Monster-in-Law (SE)

14-04-2006

4.5

Monster-in-Law (SE) (DVD)

Het liefdesleven van de knappe Charlotte Cantilini (Jennifer Lopez) wil niet echt wat worden, ook al heeft ze hierbij de hulp van vrienden. Tot ze tijdens het uitlaten van honden, wat ze onder andere als baantje doet, een knappe man ziet. Kort daarna ontmoet ze hem wederom op een feestje. De man in kwestie is dokter Kevin Fields (Michael Vartan), die ook gecharmeerd is van Charlotte. Ondanks dat ander vrouwelijk schoon ook de zinnen op de knappe en rijke dokter hebben gezet, ontbloeit tussen Kevin en Charlotte een liefdesrelatie en trekt Charlotte niet lang daarna bij Kevin in. Dan komt de dag dat Kevin Charlotte zal voorstellen aan zijn moeder, de TV presentatrice Viola Fields (Jane Fonda). Viola is zojuist uit een psychiatrische kliniek ontslagen, waar ze werd behandeld omdat ze tijdens een televisieshow een ‘dom blondje’ uit pure frustratie aanviel. Alhoewel Viola genezen lijkt, is teveel stress voor haar nog absoluut ongewenst. Haar trouwe assistente Ruby (Wanda Sykes) waarschuwt Kevin hiervoor, maar desondanks doet Kevin ten overstaan van zijn moeder Charlotte een huwelijksaanzoek. Voor Violoa is dit teveel en ze doet er met hulp van Ruby alles aan om de ophanden zijn trouwpartij te dwarsbomen. Charlotte daarentegen is niet van plan om Kevin zomaar op te geven….

De combinatie romantiek en komedie doet het altijd goed, getuige de grote hoeveelheid films die handig gebruik maken van deze combinatie. Een van de komische aspecten is veelal twee karakters die elkaar niet uit kunnen staan en die de gekste capriolen uithalen om elkaar wederzijds dwars te zitten. Ziehier de ingrediënten van Monster-in-Law. De twee hoofdrolspelers in deze film zijn Jennifer Lopez en Jane Fonda, die samen voor het nodige vuurwerk zorgen. Aan de zijlijn staan hier Wanda Sykes, het ‘hulpje’ van Jane Fonda en Michael Vartan, het onderwerp van alle hilariteit. De film is van tijd tot tijd best wel leuk met redelijk geslaagde woordgrapjes en komische scènes. Ook de bekende clichés die horen bij een romantische komedie zijn te vinden in deze film. Met name waar het gaat om de rol van de moeder die haar zoon niet wil afstaan aan de toekomstige schoondochter en daarin een grote concurrent ziet. Het leuke van deze film is dat alles wat overdreven wordt neergezet, waarmee de film zich gelukkig ook geen moment zelf serieus neemt.
Na vijftien jaar afwezigheid op het witte doek is Monster-in-Law weer voor het eerst dat actrice Jane Fonda in een film speelt. Zij zegt voor haar inspiratie gevonden te hebben in haar eigen leven en haar vroegere huwelijk met Ted Turner. In de film staan foto’s van haar gespeelde karakter met diverse andere bekendheden zoals Oprah Winfrey. Dit zijn echte foto’s van de ontmoetingen van Jane Fonda met deze mensen. Jennifer Lopez is voor haar rol in deze film genomineerd voor een Razzie Award, die zij trouwens niet kreeg. Die ‘eer’ ging naar Jenny McCarthy voor haar rol in Dirty Love. Voor Lopez was het de vijfde keer dat zij genomineerd werd voor een Razzie Award. De rol van Jennifer Lopez is weliswaar geen sterke karakterrol, daar is het ook de film niet voor, maar het is ook geenszins een slechte rol. Alles bij elkaar is Monster-in-Law een redelijk onderhoudende film waarin romantiek en komedie elkaar afwisselen.

Paradiso heeft Monster-in-Law uitgebracht in twee versie, een 1-disc uitgave met alleen de film en een 1-disc Special Edition met tal van extra’s toegevoegd. Deze bespreking gaat over de Special Edition uitgave.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2005
Speelduur: 97 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504071195

• verwijderde scenes
  • Bloopers
  • Documentaires

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 2.35:1 staat anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit van deze recente film is zeer goed. Scherpte en detail van het beeld zijn goed, evenals de verzadiging en helderheid van de kleurrijke beeld. Contrast en zwartniveau zijn beide ook prima in orde. Ongerechtigheden zijn er niet, uitgezonderd incidentele momenten van lichte aliassing. Filmgrain is minimaal en mag bijna geen naam hebben bij dit verder haast perfecte beeld.
De film is verdeeld in 19 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), maar de fim staat geheel op één laag, dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De filmmuziek en de filmgeluiden hebben een voldoende gedetailleerd stereobeeld. De achterkanalen - in split-surround (stereo) – worden heel subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack is prima met een goede balans tussen hard en zacht geluid. Het LFE-kanaal wordt incidenteel gebruikt voor het extra laag in de muziek. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeldmenu’s zijn animaties en voorzien van achtergrond muziek. De extra’s zijn allemaal in 1.78:1 anamorf beeldformaat met de filmfragmenten in 2.35:1 anamorf beeldformaat. De extra’s zijn niet Nederlands ondertiteld.