Agent Cody Banks 2: Destination London

13-12-2004

3.8

Agent Cody Banks 2: Destination London (DVD)

Cody Banks (Frankie Muniz) brengt de vakantie door in het jeugdtrainingskamp van de CIA. De ouders weten niet anders dan dat Cody de tijd doorbrengt op een onschuldig jeugdkamp. Het kamp wordt geleid door kapitein Victor Diaz (Keith Allen). Als op een avond een invasie van militairen met helikopters plaats vindt, denkt Cody dat het om een oefening gaat. Van Diaz krijgt hij de opdracht de man te beschermen en ervoor te zorgen dat hij ongeschonden het kamp kan verlaten. Kort daarna komt Cody tot het pijnlijke besef dat het geen oefening was en dat kapitein Diaz een gevaarlijk man is die erop uit is om de wereld te vernietigen. Diaz blijkt de plannen van een hersenbesturingsprogramma van de CIA gestolen te hebben. Het spoor van Diaz leidt naar Londen. Cody wordt door de CIA director (Keith David) persoonlijk naar Londen toegestuurd, waar hij opgevangen wordt door de stuntelige plaatselijke agent Derek (Anthony Anderson). Cody moet zich in Londen voordoen als een virtuoos klarinettalent. Tezamen met andere muzikale talenten volgt Cody een masterclass, probleem is dat Cody geen noot kan spelen. In het jeugdorkest zit ook de wijsneus Emily (Hannah Spearitt), met wie Cody al snel bevriend raakt. Als Cody kort daarna inderdaad Diaz op het landgoed signaleert, en met eigen ogen ziet hoe gevaarlijk de plannen van Diaz zijn, komt de hulp vanuit een onverwachtse hoek.

In 2003 verscheen de jeugdfilm Agent Cody Banks, waar Banks… Cody Banks per ongeluk terecht komt in de wereld van geheim agenten. De film was een jeugdige uitvoering van de grote mensen meesterspion Bond… James Bond en bevatte voldoende humor om niet al te serieus te worden en daardoor zelfs leuk te zijn. En uiteraard ontbraken, net als bij het grote mensen voorbeeld, ook de aantrekkelijke vrouwelijke tegenspelers niet. De film was ‘gaaf’, de gadgets ‘vet cool’ en hoofdrolspeler Frankie Muniz was een ‘lekker ding’. Kortom, succes gegarandeerd. Dus kon een vervolg niet uitblijven.
Dat vervolg kwam er als snel onder de originele titel Agent Cody Banks 2, met als subtitel Destination London. Succes weer gegarandeerd. Helaas, hier geldt een teleurstellend nee. Wat gaat er fout? Want de film biedt een spannend verhaal, lekkere actie en uiteraard weer wat gadgets. Dus? Zo goed als de humor en het stuntelige gedrag van Muniz tot hun recht kwamen in de eerste film, net zo valt juist alles in deze film niet geheel op zijn plaats en is het af en toe zelfs te gezocht en overdone. Wat helaas vooral te wijten is aan de nu erg serieuze rol van Muniz, waar hij nu alle naïviteit van de eerste film kwijt is. Ook mist hij nu duidelijk de sterke tegenspelers, zoals bij de eerste film. De humor komt van Muniz tegenspeler Anthony Anderson, die precies het tegenovergestelde van Muniz is. Een groot kind dus. Leuk gevonden is de opening; een trainingskamp wordt in slechts enkele minuten omgebouwd tot een onschuldig jeugdvakantiekamp. Als we kijken naar de doelgroep van deze film, de tienerjeugd, dan valt het gelukkig allemaal nog wel mee. Zij kijken met andere ogen naar de film en hebben hiermee 1½ uur lekker vermaak met prima actiemomenten, een spannend verhaal en een beetje romantiek.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 2004
Speelduur: 96 min
Ondertiteling: Engels, Frans, Noors, Portugees, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8712626028208

• Outtakes
  • Theatrical trailer
  • extended scenes
  • Behind The Scenes Photogallery
  • Agent Cody Banks: Back in Action

De film heeft een oorspronkelijk beeldformaat van 2.35:1 en staat anamorf op de DVD. Ook nu word de film met zeer goede beeldkwaliteit getoond. Kleuren, scherpte, contrast zijn allemaal prima in orde. Er is in lichte mate edge enhancement toegepast en incidenteel is wat aliasing te zien. Verder een uitstekend beeld, dat verder vrij is van ongerechtigheden.
De film is netjes verdeeld in 32 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en staat mooi onder in het beeld geplaatst.

Ook de soundtrack stelt ook niet teleur. De film heeft prima actiemomenten, waarbij alle kanalen van de Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) soundtrack worden gebruikt. Wat er toe leidt dat bij de actiemomenten de geluidseffecten van alle kanten op je af komen. De surroundspeakers worden hierbij in split-surround (=links en rechts apart geluid) gebruikt. De goed klinkende muziek, waarbij het thema dat Powell componeerde voor de eerste film veelvuldig wordt gebruikt, concentreert zich voornamelijk op de frontspeakers. De surroundspeakers zorgen voor de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld. Het LFE-kanaal wordt frequent gebruikt voor een lekker laag klinkend geluid, veelal ook bij de muziek. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen uiteraard netjes uit de centerspeaker.

Het hoofdmenu is een geanimeerd breedbeeldscherm en voorzien van het filmthema als achtergrondmuziek. De overige menu’s zijn statische breedbeeldschermen zonder geluid. De extra’s zijn allemaal, tenzij anders vermeld, in 4x3 beeldformaat met DD2.0 (224 kb/s) geluid en natuurlijk Nederlandstalige ondertiteld.

Agent Cody Banks: Back in Action (8 min)
Korte documentaire waarin de speler meer vertellen over de film, het verhaal, het verschil met de vorige film en de verschillende karakters.

Deleted Scenes (3 min).
Je hebt keuze uit drie verwijderde scènes die je via de Play All optie ook allemaal achter elkaar kunt bekijken. Beeldformaat is 2.35:1 niet anamorf.

Extended Scenes (3½ min).
Een viertal scènes die in de film zijn ingekort, kun je hier in hun volle lengte bekijken. Ook weer een Play All optie. Beeldformaat is 2.35:1 niet anamorf.

Outtakes (4 min)
Een aantal bloopers scènes bij elkaar verzameld.

Behind the Scenes Photo Gallery (2 min)
Je kunt hier 36 foto’s bekijken die tijdens de opnames van de film zijn gemaakt. Foto’s wisselen automatisch en worden allemaal in bijna twee minuten tijd getoond. Zonder geluid.

Theatrical Trailer (1½ minuut)
Gepresenteerd in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Zijn naam is Banks… agent Cody Banks. Agent Cody Banks 2: Destination London is het vervolg op de succesvolle Agent Cody Banks film, waarbij de jeugdige CIA agent Cody Banks, een rol van Frankie Muniz, nu achter zijn instructeur aanmoet. De man heeft een gevaarlijke techniek gestolen, waarmee hij de wereld wil vernietigen. In Londen moet Cody undercover als musicus en raakt daarbij bevriend met Emily, die onverwachtse talenten heeft.
Technisch is weinig op deze DVD release aan te merken. Beeld en geluid zijn beide van prima kwaliteit. Toegevoegd een aardige verzameling extra’s. De film is meer op de tienerjeugd gericht en biedt 1½ uur pretentieloos vermaak in de vorm van actie, spanning en een beetje humor.