Under the Tuscan Sun

07-06-2004

6

Under the Tuscan Sun (DVD)

Schrijfster en boekcriticus Frances Mayes (Diane Lane) hoort van een gefrustreerde schrijver dat haar echtgenoot een vreemd gaat. Haar ideale wereld stort ineen, een scheiding het gevolg. Frances laat alles achter, behalve een paar dozen met boeken. Ze neemt in San Francisco haar intrek in een piepklein appartement. Frances’ goede vriendin Patti (Sandra Oh) maakt zich zorgen of zij ooit nog uit de dip komt en geeft haar een 10-daagse vakantiereis naar Toscane, Italië. In eerste instantie ziet Frances het helemaal niet zitten, maar uiteindelijk gaat ze toch. Eenmaal aangekomen in Toscane komt ze onder de indruk van de schoonheid van het land. Op een van de vele bustochten koopt ze in een klein idyllisch dorpje in een opwelling een vervallen villa en besluit in Italië te blijven. In de plaatselijke makelaar Martini (Vincent Riotta) vindt zij een goede vriend die haar helpt met het zoeken naar bouwvakkers om de villa op te knappen. Frances stort zich in een avontuur vol onverwachtse verrassingen, nieuwe vriendschappen en natuurlijk romantiek.

Soms heb je van die verrassende films waarvan je op voorhand niet weet hoe geweldig leuk de film eigenlijk is. Under the Tuscan Sun is zo’n verrassende film. Goed beschouwd is het een zoete, romantische film. Maar de wijze waarop de menselijke relaties, de nieuwe vriendschappen van Frances, hun plekje in het verhaal hebben gekregen, maakt dat de film iets meer is dan een gewone romantische film. Daarnaast heeft regisseuse en scriptschrijfster Audrey Wells met cameraman Geoffrey Simpson het mooie Toscaanse landschap op een idyllische wijze in beeld gebracht. Natuurlijk hebben bekende clichés in de romantiek ook een plekje in de film hebben gekregen, maar dat stoort totaal niet. Grote ster van de film is hoofdrolspeelster Diane Lane - The Perfect Storm (2000), Hardball (2001), Unfaithfull (2002) - die een prima performance neerzet. Voor haar rol werd zij genomineerd voor een Golden Globe®. Ook voor haar voorgaande film Unfaithfull had zij een Golden Globe® (en een Oscar®) nominatie gekregen. Under the Tuscan Sun is gebaseerd op de gelijknamige autobiografische roman Under the Tuscan Sun: At Home in Italy van de schrijfster Frances Mayes, dat in 1996 werd gepubliceerd. De schrijfster had in 1990 in het plaatsje Cortona in Toscane, Italië een vervallen boerderij gekocht, die zij geheel heeft gerenoveerd. Zij verdeelt haar tijd tussen San Francisco en Cortona.
In de film nog een knipoog naar de Italiaanse regisseur Fellini. In de film maakt Frances ook kennis met de excentrieke actrice Katherine, gespeeld door Lindsay Duncan, die gewerkt zou hebben met Fellini. De bekende fonteinscène uit Fellini’s La Dolce Vita wordt in deze film nog eens in herinnering geroepen.

Genre: Romantiek
Jaar: 2003
Speelduur: 108 min
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8711875972867

• Gesproken toelichting
  • Niet eerder vertoonde scènes
  • Toscane 101

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is prima. Kleuren zijn mooi helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Scherpte van het beeld valt iets tegen voor zo’n recente film. Mogelijk is een bepaalde softe aanblik door de regisseur zo bedoeld en is ook het gebruik van filters een oorzaak. Het beeld is verder totaal vrij van ongerechtigheden.
De film is opgedeeld in 15 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is slechts kort merkbaar. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft staat echt veel te hoog onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De soundtrack heeft een prachtig klinkend surround geluidsbeeld. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen worden heel mooi in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. In de film zit een onweersbui waarbij heel goed gebruik is gemaakt van alle speakers inclusief de suwoofer. Je waant je echt zelf in deze bui. De dynamiek van de soundtrack is prima waarbij de kleine details niet verloren gaan. Het LFE-kanaal levert op gezette tijden een mooie diepe bijdrage. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

Ook deze DVD start met een verplichte trailer bij het starten van de DVD. De breedbeeldmenu’s zijn leuke animaties en voorzien van achtergrondgeluid. De menu’s zijn naar keuze in het Nederlands, Engels en Frans. De extra’s hebben 1.33:1 beeldformaat, waarbij de gebruikte filmscènes 1.85:1 niet anamorf beeldformaat hebben, geluid is DD2.0 -192 kb/s geluid en alles is Nederlands ondertiteld.

Gesproken toelichting
Een prima informatief en zeer aangenaam te beluisteren commentaar van regisseuse Audrey Wells, die zowel als schrijfster van het script als regisseur aanvullende informatie over de film geeft.

Niet eerder vertoonde scènes (2 min)
Drie scènes die gesneuveld zijn tijdens het editing proces. Zowel boven als onder het beeld lopen tellers mee. Er is ook een alles spelen optie.

Toscane 101 (9 min)
Een aardige, maar korte making of documentaire met de bekende interviewfragmenten en scenes tijdens de opnames.

Under the Tuscan Sun is een warme romantische film met Diane Lane in de hoofdrol. De film is gebaseerd op de gelijknamige autobiografische roman van schrijfster Frances Mayes. Diane Lane speelt deze schrijfster die na een echtscheiding op een vakantietrip in Toscane, Italië impulsief een vervallen villa koopt en daar een nieuw leven opbouwt. Een romantische film waarin vooral de verschillende vriendschappen centraal staan.
Buena Vista heeft de film op DVD uitgebracht met goede beeld- en geluidskwaliteit. Het audiocommentaar van regisseur Audrey Wells is een prima toevoeging. Verder nog twee korte extra’s als een making of en enkele verwijderde scènes.