Brubaker

14-03-2004

7.8

Brubaker (DVD)

In de Wakefield gevangenis komen weer een aantal nieuwe gevangenen aan. Al direct bij aankomst zien zij de harde wereld van deze gevangenis. Een gevangene die wou vluchten is neergeschoten en, alhoewel zwaar gewond krijgt hij geen medische aandacht. Dat is niet het enige. Het wordt allen duidelijk dat de gevangenen meer als slaven worden behandeld en door de gevangenisdirecteur en een handvol ‘vertrouwelingen’ met middelen als mishandelingen en moord hardhandig in het gareel worden gehouden. Ook de corruptie viert hoogtij, waarbij de gevangen worden uitgebuit ten behoeve van de het welzijn van de directeur, de vertrouwelingen én de plaatselijke middenstand En voor alles, zoals eten, medische aandacht en een bed moet extra worden betaald. Één van die nieuwe gevangenen is Henry Brubaker (Robert Redford), die zich na enkele weken, wanneer de maat bij hem echt vol is, bekend maakt als de nieuwe gevangenisdirecteur. Met politieke ondersteuning van Lilian Gray (Jane Alexander) moet Brubaker grote hervormingen doorvoeren in de gevangenis. Maar wie kan hij vertrouwen? Twee man blijken de nieuwe directeur te zien zitten, Dickie Coombs (Yaphet Kotto) en Larry Bullen (David Keith). Met grote inzet probeert Brubaker veranderingen teweeg te brengen, maar merkt dat hij zowel binnen als buiten de gevangenismuren grote weerstand ontmoet.

Steracteur Robert Redford schittert in dit krachtige drama dat gebaseerd is op het waargebeurde levensverhaal van Tom Murton, een gevangenisdirecteur die de politiek schokte door mishandelingen en moorden in en staatsgevangenis naar buiten te brengen. De confronterende en schokkende film kreeg veel lof voor het grote realiteitsgehalte en terecht kreeg het script van de hand van W.D. Richter een nominatie voor een Oscar®. Dit script is gebaseerd op de gelijknamige roman van Joe Hyams en Thomas Murton, en voor de film bewerkt door W.D. Richter en Arthur Ross.
In de film veel bekende gezichten, met name van de Amerikaanse speelfilms en televisiefilms uit de jaren ’80, zoals Murray Hamilton, Matt Clarck, M. Emmet Walsh en John McMartin. Tevens een kleine rol van Morgan Freeman, die in deze film met een leeftijd van 42 jaar nog maar aan het begin van zijn filmcarrière stond.

Jaar: 1980
Speelduur: 126 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626015550

• Niets

Beeldformaat van de release is gelijk het oorspronkelijk beeld van 1.85:1 en staat anamorf op de DVD. Duidelijk is dat de film wat ouder is. Opening van de film heeft erg veel last van telecine wobble (wiebelen in het beeld), er is een grote hoeveelheid filmgrain te zien en de kleuren zien er wat grauw uit. Ook kleine spetters zijn regelmatig in het beeld te zien. Scherpte en detaillering van het beeld zijn redelijk. Het eerste halfuur van de film is het beeld vrij donker, daarna knapt het beeld wat op. Iets helder, meer kleur en minder filmgrain. Of dit toevallig is, want het valt samen met het zich bekend van maken van Brubaker, of door de regisseur opzettelijk zo bedoeld is, weten wet niet. Verder is nog een lichte vorm van edge enhancement zichtbaar.
De film is verdeeld in 20 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), maar van de laagwisseling heb je geen last. De ondertiteling (wit) is goed leesbaar, maar kon zeker lager in beeld staan.

De Engelstalige stereo soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Alhoewel de soundtrack als stereo te boek staat, is het algehele gevoel meer mono. Er is slechts een minimale spreiding van geluid over de frontspeakers. Verder klinkt de soundtrack vrij schel, door een te scherp hoog en te weinig aanwezig laag. De dialogen zijn goed te volgen, maar klinken regelmatig enigszins vervormd. Ruis of kraak is niet aanwezig in de soundtrack. Ook de filmmuziek klinkt schel en heeft nauwelijks stereospreiding.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes en zonder achtergrondgeluid. Op de DVD staat geen enkel extra.

Brubaker met hoofdrolspeler Robert Redford is de verfilming van een indrukwekkend waar gebeurd verhaal over een gevangenisdirecteur die in een gevangenis waar mishandeling en moord de gewoonste zaak van de wereld is, hervormingen wil doorvoeren. Daarvoor gaat hij eerst undercover als gevangene.
De budgetrelease in de serie Big Deal van FOX heeft een redelijke beeldkwaliteit met een matige geluidskwaliteit. Extra’s zijn er niet.