Best Laid Plans

11-03-2004

6.1

Best Laid Plans (DVD)

In het vergeten stadje Tropico, Amerika, zit Nick (Alessandro Nivola) in een plaatselijke kroeg wat bij te praten met zijn oude studiegenoot Bryce (Josh Brolin). Als de knappe Lissa (Reese Witherspoon) de bar binnenkomt, is de aandacht van Bryce al snel afgeleid. Nick laat beide alleen. Later op de avond wordt hij door Bryce opgebeld. Bryce is volledig in paniek en roept de hulp van Nick in. Nick komt aan bij de kapitale villa, waar Bryce tijdelijk in woont. Bryce vertelt hoe hij met Lissa naar bed is geweest, maar zij wil hem beschuldigen van verkrachting. Bryce weet door de drank niet meer precies wat er is gebeurd. Tot overmaat van ramp blijkt Lissa ook nog eens vastgebonden te zijn aan de biljarttafel. Wat moeten ze doen. Nick probeert Lissa te kalmeren, maar Bryce is er niet van overtuigd dat Lissa haar mond zal houden. Helemaal niet als hij ontdekt dat Lissa nog minderjarig is ook.
Hoe dit heeft kunnen gebeuren, zien we als de film vervolgens vier weken teruggaat in de tijd en blijkt dat Nick, Lissa en Bryce verstrikt zijn geraakt in een web van verleiding en verraad.

In Best Laid Plans ontwikkeld zich een plot met verrassingen waarin alles net even anders blijkt te zijn. De film start ongeveer halverwege het verhaal om kort daarna in de tijd terug te gaan waarbij uitgelegd wordt hoe een en ander heeft kunnen gebeuren. Dan ontwikkelt zich een verhaal, dat langzaam in spanning toeneemt. Toch is de film niet puur een thriller of iets dergelijks. Regelmatig wordt ook gebruik gemaakt van enkele komische elementen, vooral in de vorm van grappige opmerkingen. Al komt dit alles niet geheel goed uit de verf. Echt spannend wordt de film niet en ondanks dat gedurende de film blijkt dat het net even anders in elkaar zit, is de film ook weer iets te voorspelbaar. Zeker het einde is wat zwak. Is het daarmee een slechte film? Niet echt, de film geeft 1½ uur lekker onderhoudend vermaak, mede dankzij het prima spel van hoofdrolspelers Alessandro Nivola en Reese Witherspoon. Het script van de film is geschreven door Ted Griffin, onder andere ook bekend van het uitstekende Ravenous (1999) en Ocean’s Eleven (2001).

Genre: Thriller
Jaar: 1999
Speelduur: 90 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Zweeds
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626015529

• Featurette
  • verwijderde scenes
  • Audiocommentaar regisseur
  • Bioscooptrailers

Het beeld is met de oorspronkelijk verhouding van 1.85:1 anamorf op de disc vastgelegd. De beeldkwaliteit is netjes. Het beeld ziet er goed uit met prima natuurlijke en goed verzadigde kleuren, waarbij scherpte en detaillering niet bijzonder zijn, maar wel gewoon goed. Enkele momenten in de film is het beeld wat softer, maar dat is meer de keuze van de regisseur. Contrast is goed, waarbij het zwartniveau net niet optimaal is. Zwart kon nog iets zwarter. Het beeld is vrij van ongerechtigheden, met slechts een hele lichte mate van filmgrain.
De film is netjes verdeeld in 17 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), maar de laagwisseling is niet merkbaar. De ondertiteling (wit) staat te hoog geplaatst onder in het beeld met een prima leesbaar klein lettertype.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de schijf. De nadruk van de track ligt op de voorste kanalen. De muziek en ook de filmgeluiden komen met een goede stereospreiding uit de voorste speakers. De surrounds worden subtiel gebruikt om de soundtrack een enig ruimtelijk geluidsbeeld te geven. Het LFE kanaal wordt spaarzaam gebruikt, onder andere bij enkele effecten en bij de muziek van Craig Armstrong (Bone Collector 1999). De dialogen zijn goed te volgen en komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker. Wel klinken de stemmen wanneer het geluidsniveau stijgt, in de hoge tonen lichte vervormd. Dit is waarschijnlijk meer een probleem van de film, dan van de transfer.

De breedbeeldmenu’s zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op de DVD staan enkele extra’s. Alle extra’s hebben DD2.0 geluid.

Audiocommentary by Mike Barker
Het bekende audiocommentaar tijdens de film van de regisseur, in dit geval dus Mike Barker. Barker laat zich hierin bijstaan door zijn assistent Jeff Balis. Een redelijk commentaar, dat niet Nederlands ondertiteld is. Wel is een Engelse ondertiteling voorhanden.

Featurette (4 minuten)
Een soort promotiefilmpje voor de film, waarin kort verhaal en karakters worden uitgelegd. Beeldformaat is 1.33:1. Nederlands ondertiteld.

Deleted Scenes
Een negental (korte) scènes die het niet gehaald hebben. Enkele daarvan zijn alternatieven van het begin en het einde van de film. Alle scènes hebben 1.85:1 niet anamorf beeld en zijn Nederlands ondertiteld.

Met twee trailers van de film, elk 2 minuten lang. Beeldformaat 1.33:1, geen ondertiteling.

Best Laid Plans is een misdaadthriller die het moet hebben van de verrassingen in het plot. Het verhaal start halverwege, waarbij je als kijker via een flashback wordt uitgelegd hoe de situatie ontstaan is. Met prima het acteerspel van beide hoofdrolspelers Alessandro Nivola en Reese Witherspoon.
FOX heeft de film uitgebracht in de budgetserie Big Deal. Beeld en geluid zijn beide goed. Verassend heeft deze budgettitel wel enkele extra’s meegekregen, waarbij het audiocommentaar en de verwijderde scènes redelijk interessant zijn.