Education of Little Tree, The

05-07-2004

6.7

Education of Little Tree, The (DVD)

In 1935 wordt de achtjarige Little Tree (Joseph Ashton), die zowel zijn vader als zijn moeder is kwijtgeraakt, ondergebracht bij zijn grootouders (James Cromwell en Tantoo Cardinal) in Smokey Mountains. Zijn grootmoeder is een Cherokee indiaan. Zijn grootvader is weliswaar blank qua uiterlijk, maar heeft de Cherokee leefwijze volledig omarmt. Zijn grootouders leven erg op zichzelf. Het enige bezoek aan het dorp is om de zelfgestookte whiskey te slijten en het verplichte bezoek aan de kerk. Little Tree ontmoet de indiaan Willow John (Graham Greene), die hem alles over de Cherokee’s en hun verbondenheid met de natuur leert. Als opa betrapt wordt op het stoken van illegale whiskey, wordt Little Tree naar de Notched Gap Indian School gestuurd. Voor Little Tree is het leven op school hard, als hij daar zijn Indiaanse naam niet mag gebruiken en hem de Indiaanse leefwijze juist wordt afgeleerd. Little Tree leert gaandeweg de moeilijke lessen van het leven en opgroeien.

The Education of Little Tree is een sfeervol en goed geacteerd familiedrama. Een film waarin het familieleven en het leven in de natuur centraal staat. Onthaasten is hierbij het gevoel en dat geldt zeker voor de snelheid van de film die evenzo rustig voortbeweegt. Dat maakt de films geenszins slaapverwekkend. De voorgeschotelde beelden van de natuurrijke omgeving zijn mooi en ook het acteerwerk van de spelers is boeiend. James Cromwell, die we in films als L.A. Confidential of Space Cowboys in heel andere rollen hebben gezien, zet in deze film een ‘bijzondere’ opa neer. Het acteerwerk van de jonge Joseph Ashton is erg goed en overtuigend; hij kreeg in 1998 dan ook de Young Artist Award voor zijn rol in de film. De film gaat op een redelijk gemakkelijke en op een idealistische wijze om met de zwaardere thema’s van het leven en opgroeien, maar eigenlijk stoort dat geenszins. De film is gebaseerd op een boek van de schrijver Forrest Carter. Regisseur Richard Friedenberg heeft ook zelf het script geschreven. Het boek zou autobiografisch zijn, totdat er een klein literair schandaal uitbrak over Carter. De schrijver zou vroeger bekend zijn geweest Asa Carter, een man met rechts extremistische gedachten over de superioriteit van het blanke ras. Ergens moet de schrijver dan bekeerd zijn, gezien de mooie verhaallijn en de Indiaanse inslag die te vinden is in The Education of Little Tree.

Jaar: 1997
Speelduur: 111 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Italiaans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: -

Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 1.85:1. Op DVD staat de film in het 1.78:1 beeldformaat, waarbij het beeld anamorf is vastgelegd. Het beeld ziet er keurig netjes uit. Het beeld staat in het beeldkader iets teveel naar rechts, waardoor links een zwarte rand te zien is. Niet op televisie, daar verdwijnt dit in de overscan, maar wel zichtbaar met een projector. Kleuren zien er goed uit, alhoewel het iets sprankelender kon. Het beeld is redelijk scherp met voldoende detaillering. Ook hier zou de scherpte beter kunnen, de film is tenslotte nog maar een paar jaar oud. Filmgrain is gedurende de hele film in mindere mate zichtbaar aanwezig. Af en toe is een spettertje te zien als gevolg van een kleine beschadiging van het filmmateriaal. Edge enhancement is toegepast, wat af en toe opvalt. De film is verdeeld in 26 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) staat overduidelijk in het beeld, doordat het lettertype te groot is en het te hoog in het beeld is geplaatst.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack is geremixt en staat nu in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De rustige muziek van Mark Isham is gedurende de film veel aanwezig. Dit muzikale deel van de soundtrack klinkt goed en komt met een prima stereospreiding uit de frontspeakers. De surrounds worden goed gebruikt om het geheel een ruimtelijk karakter te geven. Ook voor het overige van de soundtrack is het geluidsbeeld gericht op de frontspeakers, waarbij de surrounds subtiel worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Het aanwezige LFE kanaal wordt niet aangesproken. De dialogen komen, uiteraard, goed te verstaan uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s.

The Education of Little Tree is een sfeervol en goed geacteerd familiedrama, dat zich afspeelt in de jaren ’30. Een achtjarige jongen komt te wonen bij de grootouders en daar leert hij alles van de leefwijze van de Cherokee indianen. Met mooie hoofdrollen van James Cromwell als de opa en de jonge Joseph Ashton als Little Tree.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze Paramount ‘Stars for Sale’ uitgave zijn beide goed. Geen opvallende slechte punten, maar ook niet bijzonder goed. De film is het enige dat op de schijf staat, extra’s zijn niet aanwezig.