Guilty By Suspicion

06-11-2003

6.1

Guilty By Suspicion (DVD)

In september 1951 komt regisseur David Merrill (Robert de Niro) weer thuis in Hollywood van een filmavontuur in Frankrijk. De georganiseerde ‘surprise party’ wordt overschaduwd door een vervelend voorval. Larry Nolan (Chris Cooper) was opgeroepen te verschijnen voor de commissie die onderzoek doet naar subversieve communistische activiteiten. Onder druk van deze commissie heeft Larry de namen van zijn vrienden genoemd, die daarmee ook verdacht worden van sympathiserende communistische ideeën. Met name Dorothy (Patricia Wettig), de vrouw van Larry, heeft het moeilijk met wat haar man heeft gedaan.
Als David de volgende dag bij Fox Studios komt om over zijn nieuwe film te spreken, wordt hij door studiobaas Zanuck (Ben Piazza) aangeraden bij hun advocaat langs te gaan. Wanneer David dat doet, blijkt dat hij door de commissie zal worden opgeroepen en dus verdacht is van communistische activiteiten. David hoeft slechts enkele namen te noemen. Dan zal hij verlost zijn van de commissie en kan hij zijn film gaan maken. Maar dit druist in tegen het gevoel van rechtvaardigheid van David en hij weigert. Vanaf dat moment verandert zijn leven totaal en wordt hij zich bewust van de vernietigende invloed van de commissie op zowel zijn werk als zijn gezin.

In de jaren ’50 en ’60 werd onder leiding van senator McCarthy in Amerika een ware heksenjacht ontketend tegen het communisme. Het onderzoek door de commissie om ‘het kwaad uit de samenleving te bannen’ overschreed de grenzen van het fatsoenlijke en betekende voor veel mensen een totale ontwrichting van zowel het sociale als het economische (werk)leven. Ruim 20 jaar heeft deze heksenjacht naar zogenaamde subversieve elementen geduurd. Vooral veel kunstenaars werden het slachtoffer van de onderzoekscommissie. Onder die kunstenaars ook mensen uit de filmwereld zoals acteurs en regisseurs die op de zogenaamde ‘zwarte lijst’ van Hollywood kwamen te staan. Over deze laatste groep gaat de film ‘Guily by Suspicion’. De titel van film heeft een diepere betekenis, hiermee wordt bedoelt dat iedereen bij deze ‘heksenjacht’ bij voorbaat al schuldig was bevonden vanaf het moment dat je naam werd genoemd gehoord te worden door de commissie. En je kwam alleen van je zogenaamde schuld af als je de commissie minstens een paar namen van vrienden noemde die communist zouden zijn.
De film concentreert zich op één persoon en laat zien hoe ingrijpend een loze beschuldiging is en hoe moeilijk het dan is om integer te blijven. Velen kozen de gemakkelijke weg en beschuldigden, om zichzelf vrij te pleiten, een vriend of collega. De film komt pas tegen het einde, wanneer Merrill voor de onderzoekscommissie moet verschijnen, echt tot leven en weet je dan ook echt te grijpen. Hoofdrolspeler Robert de Niro behoeft als acteur natuurlijk geen introductie meer. Ook hier speelt hij weer een prima rol.
Op het filmfestival in Cannes kreeg regisseur Irwin Winkler een nominatie voor de Gouden Palm. Voor Winkler, die als producer al heel wat films op zijn naam heeft staan, was dit de eerste film die hij zelf regisseerde. En niet onverdienstelijk mag de conclusie zijn. Daarna regisseerde Winkler nog vier films, waaronder The Net (1995) met Sandra Bullock en Life As A House (2001) met Kevin Kline.

Jaar: 1991
Speelduur: 100 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626014607

• Bioscooptrailer

Het zal niet verrassend zijn dat het oorspronkelijke beeldformaat (hier 1.85:1) anamorf op de DVD staat. Kwaliteit is zoals te verwachten redelijk goed. Dit betekent dat je een beeld voorgeschoteld krijgt dat natuurlijk aandoet met prima kleuren. Ook het contrast en schaduwniveau zijn beide prima. Scherpte en detaillering zijn redelijk en konden zeker voor zo’n jonge film beter. Filmgrain is aanwezig, evenals de zichtbare gevolgen van de toegepaste edge enhancement. Dat laatste is trouwens weinig storend. Heel af en toe zit een spettertje in het beeld. Bij de openingstitels en de aftiteling valt het wiebelen van het beeld op (telecine woble).
De film is verdeeld in 17 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (enkelzijdig, dubbellaags), de laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De ondertiteling is duidelijk, maar had wel lager in beeld mogen staan.

De oorspronkelijke Dolby Stereo geluidstrack staat in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de DVD. De geluidstrack is weinig spectaculair. De film is vooral dialoog georiënteerd, waarbij de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. De muziek van James Newton Howard komt met een prima stereospreiding uit beide frontspeakers, waarbij de surround er enige ruimtelijkheid aan geven. Verder worden de surround gebruikt voor enkele omgevingsgeluiden. Het hoog is wat gematteerd, laag is in beperkte mate aanwezig. Het LFE kanaal wordt niet gebruikt, de sub heeft een avondje vrij.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staat als enige extra de bekende bioscooptrailer (1:52 minuten). Beeldformaat is 1.33:1 standaard formaat. Vreemd is dat de trailer niet op het DVD menu als keuze staat. De trailer wordt automatisch gespeeld na de film. Of je kiest direct even titelindex 5, track 1.

De film Guilty by Suspicion laat zien welke gevolgen de heksenjacht tegen het communisme van McCarthy en andere Amerikanen had. We zien dit door de ogen van een filmregisseur die zelf getroffen wordt. Een mooie rol van Robert de Niro in de debuutfilm van regisseur Irwin Winkler.
Door FOX is de film uitgebracht in de Big Deal budget serie. Dit betekent dus een redelijk goede kwaliteit van beeld en geluid. Het enige extra is een trailer, die in dit geval als een easter egg verscholen op de DVD staat.