True Confessions

12-12-2004

6.1

True Confessions (DVD)

Eind jaren ’60 is monseigneur Desmond Spellacy (Robert De Niro) een rijzende ster in de hiërarchie van de katholieke kerk. Met name de wijze waarop Desmond fondsen weet te verwerven voor het goede doel en de parochie weer in de zwarte cijfers heeft gekregen heeft indruk gemaakt op kardinaal Danaher (Cyril Cusack). Zijn broer Tom (Robert Duvall) is een verbitterde inspecteur bij de politie, die bezig is met het onderzoek naar een lugubere moord op een prostituee. Het onderzoek leidt naar de welgestelde Jack Amsterdam (Charles Durning), die een belangrijke geldschieter is van de kerk van Desmond en daardoor hoog in aanzien staat bij Desmond en de kerk. Als Tom zijn broer confronteert met de feiten rond Jack, komt Desmond in een tweestrijd tussen zijn loyaliteit aan de kerk en het helpen van zijn broer.

In 1981 werd door critici en het filmminnende publiek met spanning gewacht op de film True Confessions. Dit kwam natuurlijk door de beide hoofdrolspelers, Robert De Niro en Robert Duvall. De Niro had het jaar daarvoor een Oscar gekregen voor zijn vertolking van Jake La Motta in Raging Bull en Duvall was de jaren daarvoor twee keer genomineerd voor zijn rol in The Great Santini en Apocalypse Now. Dus beide in één film moest iets bijzonders opleveren. Dat deed het ook zeker, alleen niet wat critici en het publiek verwachtte, zeker niet als je kijkt naar de rollen die zij daarvoor speelden. In True Confessions spelen de beide heren een zeer ingetogen rol, waar hun beider relatie centraal staat temidden van een verstikkend web van moord, de kerk en corruptie. Geen spectaculaire gevechten, achtervolgingen of wat dan ook. Het verhaal in True Confessions wordt op een heel rustige wijze met een tamelijk laag tempo gebracht. Maar daarmee wel alle ruimte biedend voor bijzonder goed acteerspel van beide hoofdrolspelers.
Het verhaal is gebaseerd op een bestseller roman van John Gregory Dunn uit 1977. Dunn herschreef samen met Joan Didion het verhaal tot script. Basis van het verhaal is een niet opgeloste moord op de prostituee Elizabeth Short, die bekend stond onder de naam Black Dahlia. De nadruk van het verhaal is in de film iets anders komen te liggen, wat meteen ook een beetje het probleem van de film aanduidt. De film concentreert zich enorm op de beide hoofdrolspelers, waarbij met name de motivatie van hun handelen onderbelicht blijft. Gelukkig weet de Belgische regisseur Ulu Grosbard beide hoofdrolspelers te inspireren tot zeer goed spel. Andere mooie rollen zijn er van Kenneth McMillan als de politiepartner van Robert Duvall en Burgess Meredith als een oudere monseigneur die moet wijken voor de ambitieuze Robert De Niro. Drie jaar later maakte Grosbard zijn volgende film getiteld Falling in Love, waarin Robert De Niro wederom de hoofdrol speelde.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 1981
Speelduur: 104 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Spaans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438133713

• Bioscooptrailer

Beeldformaat is natuurlijk zoals origineel bedoeld, dus in dit geval 1.85:1. Helaas is het beeld niet, zoals wel op de cover vermeld staat, anamorf op de DVD gezet. Dit betekent niet alleen verlies aan beeldlijnen, maar ook een probleem met de ondertiteling. Beeldkwaliteit is redelijk goed. Kleuren zien er natuurlijk, helder en goed verzadigd. Filmgrain is in lichte mate vrij constant aanwezig, maar bij de openingsscène wel heel nadrukkelijk aanwezig. Contrast is goed, waarbij het zwartniveau net niet helemaal optimaal is. In de meer donkere scènes is zwart meer heel donkergrijs. Algehele scherpte het beeld is redelijk, met een matige detaillering. Dit laatste komt voor belangrijk deel natuurlijk doordat het beeld niet anamorf is. Er is een lichte vorm van edge enhancement zichtbaar. In het beeld incidenteel een spettertje als gevolg van beschadiging of vuil in het beeld.
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is kort merkbaar maar niet storend. De ondertiteling (wit) is goed leesbaar en laag onder in het beeld geplaatst. Nadeel is dat bij beeldvullende weergave de ondertiteling deels buiten beeld valt.

De originele Engelstalige mono soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 mono (bitrate 224 kb/s) op de DVD. Dit betekent dat alle filmgeluiden door beide frontspeakers worden weergegeven, waarbij de indruk bestaat dat het geluid uit de centerspeaker komt. Gebruik je de Dolby ProLogic-II decoder, dan komt al het geluid wel uit de centerspeaker. De soundtrack klinkt best goed, waarbij kraak en ruis afwezig zijn. Dialogen zijn prima te volgen. Het frequentiebereik heeft zijn beperkingen in het hoog en laag, maar alles bij elkaar is de soundtrack redelijk gedetailleerd en heeft voldoende laag. Enig minpuntje is dat er sommige momenten zijn enkele moment het geluid iets overstuurd is.

De menuschermen zijn statische plaatjes en zonder achtergrondgeluid. Als enig extra vinden we de bekende Original Theatrical Trailer (2 minuten), in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat met DD2.0 mono – 224 kb/s geluid.

True Confessions is een boeiend rustig verlopend drama waarin de relatie tussen een katholieke monseigneur en zijn broer, die politie inspecteur is, centraal staat. Bij een onderzoek naar de moord op een prostituee, waarbij via een grote geldschieter een link naar de katholieke kerk wordt gebracht, komt de monseigneur voor de keuze tussen de kerk en de waarheid te staan. De hoofdrollen worden uitstekend gespeeld door Robert De Niro en Robert Duvall, met goede bijrollen van Burgess Meredith, Charles Durning en Kenneth McMillan.
Deze release van MGM heeft redelijke beeldkwaliteit, maar is helaas niet anamorf. Het geluid is mono gebleven, maar de kwaliteit hiervan voldoet. Als extra is alleen de bekende bioscooptrailer voorhanden.