Cold Creek Manor

15-11-2004

6.2

Cold Creek Manor (DVD)

Cooper Tilson (Dennis Quaid) en zijn vrouw Leah (Sharon Stone) wonen samen met hun twee kinderen in het grote New York. Op een dag besluiten ze de stad te verlaten en te gaan wonen op het platteland. Hun oog valt op een oud huis genaamd Cold Creek Manor. Omdat de vorige bewoners schulden hadden, is het huis eigendom van de bank. Als ze het huis bekijken merken ze dat alle meubels en spullen van de vorige bewoners nog in het huis achtergebleven zijn. Terwijl ze op een dag bezig zijn het huis te verbouwen staat ineens één van de oude bewoners bij hen op de stoep. Deze Dale Massie (Stephen Dorff) verklaart in de gevangenis te hebben gezeten en op zoek te zijn naar werk. Cooper besluit Dale te laten helpen met het verbouwen van het huis. Hier krijgt hij echter snel spijt van, want al snel gebeuren er allerlei vreemde dingen in en rond het huis. Als Cooper ook nog eens ruzie krijgt met Dale en achter het geheim van het huis komt, moet hij alles op alles zetten zijn gezin te beschermen.

Cold Creek Manor lijkt in eerste instantie wederom een film te zijn over een mysterieus huis. Waar hebben we dat eerder gezien, denk je dan. Toch is het onderwerp van deze film anders dan de meeste films in dit genre. Helaas wordt het geheel niet al te best uitgevoerd. Het tempo van de film is tergend langzaam en het kost op sommige momenten enige moeite de aandacht erbij te houden. Ook zit het verhaal wat onlogisch in elkaar en zitten er vele gaten in het plot. Gelukkig zijn de vertolkingen van de acteurs wel in orde. De lijst met namen die aan deze film meegewerkt hebben, mag gerust goed genoemd worden. In de hoofdrollen zien we Dennis Quaid, Sharon Stone en Stephen Dorff. Quaid zet zoals gewoonlijk een gedegen optreden neer en ook Stone weet te overtuigen in haar rol. Stephen Dorff lijkt het best tot zijn recht te komen in het soort rollen dat hij speelt in deze film. Verder zijn er nog kleine rolletjes voor onder andere Juliette Lewis en Christopher Plummer. De film is geregisseerd door Mike Figgis, die we vooral kennen van zijn film Leaving Las Vegas waarvoor hij een Oscarnominatie ontving. Samenvattend kunnen we zeggen dat dit een film is die waarschijnlijk niet voor iedereen geschikt is. De film is vooral geschikt voor mensen die geen problemen hebben met het trage tempo en de vele gaten in het verhaal.

Genre: Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 114 min
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 711875974519

• verwijderde scenes
  • Alternatief einde
  • Featurettes

De DVD is voorzien van een anamorfe transfer in het beeldformaat 1.85:1. Er valt eigenlijk weinig te vertellen hierover, want het beeld ziet er uitstekend uit. Artefacten komen niet tot nauwelijks voor en blijven beperkt tot een minimale hoeveelheid filmgrain. Verder is het beeld gedurende de gehele film haarscherp en ook de kleuren zien er mooi natuurlijk uit. Contrast en zwartniveau zijn meer dan voldoende wat resulteert in een beeld dat erg prettig is om naar te kijken.
De film is slechts verdeeld in 12 hoofdstukken wat uiteraard te weinig is voor een film van bijna twee uur. De optionele ondertiteling staat te hoog in het beeld, maar is duidelijk te lezen.

De Engelse Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) scoort net als het beeld een mooie voldoende. Het geluid klinkt mooi helder en zonder beschadigingen. De dialogen komen netjes uit het centerkanaal en zijn goed verstaanbaar. De voorkanalen geven de muziek en het omgevingsgeluid weer en ook dit klinkt ruim voldoende. De achterkanalen worden regelmatig gebruikt voor het weergeven van geluidseffecten, maar dit had wat agressiever mogen klinken op sommige momenten. Het LFE kanaal levert tenslotte nog een bijdrage door een mooi gedoseerd laag te laten horen. Een mooie track die doet wat hij moet doen.

De geanimeerde menu’s worden weergegeven in het anamorfe beeldformaat van 1.78:1. Het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).
Het beeldformaat bij alle extra’s is, tenzij anders aangegeven, 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Zoals gewoonlijk bij DVD’s van Buena Vista begint de DVD met enkele verplichte trailers. Deze trailers zijn over te slaan door op de Skip toets te drukken.

Regisseur Mike Figgis levert het commentaar bij de film en doet dit op een nogal droge manier. Hij geeft veel informatie, maar vertelt alles een beetje inspiratieloos waardoor het allemaal snel gaat vervelen. Alle aspecten van het maken van de film komen aan bod. Een audiocommentaar dat ideaal is voor mensen die moeite hebben in slaap te komen.

Coopers Documentaire (7 min.)
De hoofdpersoon in de film gespeeld door Dennis Quaid is documentairemaker van beroep en in deze korte featurette wordt ingegaan op zijn karakter en op de documentaire die hij aan het maken is in de film. Er korte interviews te zien met regisseur Mike Figgis en acteurs Dennis Quaid en Sharon Stone.

Spelregels voor dit filmgenre (8min.)
In deze featurette wordt ingegaan op het verhaal en script van de film. Regisseur Figgis en schrijver Richard Jeffries vertellen dat ze een film wilde maken die anders is dan andere thrillers maar die zich wel houdt aan de regels van het genre. Uiteraard worden deze regels ook uitgelegd door cast en crew. Alleen jammer dat ze zelf deze regels niet meer opgevolgd hebben.

Niet eerder vertoonde scènes en alternatieve eindes
Er zijn zeven verwijderde scènes en één alternatief einde te bekijken in dit gedeelte. Het geheel begint met een toelichting van regisseur Mike Figgis en hierna heb je de keuze om de scènes los te bekijken of allemaal achter elkaar. Ook kun je ervoor kiezen om de scènes te bekijken met commentaar van de regisseur. Dit betreft geen commentaar tijdens de scènes, maar een korte toelichting voorafgaand aan de scènes.

De familie Tilson besluit te verhuizen van de grote stad naar het platteland. Ze vinden een mooi huis dat ze kunnen kopen van de bank. Als ineens één van de oude bewoners op de stoep staat, komen ze in aanraking met de geheimen van het oude huis. Cold Creek Manor is geen film die iedereen zal bekoren. Sommige mensen zullen hem ronduit saai vinden. Als je je echter door wat klassieke filmfouten en het trage tempo heen kunt worstelen, zul je toch een leuke 2 uur hebben met het bekijken van deze film. De DVD is goed verzorgd met een mooie beeldkwaliteit en ook qua geluid hebben we niks te klagen. Tenslotte zijn er enkele redelijk interessante extra’s toegevoegd die echter iets te kort zijn om echt indruk te maken.