Police Academy 2: Their First Assignment

Alexander de Mol
01-11-2004

3.6

Police Academy 2: Their First Assignment (DVD)

Een asociale dolleman en zijn in leer gehulde boevenbende maken de stad onveilig met graffiti en zakkenrollerij. Wie deze onstuitbare misdaadgolf ziet voorbijrollen, vraagt zich af waar het met het onderwijs precies mis is gegaan. Maar is het alternatief wel beter? Want als je de pas afgestudeerde groentjes van de Police Academy aan het werk ziet tegen dit zootje ongeregeld dan laat het eindresultaat zich raden: een non-stop aaneenschakeling van onweerstaanbare onnozelheden.

Een jaar na het enorme succes van het vermakelijke Police Academy werd het onvermijdelijke plan opgevat om een vervolg te maken. Het grootste deel van de cast uit deel 1 werd opgetrommeld voor Police Academy 2: Their First Assignment. G.W. Bailey was echter als Lt. Harris in het tweede deel niet van de partij. Die kwam pas in deel vier weer opdraven.
In Police Academy 2: Their First Assignment vindt de introductie plaats van één van de meest vermakelijke karakters uit de Police Academy-reeks, namelijk die van gesjeesde bendeleider Zed (Bobcat Goldthwait). Goldthwait’s maniakale optreden is één van de kleine lichtpuntjes in de film. De Bruce Lee-imitatie van Michael Winslow (zie screenshot 2) hoort daar in zekere zin ook bij. Voor de rest blijft er niet veel te ‘genieten’ over. Of het moet de ontwikkeling van wapensfreak Eugene Tackleberry zijn, die in collega Kathleen Kirkland zijn ideale levenspartner ziet vanwege haar evenzo grote voorliefde voor vuurwapens.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1985
Speelduur: 83 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
EAN: 7321931318433

• Bioscooptrailer
  • Accidental Heroes: The Best of

Police Academy 2: Their First Assignment heeft een aspect ratio van 1.78:1 op deze DVD, waarmee de originele bioscoopverhouding (1.85:1) wordt benaderd. Na het opstarten van de DVD krijgen we het alom bekende Warner logo voorgeschoteld in een kwaliteit waarbij je jezelf gaat afvragen wat de winst is ten opzichte van je oude VHS tape. Gelukkig blijkt dit geen voorbode van de rest van de voorstelling. De kwaliteit van het beeld is niet echt indrukwekkend, maar gezien de leeftijd juist voldoende. De buitenscènes zien er over het algemeen acceptabel uit, maar met name de indoorscènes vallen door aanwezigheid van ‘filmgrain’ en beeldruis in negatieve zin op. Ook oogt het geheel wat donker en schaduwdetail is niet optimaal. De ondertiteling is klein van formaat en staat relatief hoog in het beeld.

Net als bij de (SE) van Police Academy dient ook hier een Dolby Digital 1.0 monotrack (192 kbit/s) voor de geluidsweergave te zorgen. En dat is natuurlijk niet erg verwonderlijk aangezien deel 1 in geluidstechnisch opzicht ook niet is opgewaardeerd. Kortom, ook hier een beperkte dynamiek en een wat schelle basisklank. Ergens past het wel bij de film, desondanks zou een meerkanaals track de film echter wel meer genietbaar maken. De dialogen zijn overigens behoorlijk te volgen.

Accidental Heroes: The Best of (6:28 min)
Deze korte feature focust onder andere op de karakters Sgt. Proctor (Lance Kinsey), Laverne Hooks (Marion Ramsey) en Lt. Mauser (Art Metrano). Interviews met de betrokken acteurs worden afgewisseld met fragmenten uit de film. Daarnaast komt producent Paul Maslansky en het trio acteurs Bubba Smith, George Gaynes en Steve Guttenberg (screenshot 5) aan bod.

Bioscooptrailer (1:20 min)
De originele bioscooptrailer van Police Academy 2: Their First Assignment die, in tegenstelling tot de film zelf, wel voorzien is van een Dolby 2.0 track.

Nog geen jaar na het behoorlijke kassucces van Police Academy kwamen Warner en producent Paul Maslansky met een vervolg op de proppen. Police Academy 2: Their First Assignment was ook nog wel succesvol met een boxoffice eindtotaal van zo’n $55 mln. De daling van de opbrengst ten opzichte van de vorige film, hield niet geheel toevallig gelijke tred met het niveau van de film. Deze trend zal zich in het verloop van de reeks nog verder voortzetten. Maar daarover binnenkort meer.
Beeld en geluid zijn, zo lijkt het, zo goed als rechtstreeks vanuit de archieven op DVD gezet. Verwacht van beiden daarom geen wonderen. De aanwezige extra’s zijn op minder dan de helft van de vingers van één hand te tellen. Voor een (heel) zacht prijsje is het wellicht leuk om de serie compleet te maken. Al is het alleen maar om de in kwaliteit aflopende Police Academy-serie in het persoonlijk archief te hebben.