Ride the High Country

05-05-2006

6.6

Ride the High Country (DVD)

Steve Judd (Joel McCrea) is een voormalig Marshall die op leeftijd begint te geraken. Hij wordt ingehuurd door een bank om een goudtransport te begeleiden. Hij huurt twee mannen in die hem kunnen helpen bij dit gevaarlijke klusje. Eén van de twee helpers is Gil Westrum (Randolph Scott), een vriend en voormalig hulpscherriff van Steve. De tweede helper is Heck Longtree (Ron Starr), een jonge knul die onder de hoede van Gil is genomen. Wat Steve niet weet is dat Gil en Heck het goud willen stelen. Onderweg komen ze een jonge vrouw tegen. Deze Elsa (Mariette Hartley) voegt zich onverwachts bij het drietal om zo aan haar vader te ontsnappen. De drie mannen gaan akkoord en Elsa mag met ze mee. Ze wil trouwen met haar vriendje maar wanneer diens broers ook een leuke nacht willen beleven met Elsa moeten de drie mannen haar redden. Nu moet Steve het goud beschermen en bovendien ook nog eens afrekenen met de broers die de achtervolging hebben ingezet.

Ride the High Country is een western van de hand van regisseur Sam Peckinpah. Hij staat bekend om zijn harde films, maar deze prent is eigenlijk vrij rustig te noemen. Het wordt dan ook wel eens Peckinpah\'s ode aan de klassieke Amerikaanse western genoemd. Een terugkerend onderwerp in westerns van Peckinpah zijn de cowboys die op leeftijd beginnen te geraken en die naast hun eigen leeftijd moeten zien om te gaan met het verdwijnen van het typische Wilde Westen. Ook Ride the High Country is hierop geen uitzondering. Hoofdpersoon Steve Judd is dan ook een op leeftijd rakende ex-Marshall, evenals zijn voormalig collega Gil Westrum. Deze twee rollen worden met verve gespeeld door acteurs Joel McCrea en Randolph Scott. De twee mannen dragen de film met hun ingetogen spel en weten de juiste snaar perfect te raken. Ook de overige rollen worden prima neergezet. Het verhaal is prima uitgewerkt en Packinpah\'s oog voor detail zorgt ervoor dat de karakters alle ruimte krijgen zich te ontwikkelen. De dialogen zijn erg goed geschreven en er zitten enkele leuke scènes in de film die een zeker meerwaarde krijgen door de gesproken tekst.
De meeste westerns van Peckinpah spelen zich af in het Zuid-Westen van Amerika en Mexico, maar Ride the High Country speelt zich af in de bossen van Californië en dit levert prachtige beelden op van de natuur. De film is dan ook mooi in beeld gebracht en alles ademt sfeer uit. In veel opzichten een totaal andere film dus dan bijvoorbeeld The Wild Bunch, maar ook komen de twee op veel punten overéén. Heb je dus genoten van The Wild Bunch dan is ook deze film voor jou een aanrader. Minder geweld, maar dezelfde hoeveelheid karakterontwikkeling zorgen ervoor dat ook deze film van Peckinpah een interessante belevenis is. Dit wordt nog eens versterkt door het sterke verhaal en het krachtige spel van vooral de twee hoofdrolspelers.

Genre: Western
Jaar: 1962
Speelduur: 89 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931669078

• A Justified Life: Sam Peckinpah And The High Country

De film staat anamorf op de DVD in het formaat van 2.40:1. Dit wijkt iets af van het originele formaat van 2.35:1, maar dit verschil is klein en stoort geen moment. Het beeld is gerestaureerd en ziet er, zeker voor een film uit 1962, prima uit. De transfer is mooi scherp en bevat veel detail. Dit heeft wel wat edge enhancement tot gevolg maar echt storend wordt het nergens. De kleuren komen natuurlijk over en ondanks het feit dat er geen echt felle kleuren gebruikt worden, komen ze toch goed verzadigd over. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ruim voldoende te noemen. Behalve de edge enhancement is hier en daar wat lichte filmgrain aanwezig, maar dit is maar een enkele keer en vooral tijdens de donkere scènes. Verder zien we hier en daar wat beschadigingen in het beeld maar ook hier geldt dat het slechts sporadisch voorkomt en de beschadigingen bovendien erg klein zijn en daarom nauwelijks opvallen. Een prima beeld voor een film van al bijna 44 jaar oud.
De film is verdeeld in 23 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar, maar staat te hoog in het beeld.

De originele mono soundtrack staat als Dolby Digital 1.0 (192 kb/s) op de DVD. Uiteraard heeft het geluid zijn beperkingen, maar rekening houdend met het formaat presteert de track toch ruim voldoende. De dialogen zijn goed te volgen en klinken mooi helder. Dit gaat op voor al het geluid en beschadigingen zijn bovendien niet aanwezig en ruis blijft beperkt tot een minimum. De hoeveelheid laag is wat beperkt en dit heeft tot gevolg dat het allemaal niet echt spetterend klinkt. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat het geluid voornamelijk uit dialoog bestaat. Een track die niet echt bijzonder veel indruk maakt, maar toch nog altijd ruim voldoende genoemd kan worden. Bovendien blijft het originele monogeluid intact en daar is ook wat voor te zeggen.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het commentaar tijdens de film wordt verzorgd door vier mannen die allemaal via hun werk met Sam Peckinpah te maken hebben gehad. De mannen heten Garner Simmons, Nick Redman, Peul Seydor en David Weddle en waren werkzaam als biografen en documentairemakers over de bekende regisseur. Het resultaat is dat ze veel afweten van Pechinpah en het commentaar is dan ook rijkelijk gevuld met allerlei interessante feitjes en weetjes.

A Justified Life: Sam Peckinpah And The High Country (22 min.)
Een redelijk uitgebreide featurette die zich richt op het leven van Sam Peckinpah. Door middel van een interview met zijn zus en beelden uit de film wordt een beeld geschetst van zijn leven. Leuk om een keer te kijken maar echt veel heeft het niet met de film te maken.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Trailers van vijf films van Sam Peckinpah en bovendien nog een trailer van de James Dean Collection.

Steve Judd is een voormalig Marshall op leeftijd. Hij neemt een klus aan waarbij hij een goudtransport moet bewaken. Omdat het een klus is die teveel van hem alleen vraagt, huurt hij twee helpers in. Eén van de helpers is een voormalig collega, maar wat Steve niet weet is dat de twee mannen het goud willen stelen. Onderweg voegt zich ook nog eens een jonge vrouw bij hen die wil vluchten aan haar hardhandige vader en wil gaan trouwen met haar vriendje in het stadje waar de mannen heengaan. De drie mannen gaan akkoord en de vrouw mag met hen meerijden. Ze krijgen hier al snel spijt van wanneer de broers van haar vriendje een wilde nacht met haar willen beleven. Nu moet Steve de vrouw beschermen en ook nog eens zijn ogen op het goud houden. Ride the High Country is een western van de hand van Sam Peckinpah en redelijk rustig qua geweld voor zijn doen. Toch is de film aan te raden voor fans van het genre. Het sterke verhaal en krachtige optredens van de acteurs zorgen ervoor dat je je niet zal vervelen. De DVD heeft een prima beeldkwaliteit en ook het geluid is voldoende te noemen. Qua extra\'s valt het misschien wat tegen, maar het audiocommentaar en de featurette zijn toch wel interessant.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.