Valiant

Alexander de Mol
09-02-2006

7.8

Valiant (DVD)

Europa 1944. Valiant (Ewan McGregor), een jonge klungelige en kleine bosduif, sluit zich dankzij een wervingsactie samen met de smoezelige Bugsy (Ricky Gervais) aan bij het Britse postduivenleger, beter bekend als de ‘Royal Homing Pigeon Service’. Dit duivenescadron is verantwoordelijk voor de vitale communicatielijn tussen het Franse verzet en de Gealliëerden. Gevaarlijke Duitse valken zorgen echter voor zware verliezen in de rangen. Met nog een paar klunzige duiven ondergaan ze een zware training onder leiding van de strenge sergeant en voordat ze er eigenlijk klaar voor zijn, worden ze al opgeroepen om een belangrijke missie uit te voeren. De missie begint rampzalig als het vliegtuig van Valiant crasht achter de vijandelijke linies waarbij de officier niet tijdig uit het onfortuinlijke vliegtuig lijkt te zijn gekomen. Zal Valiant samen met de andere duiven het Franse verzet vinden en de geheime boodschappen terug naar Engeland krijgen? Zullen ze de aanvallen van de valken kunnen ontwijken? Zal Valiant zijn geliefde verpleegsterduif, Victoria, als een held terug onder ogen kunnen komen?

Valiant is eigenlijk redelijk onopvallend gelanceerd. Eerst zou het grote Disney consortium de film rond de ‘Royal Homing Pigeon Service’ gaan uitbrengen, maar de studio van de muis zag daar later van af. Ook de release op DVD is redelijk geruisloos gegaan. Daarnaast was het de bedoeling dat Ben Kingsley de rol van Generaal Von Talon op zich zou nemen. De immer geschikte Tim Curry heeft echter uiteindelijk de rol, wat mij betreft met verve, voor zijn rekening genomen.
Naast Ewan McGregor, Ricky Gervais en Tim Curry leenden ook John Cleese, John Hurt, Rick Mayall, Jim Broadbent en Hugh Laurie hun stemmen aan deze vermakelijke WOII animatiefilm. Het is op zich een verademing om een CGI-film van Engelse makelij te aanschouwen. De kwaliteit van de animatie haalt het echter niet bij wat een Pixar uit de renderfabriek tovert. Het Engelse karakter, dankzij de Engelse stemmen, de Britse humor en de treffende muziek, zorgt er desalniettemin voor dat het filmpje prima wegkijkt. Wat mij betreft had er nog wel wat meer typische Engelse humor in gemogen. Nu laat de film op momenten een ietwat kale (typisch Engelse) indruk achter. Toch zitten er een aantal leuke momenten en verwijzingen in, waaronder naar de succesvolle serie Allo, Allo.
Probeer, als het even kan, in ieder geval te voorkomen om een Nederlandstalige track te selecteren. De Nederlandse en Belgische stemacteurs zijn overigens onder andere Beau van Erven-Dorens, Bas Westerweel, Daniel Boissevain en Peter van den Begin. Deze Nederlandstalige invulling kalft echter het nodige van het Britse charme van de film af. Want charme dat heeft Valiant als film op zich zeker in huis.

Genre: Animatie
Jaar: 2005
Speelduur: 73 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
EAN: 5050582297133

• Interviews
  • Scène evolutie
  • De stemmen

Het beeld, dat met een verhouding van 1.78:1 wordt weergegeven, ziet er prima uit. Van een computergeanimeerde film zouden we in feite ook niet minder verwachten. De scherpte van het beeld is absoluut goed te noemen. Hoewel niet helemaal van het niveau Pixar, zijn we toch zeer tevreden wat Vanguard Animition ons in samenwerking met Universal Pictures ons voorschotelt. De kleuren ogen prachtig en het contrastniveau is prima uitgebalanceerd. Kleine details, hoewel niet altijd in de scènes aanwezig, worden goed weergeven. De ondertiteling is goed leesbaar en staat op een nette plek in het beeld geplaatst.

De schijf bevat maar liefst een vijftal geluidssporen. Drie Engelstalige en twee Nederlandstalige sporen. Het Engelstalige DTS 5.1 spoor, welke een bitrate heeft van 745 kbit/s, is de track die een kleine voorsprong heeft op het Dolby 5.1 spoor (448 kbit/s) ondanks dat de eerste een halve bitrate track is. Beiden zetten een goede geluidspresentatie neer met prima effecten. Een mooi voorbeeld daarvan is de openingsscène waarbij de boei met bel een mooi surroundeffect creëert. De Nederlandstalige Dolby equivalenten worden standaard ietwat luider weergegeven en zijn technisch gezien ook prima te verhapstukken.

Making Of (14:18 min)
In deze making of krijgen we onder andere regisseur Gary Chapman aan het woord over de totstandkoming van de film, iets dat op zich niet gek is in een ‘making of’ natuurlijk. De feature bevat daarnaast beelden van achter de schermen en fragmenten uit film. Een feitelijk standaard promotionele ‘making of’ dus.

Interviews
Onder deze noemer treffen we een dertiental korte interviews aan die variëren van anderhalve minuut tot bijna vier minuten. Aan het woord onder anderen Ewan McGregor, Pip Torrens, Jim Broadbent, Ricky Gervais, John Hurt, regisseur Gary Chapman en diverse producenten.

Scène evolutie
Dit item, dat in het menu ook wel ‘Maken van de scènes wordt genoemd’, bevat voor een drietal scènes de evolutie van storyboard, naar 3D schetsen tot uiteindelijke animatie.
- Valiant And Mum (1:23 min)
- The Chase (0:45 min)
- Under Attack (0:58 min)

De stemmen (6:30 min)
Hierin zien we de acteurs, waaronder met name The Office-ster Ricky Gervais, in actie tijdens de geluidsopnames in de studio. Op zich aardig om te zien, maar helaas wat onsamenhangend aan elkaar geknoopt. Jammer dat de bijbehorende animatiebeelden niet worden getoond.

In de van Britse bodem afkomstige CGI-film Valiant sluit de gelijknamige bosduif zich aan bij de ‘Royal Homing Pigeon Service’. Het Britse postduivenleger dat verantwoordelijk is voor het overbrengen van geheime boodschappen over de vijandelijke linies. Het thema is origineel te noemen, maar zal wellicht niet alle kleintjes aanspreken. De grappen zijn niet al te talrijk, toch heeft de film door het Engelse karakter zo zijn charme.
De kwaliteit van het beeld is prima te noemen. De animatie is weliswaar niet van het niveau dat we kennen van toppers als The Incredibles of Finding Nemo, het blijft desalniettemin prettig een CGI-animatiefilm te aanschouwen. Geluidstechnisch is er niet veel op aan te merken, hooguit dat het gewoon goed klinkt.
Helaas zijn de extra’s ietwat ondervertegenwoordigd in vergelijking met de UK release, maar dit heeft wellicht te maken met de aanwezigheid van vijf audiotracks waaronder twee Nederlandstalige.
Valiant is een aardig CGI-animatiefilmpje van Europese bodem dat zo zijn charme heeft, maar in het kielzog van de bekende CGI-films toch wel afhaakt. De technische presentatie op deze DVD is ruimschoots in orde.