen, zeker als je de goede oude vechtscènes gewend bent, maar het went snel want de vechthandelingen zien er heel spectaculair uit. Ook is er af en toe gebruik gemaakt van het zogenaamde \"undercranking\", een techniek waarbij de scènes vertraagd worden opgenomen en vervolgens op normale snelheid worden afgespeeld zodat het lijkt alsof de actie zich veel sneller af speelt dan in werkelijkheid. Ook dit vergt wat gewenning maar het is een techniek die veelvuldig wordt toegepast in Hong Kong, dus je zult het vaker tegen kunnen komen in films uit Hong Kong. Al met al een een leuke film die zeker de moeite waard is, al is het geen klassieker zoals het vergelijkbare Tai Chi Master, ook van Yuen Woo-ping met Jet Li en Michelle Yeoh.

Genre: Martial Arts
Jaar: 1996
Speelduur: 92 min
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: -

• Interviews
  • Christy Chung Photo Gallery
  • Behind the scenes Photo Gallery
  • Behind the scenes video montage

De film staat in de beeldverhouding 1.78:1 op de DVD en is anamorf vastgelegd. Films uit Hong Kong staan bekend om het veelvuldig voorkomen van beschadigingen zoals krassen en beeldruis, maar bij deze transfer is hier geen sprake van. Hong Kong Legends heeft een mooie transfer afgeleverd, zoals we dat van hen gewend zijn. Voor het overgrote deel is er geen sprake van filmgrain, behalve dan in de afsluitende vechtscène waar het regelmatig opduikt. Van edge enhancement is echter geen sprake. In de film zitten een paar nachtscènes en ook wat fragmenten met flinke regen, maar de MPEG compressie heeft hier geen moeite mee en compressiefouten zien we dan ook niet terug. De kleuren zien er ook goed uit en het zwartniveau is van goede kwaliteit, wat goed te zien is tijdens de nachtscènes. De ondertiteling staat goed onder in het beeld en is duidelijk leesbaar. De film is verdeeld in 28 hoofdstukken en dit is heel netjes voor een film van deze lengte.

We kunnen kiezen uit twee Dolby Digital 5.1 tracks en dan wel de originele Cantonese en een nasynchroniseerde Engelse track (beiden 448 Kbps). Voor de meeste fans van het genre geniet de originele taal de voorkeur dus daarop heb ik me geconcentreerd. De track klinkt heel redelijk met goed verstaanbare dialogen door de centerspeaker. De frontspeakers worden gebruikt tijdens de vechtscènes en voor het weergeven van de muziek. Dit zijn ook de momenten dat de subwoofer van zich laat horen. De surroundspeakers worden slechts eenmaal gebruikt en dit tijdens een onweersbui, maar dit was te verwachten aangezien dit niet echt een actiefilm is met explosies en dergelijke. Verder klinkt de track helder en zonder ruis dus al met al een zeer redelijke track.

Er zijn op deze DVD aardig wat extra\'s te vinden die veel laten zien over het maken van de film en de acteurs die eraan meewerkte.

Zoals gewoonlijk verzorgt ook op deze DVD Bey Logan weer het audiocommentaar en ook nu is dit weer zeer informatief. Hij vertelt een schat aan informatie over de acteurs, de geschiedenis van Tai Chi en effecten van opium op het China van toen.

Er zijn twee trailers te bekijken en wel de originele bioscooptrailer en de Hong Legends Promo Trailer.

Interviews
Als eerste staat er op de DVD een interview met actrice en voormalig Miss Hong Kong, Christy Cheung. Dit interview duurt ruim 22 minuten en ze gaat in op het maken van de film en het samenwerken met Jet Li in The Bodyguard of Beijing. Verder is er een interview te bekijken met de slechterik uit de film Darren Shahlavi. Dit interview duurt maar liefst 40 minuten en er wordt dan ook gepraat over een hele reeks onderwerpen. Hij praat uiteraard over het maken van de film en over hoe hij doorbrak in de filmindustrie van Hong Kong en de hulp die hij hierbij heeft gehad van Bey Logan.

Photo Gallery
Er zijn twee fotogalerieën te bekijken op de DVD en als een eerste een galerij van Christy Cheung. Deze galerij bestaat uit 18 foto\'s van Christy die genomen zijn tijdens één of meerdere fotosessies en verder niks met de film te maken hebben. De tweede galerij is de Behind the scenes galerij en deze bestaat uit 52 foto\'s die genomen zijn achter de schermen tijdens het maken van de film.

Behind the Scenes Montage
Dit is een achter de schermen filmpje van 1minuut40 en het bestaat uit beelden die gemaakt zijn door Darren Shahlavi en je ziet voornamelijk hem in beeld tijdens het opnemen van de vechtscènes.

Other Attractions
Als laatste zijn er wat trailers te bekijken van andere Hong Kong Legend uitgaves samen met van informatie over de betreffende DVD.

• Ninja in the Dragon\'s Den
  • Mr. Vampire
  • Scorpion King
  • Zu Warriors of the Magic Mountain
  • Project A

Als je weet wat je kan verwachten bij deze film, zoals bijvoorbeeld veel wirework dan kun je heel veel plezier beleven aan deze film. De film heeft een leuk verhaal, goede acteerprestaties en uiteraard zoals je van Yuen Woo-ping mag verwachten, uitstekende vechtscènes. Als je de film vergelijkt met andere films van Woo-ping is dit geen klassieker maar alles bij elkaar toch een hele goede film die garant staat voor een anderhalf uur vermaak. Zeker voor de Kung Fu fans is dit een verplichte DVD. De beeld-en geluidskwaliteit is over het algemeen meer dan voldoende en ook qua extra\'s zal je niet teleurgesteld worden.