Midsomer Murders - seizoen 4

04-07-2006

7.8

Midsomer Murders - seizoen 4 (DVD)

Sinds 1998 zendt het Britse commerciële televisiestation ITV met enige regelmaat de televisieserie Midsomer Murders uit. Deze serie zit ondertussen in het negende seizoen, waarbij tot nu toe 51 afleveringen van ruim 100 minuten elk, zijn gemaakt. De serie is gebaseerd op de karakters uit de boeken van Carolyn Graham, waarbij de verhalen door verschillende (script)schrijvers geschreven. De serie wordt in Nederland door de KRO uitgezonden.

Het vierde seizoen van Midsomer Murders, dat september 2000 en september 2001 op de Britse televisie is uitgezonden, zet voort in dezelfde traditie en met dezelfde spelers als voorgaande drie seizoen. Ook nu wordt de gemeenschap van het fictieve pittoreske graafschap Midsomer met haar idyllische en sfeervolle landschap met enige regelmaat opgeschrikt door brute moorden en andere misdrijven. Voor de ervaren detective Chief Inspector ‘DCI’ Tom Barnaby (John Nettles) weer de grote taak de schuldige te vinden. Hij kan hierbij altijd rekenen op de hulp van zijn jongere assistent sergeant Gavin Troy (Daniel Casey) de schuldige te vinden. Maar krijgt Barnaby ook gevraagd en ongevraagd adviezen van zijn zijn vrouw Joyce (Jane Wymark) en dochter Cully (Laura Howard), die doorgaans ook een belangrijke rol spelen bij het oplossen van de meest uiteenlopende moordzaken.

Lime-Lights Pictures heeft vijf afleveringen van dit vierdeseizoen van Midsomer Murders op DVD uitgebracht in een 5-DVD boxset. Helaas ontbreekt de laatste aflevering uit dit seizoen in deze boxset.

DVD 1 – Garden of Death
In Midsomer Deverell is grote opschudding onder de inwoners ontstaan als de rijke Elspeth Inkpen-Thomas (Belinda Lang) aankondigt dat de Memorial Garden op haar landgoed niet langer toegankelijk is voor het publiek. Op deze plaats wil zij een theehuisje beginnen. Vooral Jane Bennett (Kate Duchene), dochter van de oprichter van de Memorial Garden, maakt zich erg druk over de plannen. Dank wordt één van de Inkpen-dochters dood in de tuin gevonden. Voor Barnaby en Troy begint een moeilijk onderzoek, waarbij menig familiegeheim onthult wordt.

DVD 2 – Destroying Angel
Karl Wainwright, eigenaar van Easterly Grange Hotel, laat na zijn dood het hotel na aan vier personen. Een van hen is Gregory Chambers (Philip Bowen), de manager van het hotel. Korte tijd later wordt Chambers als vermist opgegeven. In een nabijgelegen bos wordt de hand van Chambers gevonden. Reden voor Barnaby en Troy om een diepgaand onderzoek in te stellen.

DVD 3 – The Electric Vendetta
In Midsomer Parva wordt op het land van Sir Harry Chatwyn (John Woodvine) een graancirkel ontdekt. In deze cirke wordt het lichaam van een naakte dode man aangetroffen. De verwondingen op het lichaam lijken te wijzen op een ontvoering door buitenaardse wezens. Onder de vele UFO gelovigen bevindt zich ook expert Lloyd Kirby (Kenneht Colley). Alleen Barnaby denkt dat er een meer aardse verklaring is voor de dood van de man.

DVD 4 – Who Killed Cock Robin?
Dr. Oliver Burgess (Ian McNeice), de plaatselijk bareigenaar in Newton Magna, roept de hulp van Barnaby in als hij denkt iemand aangereden te hebben. Alleen is er geen gewonde te bekennen. Wel blijkt een Ierse vreemdeling, die later geïdentificeerd wordt als Sean O’Connell (Sean McGinley) vermist te worden. Barnaby verdenkt landjonker Melvyn Stockard (Larry Lamb) van de verdwijning.

DVD 5 – Dark Autumn
Postbode Dave Cutler (Ruptert Walz) wordt tijdens zijn ochtendronde in het gehucht Goodman’s Land vermoord. Barnaby en Troy krijgen bij hun onderzoek hulp van de plaatselijke politiebeambte Jay Nash (Gillian Kearney). Bij het onderzoek blijkt Cutler als de plaatselijke Romeo zijn vrouwelijke klanten verleid te hebben. Ieder van de jaloerse echtgenoten zou de moordenaar kunnen zijn. Dan wordt een tweede lichaam gevonden.

Ook in het vierde seizoen is niet aan de formule en opzet van de afleveringen van Midsomer Murder getornd. Het politieduo Tom Barnaby en Gavin Troy onderzoekt op onverminderd serieuze wijze de gepleegde misdaden. In het voorgaande tweede seizoen kenden de afleveringen nog een relatief lange introductie alvorens een moord werd gepleegd. In dit seizoen vindt de moord veel sneller plaatst en concentreert de aflevering zich meer op de oplossing ervan. Karakteruitwerking en beschrijving van de personages en hun omgeving blijven een belangrijk element in deze misdaadserie. Ook nu blijft de ware toedracht tot het einde duister en is in beperkte zin aandacht voor het persoonlijke leven van DCI Barnaby. In dit seizoen wel meer aandacht voor het persoonlijke leven van Barnaby, waarbij ook zijn vrouw en dochter nadrukkelijker in de verhalen betrokken zijn.

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 2001
Speelduur: 500 min
Verpakking: Keep Case (5x)
Beeldverhouding: 1.55:1 niet anamorf
Uitgever: Lime Lights Pictures
EAN: 5412012143401

De afleveringen zijn opgenomen op 16 mm film en hebben volgens de IMDB origineel een 1.78:1 breedbeeld televisieformaat. Op de cover wordt het beeldformaat op juist omschreven als 14:9 fullscreen. Ofwel, het beeldformaat op de DVD is 1.55:1 (14:9), zoals dat door de Britse televisie is uitgezonden. Door de Britten is dit beeldformaat als een soort ‘middenformaat’ in de overgang van standaard 1.33:1 uitzendingen naar de 1.78:1 (16:9) breedbeeld uitzendingen gebruikt. De aanduiding ‘fullscreen’ duidt er op dat het beeld op de DVD niet anamorf is. Maar hier is in technische zin iets fout gegaan. Op alle afleveringen in deze uitgave hebben een 16:9 breedbeeldsignaal meegekregen, waardoor de televisie of een andere weergever automatisch in breedbeeld formaat gaan weergeven . Hierdoor wordt het beeld niet met een correcte beeldverhouding weergeven. Je moet dus even handmatig omschakelen naar het juiste formaat. De screenshots bij deze recensie zijn omgezet naar het juiste beeldformaat.
De kleuren van het beeld ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Het beeld is aan de donkere kant en het contrast van het beeld is te hoog. Buitenopnames zien er hierdoor wel helder uit, maar het schaduwdetail van de schaduwdelen of minder verlichte scènes zijn hierdoor onvoldoende en slippen de donkere delen in het beeld helemaal dicht. De helderheid van het beeld is ook iets opgewaardeerd. Bij nachtscènes valt daardoor op dat het zwart meer donkergrijs is. De scherpte en detaillering van het beeld zijn zeer matig. Door de gefixeerde bitrate zijn onder andere in de achtergrond diverse compressiefoutjes te zien en verliest het beeld vooral bij bewegingen detail. Edge enhancement is zichtbaar toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Filmgrain is af en toe duidelijk zichtbaar aanwezig. Alles bij elkaar een matige beeldkwaliteit.
Elke aflevering duurt ruim 100 minuten en staan elk apart op een DVD. Elke aflevering is opgedeeld in negen chapterstops. Elke DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens het kijken. De optionele Nederlandse ondertiteling is ronduit lelijk. De optionele Nederlandse ondertiteling heeft een net klein lettertype dat zich goed laat lezen. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

De serie is oorspronkelijke in stereo uitgezonden. Op de DVD staat het geluid in Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 224 kb/s) en in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s). De DD2.0 klinkt prima klinkt. Een goede stereotrack waarbij zowel de fraaie (kamer)muziek van Jim Parker, als de omgevingsgeluiden een goed stereobeeld hebben. Detaillering van het geluid is prima, waardoor ook de dialogen prima te volgen zijn. Bij de Dolby Digital 5.1 surroundtrack geven de surround speakers de achtergrondgeluiden vrij nadrukkelijk weer. De nadruk van de DD 5.1 soundtrack ligt op de voorste kanalen, waarbij de dialogen uit de centerspeaker komen. De 5.1 heeft verder een prima stereobeeld, dat dankzij de surrounds iets ruimtelijk klinkt. Er zit een goed diep laag in de soundtrack, waarbij regelmatig het LFE kanaal wordt aangesproken.

De statische menuschermen zijn voorzien van achtergrondmuziek. Deze set bevat geen extra’s. De vijf keepcases zitten in een kartonnen slipcase.

Ook in het vierde seizoen van Britse televisieserie Midsomer Murders staat het gedegen politieonderzoek van de ervaren detective DCI Tom Barnaby en zijn jonge assistent sergeant Gavin Troy centraal. De hoofdkarakters van deze serie zijn nog steeds gebaseerd op de misdaadromans van de Engelse schrijfster Caroline Graham. Elke aflevering duurt ruim 100 minuten. De serie werd in Nederland door de KRO uitgezonden.
Door Lime-Lights Pictures is het vierde seizoen van Midsomer Murders als een 5-DVD boxset uitgebracht. Het beeldformaat is 1.55:1 niet anamorf. Op DVD is het beeld foutief 16x9 geflaged, dus de beeldinstelling moet handmatig gecorrigeerd worden. Het beeld is van matige kwaliteit. De Dolby Digital geluidskwaliteit van deze uitgave is voldoende.