ER - Seizoen 1

08-06-2004

7.1

ER - Seizoen 1 (DVD)

Adrenaline, ambulances en amoureuse affaires…. Succesvol auteur Michael Crichton, zelf ooit medisch student, creëerde met ER een ziekenhuisserie die direct wereldwijd een grote hit werd. De serie, ondertussen al weer bij het tiende seizoen, is een unieke combinatie van dramatische en alledaagse verhaallijnen gecombineerd met medisch realisme. Het uitstekende samenspel van de zeer goed spelende cast leidt je in een hoog tempo langs de meest uiteenlopende medische spoedgevallen.

In het eerste seizoen maak je kennis met Dr. Mark Greene (Anthony Edwards), de jonge medisch student John Carter (Noah Wyle), de ambitieuze chirurg in opleiding Dr. Peter Benton (Eriq La Salle), de rokkenjagende kinderarts Dr. Doug Ross (George Clooney), hoofdzuster Carol Hathaway (Julianna Margulies) en Dr. Susan Lewis (Sherry Stringfield). Opvallend zijn ook de diverse bekende acteurs en actrices die in de serie een gastrol spelen.

Het eerste seizoen bestond uit een extra lange pilotaflevering (dubbelaflevering) en 24 afleveringen van elk ongeveer 44 minuten. De pilotaflevering is gebruikt om alle hoofdrolspelers te introduceren, dit gedurende een drukke 24 uur op de ER afdeling. In de pilotaflevering maakt medisch student John Carter (Noah Wyle) zijn entree, die toegewezen wordt aan de ambitieuze Dr. Peter Benton. Noah Wyle is de enige van de originele cast die alle tien seizoen heeft gespeeld en nog steeds in de serie meedraait (niet meer als student trouwens). Aan het eind van de pilotaflevering wordt hoofdzuster Carol Hathaway binnengebracht, die gepoogd heeft zelfmoord te plegen. Iedereen op de ER is verstijft van schrik en ongeloof. De eerste dag zit erop. In de vervolgafleveringen blijft de moeilijke relatie tussen rokkenjagende kinderarts dokter Ross (George Clooney) en Carol meespelen. Ross kan zich niet emotioneel binden en uiten, waardoor hij vaak vrouwen, waaronder Carol, erg kwetst. Hoofd van de afdeling Mark Greene heeft het moeilijk als zijn vrouw Jennifer is afgestudeerd als advocaat en een baan vindt in Milwaukee. Hun huwelijk beperkt zich dan tot het weekend. Dr. Susan Lewin heeft problemen met haar drugsverslaafde zusje Chloe. John Carter probeert te voldoen aan de hoge eisen van de bij tijd en wijle arrogante Dr. Peter Benton. Benton leeft helemaal voor zijn vak en wil chirurg worden, wat moeilijk te combineren is met de zorg voor zijn moeder. Uitgebreide (Engelstalige) informatie per aflevering is te vinden op de site van Warner Bros. Studios.

In de meeste televisieseries staat het persoonlijke leven van de spelers centraal met alle ups en downs. Het werk van deze mensen staat dan op de achtergrond. Begin jaren tachtig kwam de politieserie Hill Street Blues, waarin dit patroon werd omgedraaid. Het werk stond centraal en via dit werk kwam het privé-leven van deze mensen ook aan bod. Hill Street Blues draaide zeven seizoenen en behaalde vele prijzen, waaronder vele Emmy® Awards.
Met hetzelfde idee is ook ER (=Emergency Room) gemaakt. Ook hier staat het werk van de hoofdpersonen centraal, in dit geval dus het werk op de spoedafdeling van een groot ziekenhuis genaamd County General Hospital in Chicago. In een rap tempo trekken de meest uiteenlopende, vaak spoedeisende, medische gevallen aan je voorbij. Daarbij worden moeilijke ingewikkelde medische termen niet bepaald geschuwd, integendeel zelfs. De dynamiek van de serie zit ook in de wijze waarop het camerawerk is gedaan. Met behulp van een steady cam worden de spelers gevolgd en wordt daarbij met één vloeiende beweging geswitcht naar een andere hoofdrolspeler, die op dat moment met een ander medisch geval bezig is. Als de rust even lijkt terug te komen, stijgt de adrenaline onmiddellijk weer naar een hoogtepunt als een nieuw in levensgevaar verkerende patiënt wordt binnengebracht. Om de kijker aan de show te binden, is natuurlijk ook aandacht geschonken aan het persoonlijke leven van de doktoren en zusters, maar dit staat altijd op de achtergrond. Gaandeweg de tien seizoenen is dit concept niet veranderd, al is er wel meer aandacht voor de persoonlijke zaken gekomen. ER heeft in de loop van tien jaar een indrukwekkende lijst van prijzen gekregen, waarbij het sinds 1995 zeer sterk de uitreiking van de Emmy® Awards domineert met ruim 20 prijzen en meer dan 100 nominaties.

Oorspronkelijk was het idee van Crichton om van ER een speelfilm te maken met Steven Spielberg als regisseur. Maar volgens Spielberg leende het idee van ER zich beter voor een televisieserie en is Crichton samen met Spielberg begonnen aan Jurassic Park (1983).
Hoewel het idee afkomstig is van Michael Crichton, zijn het verschillende schrijvers die (delen van) de afleveringen schrijven. Ook de regisseurs verschillen per aflevering. In dit eerste seizoen zijn de meeste afleveringen, inclusief de pilot, door Crichton zelf geschreven. De belangrijkste regisseur in dit eerste seizoen was Rod Holcomb. Gastregisseurs waren Mimi Leder, Quentin Tarantino, Charles Haid en Mark Tinker. De ondertussen zo bekende openingstune van ER en de belangrijkste muziek is geschreven door meestercomponist James Newton Howard. Ook hierin de snelheid die zo typerend is voor de serie, zowel de openingstune (met de begintitels) als de aftiteling duren slechts 30 seconden.

Warner heeft nu het eerste seizoen compleet op DVD uitgebracht op een viertal los verkrijgbare DVD’s. De eerste drie DVD’s zijn dubbelzijdig (DVD-18) en bevatten elk 8 afleveringen. Speeltijd per DVD zijde is ongeveer 175 minuten. Op de vierde DVD (DVD-9) staan twee afleveringen aangevuld met enkele documentaires over de serie.

Genre: TV
Jaar: 1994
Speelduur: 1130 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 7321931333467

• verwijderde scenes
  • Bloopers
  • Audiocommentaar bij enkele afleveringen
  • 4 documentaires
  • 2 Verborgen extra's

De eerste zes seizoenen (1994-1990) van ER zijn in standaard 1.33:1 beeldformaat opgenomen en uitgezonden. Sinds seizoen 2000 wordt ER in het 16:9 (1.78:1) formaat uitgezonden. Dat geldt niet alleen voor Amerika, ook in Nederland wordt ER in het 1.78:1 formaat uitgezonden.
Het eerst seizoen is door Warner voor de DVD omgezet naar 1.78:1 formaat en staat anamorf op de DVD. Dit betekent dus dat boven en onder een stukje van het beeld mist. Alleen het openingsscherm en de begintitels zijn in het oorspronkelijke 1.33:1 formaat behouden. Omdat het 1.33:1 formaat in een 16x9 kader is geplaatst, zie je dan even links en rechts een zwarte balk.
Alhoewel het beeldformaat dus niet is zoals het origineel is uitgezonden, stoort dit geenszins. Het is niet ondenkbaar dat de makers hier bij het film al rekening mee hebben gehouden. Hoe ziet het beeld er verder uit? Redelijk goed, maar valt qua scherpte en detaillering toch iets tegen. Dit zal ongetwijfeld komen door de omzetting van NTSC naar PAL. Neemt niet weg dat net als bij andere televisieseries de kwaliteit beter is dan je via de kabel te zien krijgt. Het beeld is redelijk scherp met goed verzadigde en natuurlijke kleuren en een goed contrast. Ook de detaillering is prima in orde. In het beeld verder geen ongerechtigheden, anders dan heel incidenteel wat aliassing en moiré. Edge enhancement is niet zichtbaar, grain is minimaal aanwezig. De optionele ondertiteling is wit en heeft een goed leesbaar lettertype. De ondertiteling staat veel te hoog in het beeld geplaatst, wat jammer is.

De serie is gewoon in Stereo uitgezonden. De soundtrack is dus een Dolby Digital 2.0 stereo soundtrack (bitrate 192 kb/s). Een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de begintune van de serie, die mooi ruimtelijk klinkt. Detail van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Bij gebruik van de DPL-II(x) decoder neemt de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld wel iets toe, maar dit gaat ten koste van de detaillering. ER klinkt duidelijk het best in gewoon stereo.

De breedbeeldmenu’s zijn met DD2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. De menu’s zijn deels geanimeerd, deels statische plaatjes. Met uitzondering van een audiocommentaar bij enkele afleveringen, staan alle extra’s op de vierde DVD.

Zoals al vermeld een ingesproken commentaar bij verschillende afleveringen, namelijk:
- 24 hours (Disc 1)
Bij de eerste aflevering vind je twee commentaarsporen. Op de eerste hoor je geestelijk vader en uitvoerend producent Michael Crichton en uitvoerend producent John Wells, die een uitstekend commentaar leveren. Wil je meer over de ideeën achter de serie en haar opzet weten, dan zeker dit commentaar beluisteren. De tweede toelichting bij de pilot komt voor rekening van regisseur Rod Holcomb en castleden John Levey, Wendy Spence-Rosato, Randy Jon Morgan en Walter Newman. Ook zij geven veel informatie over de voorbereiding van de serie, zoals de casting, het geluid, de aankleding van de set. Gezien de humor hebben ze er erg veel plezier in gehad.
- Sleepless in Chicago (Disc 3)
Aflevering 17 is geregisseerd door Christopher Chulack en geschreven door Paul Manning. Zij geven een informatief commentaar bij deze aflevering.
- Love\'s Labor Lost (Disc 3)
Aflevering 18 is geregisseerd door Mimi Leder. Tezamen met castleden Wendy Spence-Rosato, Randy Jon Morgan, Walter Newman en Martin Davich geeft zij een prima commentaar bij deze aflevering, die als één van de hoogtepunten van het seizoen wordt beschouwd.

Behind the Curtains
Onder deze optie tref je twee vervolgkeuzen aan:
- Prescription for Success: The Birth of ER (21 min)
Een documentaire uit 2003 waarin teruggekeken wordt op negen succesjaren ER. Met interviews met Michael Crichton, Steven Spielberg, John Wells en Rod Holcomb. Leuk is om te zien dat acteurs en NBC er in het begin helemaal geen vertrouwen in hadden.
- First Year Rotation: Caring for ER (21 min)
Een behind-the-scenes documentaire met een kijkje in de keuken tijdens de opnames en interviewfragmenten met de verschillende regisseurs van seizoen 1.

On the Cutting Edge: Medical Realism on ER (9 min)
In deze korte documentaire wordt kort stilgestaan bij het realiteitsgehalte van de film. Dit zit niet alleen in de gebezigde medische termen maar ook bijvoorbeeld in de aankleding van de set en de wijze waarop de acteurs spelen.

Post Operative Procedures: Post Production in the ER (5 min)
Korte documentaire over de geluidseffecten die worden toegevoegd en de muziek.

Additional Scenes (4 min)
Een drietal verwijderde scenes. Onduidelijk is bij welke aflevering deze scènes horen en waarom ze zijn gesneuveld. Los te kiezen of via een Play All optie.

Outtakes (10 min)
De bekende bloopers.

Verder maakt de cover melding van twee verborgen extra’s. Lekker zoeken of neem een kijkje op onze Easter Eggs pagina.

Volgens recensies op enkele buitenlandse site is daar ER uitgebracht met een 20 pagina’s tellend informatieboekje, waarin over elke aflevering detailinformatie staat. Helaas moeten wij dat in Nederland missen.

De Amerikaanse televisieserie ER is de grote hit van de afgelopen tien jaar. De serie is een bedenksel van Michael Crichton, bij de meeste bekend van Jurassic Park. Vanaf het eerste seizoen is de serie een groot succes en ontving een record aantal prijzen. Bijzonder aan de serie is het relatief hoge tempo, de scènes wisselen elkaar in rap tempo af. Daarnaast de perfecte balans tussen drama en medisch realisme. Diverse acteurs hebben er een filmcarrière aan overgehouden, zoals bijvoorbeeld George Clooney.
Het eerste seizoen is nu op DVD uitgebracht, waarbij Warner de serie over vier discs heeft verspreid. Helaas zijn deze disc alleen als losse edities uitgebracht en niet in een mooie boxset. De eerste drie schijven zijn dubbelzijdig (DVD-18) en bevat 23 afleveringen, inclusief de extra lange pilotaflevering. Op de vierde DVD staan de twee laatste afleveringen van het seizoen en een redelijk groot aantal extra’s. Het oorspronkelijke 4x3 beeld is voor de DVD uitgave omgezet naar 16x9 breedbeeld, het geluid is gewoon stereo. Beide zijn ruim voldoende van kwaliteit. De serie is natuurlijk een grote aanrader. Deze DVD uitgave is netjes, maar had mooier kunnen zijn.