Thunderbird 6 (re-release 2004)

08-11-2004

5.2

Thunderbird 6 (re-release 2004) (DVD)

Brains heeft een nieuw antizwaartekracht ruimteschip Skyship One ontworpen. Tot zijn grote spijt mag hij van Jeff Tracy niet mee op de eerste testvlucht. Jeff vindt dat International Rescue niet genoeg heeft aan de 5 verschillende Thunderbirds en vraagt Brains een Thunderbird 6 te ontwikkelen.
De testvlucht van Skyship 1 wordt gedaan met onder andere Tin Tin, Alan, Lady Penelope en Parker aan boord. Maar een bende onder leiding van The Hood, die International Rescue wil vernietigen, heeft Skyship One gekaapt. Tijdens de vlucht gaat er iets vreselijk mis en dreigt een grote ramp voor de Tracy-familie. Gelukkig heeft Brains een reddend idee.

Begin jaren ’60 was de televisieserie The Thunderbirds een groot succes. Na 32 succesvolle afleveringen werd in 1966 de eerste speelfilm Thunderbirds Are Go geproduceerd, deze film flopte. Desondanks werd in 1967 besloten nog een bioscoopfilm van The Thunderbirds te maken. Met een budget van £300.000 werd ook deze film gerealiseerd in ‘supermarionation’ formaat. Ondanks dat het prachtig is de Thunderbirds nogmaals in dit brede formaat te zien, is het verhaal van deze film beduidend minder goed dan Thunderbirds Are Go. De film werd tegelijkertijd met Captain Scarlet gemaakt. Alhoewel Thunderbirds 6 al in januari 1968 klaar was, werd de film pas in de zomer van ’68 gereleased om zo meer jeugdige kijkers te kunnen trekken. Maar ook Thunderbird 6 flopte en ging onder in het succes van Captain Scarlet.

Evenals Thunderbirds Are Go heeft MGM ook Thunderbird 6 opnieuw uitgebracht. Ook met opgeknapt beeld en een nieuwe volwaardige DD5.1 geluidsmix.

Genre: Animatie, Science fiction
Jaar: 1968
Speelduur: 86 min
Uitgever: MGM
EAN: -

• Bioscooptrailer
  • Photogallery
  • 3 korte featurettes
  • Craft Mission Match Up

De Thunderbird speelfilm is oorspronkelijk gemaakt in het ‘supermarionation’ formaat. Dit is een super breed beeldformaat met een beeldverhouding van ongeveer 2.74:1. De film staat in het tegenwoordig gebruikelijke brede speelfilm beeldformaat van 2.35:1 op de DVD, waarbij het beeld anamorf is. Dat laatste betekent bij breedbeeld weergave meer beeldlijnen voor een hogere kwaliteit beeld. Het aangepaste beeldformaat betekent wel dat links en rechts een klein stukje van het beeld is weggevallen. In sommige scènes is dat toch wel te zien. Ook bij de openingstitel van de film valt dat op, doordat de letters link en rechts net niet geheel in het beeld passen.
Voor deze heruitgave is de kwaliteit van het beeld nog weer iets beter dan van de release uit 2001. De toen opvallende filmgrain en beeldruis zijn beide in deze nieuwe release weggepoetst. Positief gevolg hiervan is dat de scherpte en detaillering nog iets beter lijkt te zijn. De kleurverzadiging en kleurbalans zijn ten opzichte van de oude release ook duidelijk verbeterd. De vuiltjes en beschadigingen zijn nu nagenoeg helemaal weggewerkt. Edge enhancement valt nu wel iets meer op en is soms duidelijk zichtbaar. Ter vergelijk zijn dezelfde screenshots opgenomen, zoals je die ook bij onze bespreking uit 2001 kunt bekijken.
De film is nu zeer netjes verdeeld in 32 chapterstops, dit was 16 bij de oude release. Was de oude release een DVD-5 (enkellaags), nu staat de film op een DVD-9 (dubbellaags). De laagwisseling is goed weggewerkt. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en goed geplaatst.

De originele Engelstalige mono soundtrack is voor deze release omgezet naar een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). De oude release had een erg gedateerd klinkende mono geluidstrack. Deze nieuwe geluidsmix klinkt verrassend goed. Uiteraard blijf je de leeftijd van de film horen, met name door het wat dunne, scherpe geluid en het feit dat de meeste geluiden zich concentreren rond de centerspeaker. Toch klinkt de soundtrack redelijk ruimtelijk, waarbij de nadruk natuurlijk nog wel duidelijk op de frontkanalen ligt. De surrounds krijgen een soort van echo informatie, wat een licht ruimtelijk geluidsbeeld geeft. Detaillering van de soundtrack is ook verbluffend goed. Er wordt zelfs regelmatig gebruik gemaakt van het LFE kanaal, vooral opvallend bij het geluid van de motoren van de Thunderbird vliegmachines. De soundtrack is uiteraard goed ruisvrij. En de dialogen zijn goed te volgen.

De DVD heeft nieuw vormgegeven eenvoudige CGI breedbeeld menuanimaties van huize Tracy, uiteraard voorzien van een gedeelte van de soundtrack als achtergrondgeluid. Twee extra’s zijn overgenomen van de release uit 2001, interessant is de toevoeging van een drietal korte featurettes. De extra’s zijn in 1.33:1 beeldformaat, geluid is DD2.0 en er is Nederlandse ondertiteling.

Featurettes
Met keuze uit drie korte documentaires:

Lady Penelope (10 min)
In deze nieuwe documentaire gaat producer Sylvia Anderson in op het karakter Lady Penelope.

Building Better Puppets (8 min)
Ook een nieuwe documentaire, waarin producer Sylvia Anderson en ‘Puppet coördinator’ Mary Turner vertellen over de poppen en hoe ze zo realistisch uit konden laten zien.

Tiger Moth (6 min)
Historicus Richard Holliss legt het verschil uit tussen Thunderbirds Are Go en Thunderbird 6.

Audio Commentary by produces Sylvia Anderson and director David Lane
Beide geven gezamenlijk een toelichting op de film (en Thunderbirds Are Go) en kijken terug op het maken ervan. Leuk om te horen, maar soms heeft het iets van een gezellig thee afspraakje.

Theatrical Trailer (2 min)
De originele bioscooptrailer, gepresenteerd in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat. Nog steeds erg slechte beeldkwaliteit.

Craft Mission Match Up
Dit is een nieuw extraatje. Een eenvoudige quiz, die naar keuze in het Engels of Nederlands gespeeld kan worden. Gezien de eenvoud iets voor de jeugd. Opdracht, match het karakter met het vliegtuig dat hij bestuurt. Prijs: een korte videoclip waarin Sylvia Anderson nog iets uitlegt.

Photo Gallery (3 min)
Een aantal kleur- en zwart/wit foto’s van de Thunderbirds worden achter elkaar getoond met de muziek van de Thunderbird 6 film op de achtergrond. Dit zijn trouwens NIET dezelfde foto’s die op de vorige release stonden.

En er is nog een verborgen extraatje te vinden, zie ook onze easter eggs pagina.

Thunderbird 6 is een verlengde televisieaflevering (in ‘supermarionation’) van de immens populaire Thunderbirds serie uit de jaren ’60. Door de extra lengte was er meer tijd was om alle details uitgebreid uit te werken, maar die werkt wel in de hand dat de film wat traag overkomt.
De jongens van de familie Tracy hebben met hun Thunderbirds weer een reddingsactie uit te voeren in de lucht.
MGM heeft de film drie jaar na de eerste release opnieuw uitgebracht. Zowel beeld als geluid zijn zeker in kwaliteit verbeterd. De soundtrack is nu zelfs opgewaardeerd naar een DD5.1 mix. Twee extra’s zijn overgenomen van de oude release, zoals het audiocommentaar en de bioscooptrailer. Wel missen we nu missen de fotogalerij van de oude release, waar op deze release een andere fotoverzameling voor in de plaats is gekomen. Verder nog drie nieuw opgenomen korte featurettes. Ook Thunderbird 6 is voor liefhebbers van de Thunderbirds natuurlijk zeer aantrekkelijk, zeker als je deze film nog niet hebt. De duidelijk verbeterde beeld- en geluidskwaliteit en de toevoeging van de featurettes kunnen een nieuwe aankoop van deze film rechtvaardigen.