League of Extraordinary Gentlemen, The (SE)

07-02-2004

7.4

League of Extraordinary Gentlemen, The (SE) (DVD)

In het Engeland van 1899 speelt een mysterieuze schurk, die zich ‘The Fantom’ noemt, de wereldmachten tegen elkaar uit door allerlei goed geplande aanslagen met hoogst geavanceerde wapens (zoals de destijds onbekende volautomatische geweren). Ondertussen geniet avonturier Allan Quatermain (Sean Connery) in Afrika van zijn welverdiende rust. Maar dan wordt hij bezocht door een man, die hem vraagt om mee ten strijde te trekken tegen The Fantom. Na enige aarzeling zegt Quatermain toe, waarna hij meegenomen wordt naar een locatie in Londen. Daar ontmoet hij M (Richard Roxburgh), die hem een plek aanbiedt in de zogenaamde “League of Extraordinary Gentlemen”, een team van mensen met een bijzondere gave, opgericht om het kwaad te bestrijden. Andere leden zijn de onsterfelijke Dorian Gray (Stuart Townsend), de onzichtbare Rodney Skinner (Tony Curran), de door Dracula gebeten Mina Harker (Peta Wilson), Dr. Jekyll/Mr. Hyde (Jason Flemyng) en de Amerikaanse agent Tom Sawyer (Shane West). Tevens krijgt het team de hulp van kapitein Nemo (Naseeruddin Shah) en zijn schip, de Nautilus. Het spoor van the Fantom leidt de League onder meer naar Venetië, waar ze een schokkende ontdekking doen omtrent hun missie...

Het door Stephen Norrington (Blade) geregisseerde The League of Extraordinary Gentlemen, hip afgekort tot LXG, is gebaseerd op een stripverhaal van Kevin O’Neill en Alan Moore (wiens From Hell in 2001 verfilmd is). De opzet van de comic, en dus ook van de film, is dat alle Victoriaanse fantasy/avonturen-literatuur (denk bijvoorbeeld aan Jules Verne) werkelijk gebeurd is. En dus is het mogelijk dat er in 1899 een ‘superheldenteam’ van personages uit die verhalen gevormd werd, zeg maar de oud-Engelse voorloper van de X-Men. Op zich een leuk en origineel idee, maar helaas laat de uitwerking in filmvorm wat te wensen over. Al is LXG niet zo slecht als sommige kritieken beweren. In een van hun bezwaren geven we negatieve critici zonder twijfel gelijk. De meeste League-leden zijn namelijk niets meer dan veredelde decorstukken zonder duidelijke motivatie en eigen karakter. Weliswaar is LXG geen ‘acteerfilm’ en draait het vooral om actie en avontuur, maar het wat verder uitdiepen van de personages zou toch wel welkom zijn (in X-Men lukte dat bijvoorbeeld wel). Ook de klachten over de effecten zijn deels gegrond, met name het CG-werk ziet er niet altijd even overtuigend uit. Vooral een kwestie van tijd- en geldgebrek, zo blijkt. Toch is LXG een redelijk onderhoudende avonturenprent. Mits, en dit is essentieel, je alle ongeloof opzij zet en totaal niet nadenkt over de film. Want het verhaal bevat diverse gaten, losse eindjes en ongeloofwaardigheden, nog afgezien van het van zichzelf al tamelijk bizarre uitgangspunt van de film (team van superhelden uit de Victoriaanse literatuur). Degenen die zich enkel bij het horen van dit uitgangspunt al achter de oren krabben, hoeven dus niet aan LXG te beginnen. Heb je daarentegen geen moeite om je verstand uit te schakelen, dan krijg je een aantal vermakelijke actiescènes voor de kiezen. Ook het ontwerp van sets en kostuums is prima. Je zult echter wel op de koop toe moeten nemen dat dit alles verpakt is in een zeer matig verhaaltje. Geen buitengewone film, maar ook niet compleet mislukt.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2003
Speelduur: 106 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
Ondertiteling: Deens, Nederlands, Turks, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626014157

• Still Galleries
  • Audiocommentaar (2x)
  • Trailers & TV-spots
  • Matters of Pre-Visualisation (11 min)
  • Assembling the League (54 min)
  • Deleted and Extended Scenes (32 min)
  • Behind the Fantasy (18 min)
  • European Premieres (8 min)

The League of Extraordinary Gentlemen staat anamorf op DVD, met de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1. Zoals we van een moderne film mogen verwachten ziet het beeld het uitstekend uit. Op vrijwel alle fronten zijn de prestaties prima, of het nu om scherpte, kleurweergave of de aanwezigheid van compressieartefacting gaat. In een enkele scène springen wat minimale printbeschadigingen in het oog, alsmede het gematigde gebruik van edge enhancement, maar feitelijk mogen deze probleempjes geen naam hebben. De hoog geplaatste ondertiteling is daarentegen wel een kritiekpuntje. Desondanks kunnen we spreken van een zeer geslaagde transfer.

Het geluid van LXG staat in de twee bekende smaken op DVD: als Dolby Digital-spoor (448kbit/s) en als DTS-track (754kbit/s). Beide sporen hebben een zeer agressieve mix te bieden, die je als kijker middenin de avonturen van The League plaatst. Aan indrukwekkende, rondrazende effecten (volop split-surround) dus geen gebrek. Bovendien klinkt het geluid helder, warm en vol, en heeft het een prima dynamiek. Vergelijken we het Dolby-geluid met zijn DTS-tegenhanger, dan verdient laatstgenoemde de voorkeur vanwege een lichte verbetering van de dynamiek en spreiding. Ook het gebruik van het LFE-kanaal is bij het DTS-spoor wat meer gecontroleerd, bij de Dolby-track hebben de bastonen regelmatig een overdreven ‘boemerig’ karakter. En dat is misschien leuk als je de buren wilt pesten, maar wij geven de voorkeur aan het beter geïntegreerde basgeluid van het DTS-spoor. De eindconclusie mag duidelijk zijn: uitstekend geluid, met een hoog Home Theatre-gehalte!

Verspreid over de twee schijfjes van deze Special Edition van LXG vindt je een ruime verzameling extra’s. Te beginnen bij de eerste DVD. Deze bevat twee commentaartracks, die net als de meeste extra’s op disc 2 netjes Nederlands ondertiteld zijn.

Audiocommentaar 1
Op de eerste van de twee commentaartracks hoor je producers Trevor Albert en Don Murphy en acteurs Shane West, Jason Flemyng en Tony Curran. Flemyng en Curran zijn samen opgenomen, de rest individueel. De meeste interessante info komt van Murphy, die onder meer vertelt over de bemoeinissen van de studio en de verschillen met de comic. Tevens laat hij doorschemeren dat hij de film graag wat gewelddadiger en rauwer had gezien, maar dat dit vanwege de contractueel vastgelegde PG-13 leeftijdskeuring (vergelijkbaar met onze 12 jaar) niet mogelijk was. Van de overige sprekers valt vooral de komische bijdrage van Flemyng en Curran op, inclusief grappige Connery-imitaties. Prima commentaar!

Audiocommentaar 2
Het tweede commentaarspoor geeft kostuumontwerpster Jacqueline West, visual effects supervisor John Sullivan, make-up effects supervisor Steve Johnson en miniature designer Matthew Gratzner de gelegenheid om de film toe te lichten. Het eindresultaat is een redelijk technisch commentaar, waarbij de individueel opgenomen sprekers zaken op hun eigen vakgebied toelichten. Logischerwijs dus vooral informatie over de kostuums, de gebruikte miniaturen en de makeup- en CG-effecten. Wat droger dan het vorige commentaar, maar zeker interessant voor de liefhebber.

De extra’s op disc 2 zijn onderverdeeld in drie categorieën, namelijk Pre-Production, Production en The Release.

Pre-Production
- Matters of Pre-Visualisation (11 min): Om te testen of bepaalde scènes gaan werken, wordt er vaak vooraf een zeer ruwe computeranimatie van de betreffende scène gemaakt. Hier kun je van een aantal scènes deze ‘pre-visualisation’-animaties bekijken, inclusief toelichting.
- Still Galleries: Vier galerieën met talloze ontwerpschetsen, te weten Vehicles, Weapons, Locations en Characters and Miniature Design.

Production
- Assembling the League (54 min): Onder deze optie vind je zes featurettes over de productie. Deze kunnen afzonderlijk bekeken worden, maar een ‘Play All’-optie is eveneens aanwezig. Tezamen vormen de featurettes een boeiende Making Of van bijna een uur, waarin je onder meer info krijgt over de kostuums, de bouw van de ‘Nemomobiel’, en de totstandkoming van Mr. Hyde. Ook kijk je mee bij de opnames van enkele grote scènes. Bepaalde zaken die in het commentaar besproken zijn kun je nu met eigen ogen zien.
- Deleted and Extended Scenes (32 min): Zoals bij de meeste films werd ook bij LXG het nodige materiaal geknipt of ingekort. Op deze DVD tref je maar liefst zeventien van deze fragmenten aan (in ruwe vorm, zonder CG-effecten), goed voor een dik half uur aan materiaal.

The Release
- Behind the Fantasy (18 min): De standaard promotionele Making Of, bestaande uit weinigzeggende interviews en een korte blik achter de schermen.
- European Premieres (8 min): Beelden van de premières in Praag (waar het grootste gedeelte van de film geschoten is) en Londen, inclusief korte ‘red carpet interviews’ met de cast. Deze extra is niet Nederlands ondertiteld.
- Marketing (13 min): Hier krijg je nogmaals dezelfde acht minuten aan premièrebeelden te zien, gevolgd door een aantal trailers. Het nut van deze toevoeging is ons geheel onduidelijk.
- Posters: Tien internationale posters van de film.
- Trailers & TV-spots: Als afsluiter van de tweede disc tref je een collectie van vijf trailers en twaalf TV-spots aan, allen met een beeldverhouding van 1.78:1 (niet anamorf) en DD 2.0-geluid. De trailers en spots zijn niet Nederlands ondertiteld.

De productie van The League of Extraordinary Gentlemen ging gepaard met tal van problemen, zoals de enorme tijdsdruk, setverwoestende overstromingen op de Tsjechische opnamelocatie en ruzies tussen hoofdrolspeler Sean Connery en regisseur Stephen Norrington. Het is dan ook geen echte verrassing dat het eindresultaat verre van perfect is. Bijvoorbeeld wat betreft het matige script en de slecht uitgewerkte personages. Toch is de avonturenfilm over de “Victoriaanse X-Men” op een verstand-op-nul-achtige manier onderhoudend genoeg voor een magere voldoende. Op het DVD-front heeft Fox een zeer nette Special Edition afgeleverd, met een prima breedbeeldtransfer, lekker agressief 5.1-geluid (DD en DTS) en een ruime collectie extra’s. Geen ‘extraordinary’ film, maar wel een tot in de puntjes verzorgde DVD.

Hier besproken is de 2-Disc Special Edition van The League of Extraordinary Gentlemen. De film is tevens verkrijgbaar in een normale 1-Disc uitgave, zonder het tweede schijfje met extra’s. De 1-Disc versie bevat wel de audiocommentaren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.