Baantjer - Seizoen 10

16-11-2006

6

Baantjer - Seizoen 10 (DVD)

Sinds oktober 1995 heeft de televisieserie Baantjer er al elf seizoenen op zitten. Recentelijk is RTL4 begonnen met het uitzenden van het elfde en tevens laatste seizoen van deze populaire politieserie. Elke aflevering trekt wekelijks nog steeds een royale 2 miljoen kijkers. De serie behoort nog steeds tot de top van de best bekeken programma’s in Nederland.

Deze succesvolle politieserie dankt zijn naam aan de schrijver van de misdaadverhalen, Albert Cornelis ‘Appie’ Baantjer. Alhoewel Baantjer de verschillende afleveringen niet schrijft, de serie maakt gebruik van de karakters van de gelijknamige boekenserie van Baantjer. Baantjer heeft ruim 60 boeken geschreven waarin de hoofdpersoon de oudere Amsterdamse rechercheur De Cock… met “ceeooceekaa”, is. In de televisieserie wordt de rol van Jurriaan De Cock op zeer fraaie wijze gespeeld door Piet Romer. De Cock onderzoekt elke week samen met zijn jongere partner Dick Vledder (gespeeld door Victor Reinier) en de collega’s Ab Keizer (Martin Schwab) en Vera Prins (Marian Mulder) een gepleegde moord. Patholoog anatoom Dr. Den Koninghe geeft hen daarbij aanwijzingen over doodsoorzaak, waarbij het team verder zoekt naar sporen, bewijzen, daders en motieven. De dader ligt niet altijd voor de hand, maar een borrel in het café van Lowietje (per seizoen een andere acteur) gelegen in de Amsterdamse rosse buurt, wil nog wel eens helpen het denkwerk te stimuleren. Uiteraard wordt De Cock in zijn onderzoek altijd ‘gesteund’ en aangespoord door zijn superieur, commissaris Buitendam (Serge-Henri Valcke). Een gesprek met Buitendam eindigt altijd met de bekende woorden “eruit De Cock” op.

Het tiende seizoen werd op televisie voor het eerst in najaar/winter 2004/2005 uitgezonden. Dit seizoen bestaat uit 10 afleveringen. Het tiende seizoen startte met de laatste vier afleveringen van het negende seizoen. In deze DVD box zitten alle tien afleveringen van het tiende seizoen. Een kort overzicht:

Aflevering 10.1 “De Cock en de moord op Arie Bombarie”
In de ringvaart wordt een auto gevonden, waarbij het lichaam van Arie ‘Bombarie’ Zondag wordt gevonden in de achterbak van de auto. De Cock en Vledder ontdekken dat veel mensen gedupeerd werden door deze frauduleuze projectontwikkelaar.

Aflevering 10.2 “De Cock en de natte dood”
Op een vroege ochtend wordt Martin Kiers dood aangetroffen in het water van het Zuiderbad. De verdrinking lijkt een ongeluk, maar patholoog anatoom Den Koninghe vermoedt moord.

Aflevering 10.3 & 10.4 “De Cock en de moord op het verleden”
Kort na elkaar worden twee prostituees vermoord. Tot grote ontzetting van De Cock zijn de meisje na hun dood ritueel verminkt. Is dit het werk van een gestoorde seriemoordenaar. De zaak grijpt De Cock zo aan, dat hij aan zichzelf begint te twijfelen.

Aflevering 10.5 “De Cock en de moord op de stoep”
Op klaarlichte dag wordt voor de deur van een restaurant vanaf een motor geschoten op een beruchte crimineel. Hij komt er goed vanaf, maar zijn lijfwacht overleeft de aanslag niet. De Cock en Vledder zoeken in de onderwereld naar de dader.

Aflevering 10.6 “De Cock en de kroongetuige”
De Cock en Vledder onderzoeken al geruime tijd de liquidatie van Jan van der Ploeg, tot dusver zonder resultaat. Het lijkt een onoplosbare zaak, totdat een oproep op televisie om meer informatie wordt uitgezonden en De Cock daarna gebeld wordt.

Aflevering 10.7 en 10.8 “De Cock en de moord op de middenstip”
Op de middenstip van de Arena wordt het lijk van stervoetballer Edwin Kuijpers aangetroffen. Hij stond op het punt een transfer naar Engeland te maken. Is het jaloezie of zit er meer achter. De Cock toont zich een bekwaam scheidsrechter met een scherp ook voor detail.

Aflevering 10.9 “De Cock en de man die weg wilde”
Op de Wallen wordt een dode man gevonden met een schotwond dwars door zijn oog. Het slachtoffer blijkt een boekrecensent te zijn geweest, die in bepaalde kringen niet geliefd was. De Cock en Vledder duiken in de literaire wereld van Amsterdam om de dader te vinden.

Aflevering 10.10 “De Cock en de moord op de missionaris”
In de missiezaal van het klooster wordt de dode pater Constantijn gevonden. De man was net terug voor een kort verlof van zijn missiepost in Afrika. De Cock en Vledder ontdekken dat de voering van zijn koffer is opgesneden. Waar zocht de dader naar?

De ongeveer 47 minuten durende aflevering van Baantjer kent al elf seizoenen lang nagenoeg dezelfde opzet. Elke aflevering start met de ontdekking van een lijk, op televisie afgewisseld met een reclameblok, waarbij De Cock en zijn team zich vastbijten in het onderzoek. Vast ingrediënten hierbij zijn een verhelderend bezoek aan het café van Lowietje, een ‘er uit De Cock’ onderhoud met commissaris Buitendam en afsluitende borrel bij De Cock thuis. Vaste ingrediënten is ook de cast van de serie. Piet Romer speelt nog steeds op fraaie wijze de oudere rechercheur De Cock, die met jaren ervaring en licht voorover gebogen lopend in zijn lichtgrijze lange regenjas de moorden oplost. Ook tot de vaste cast behoren Victor Reinier als de impulsieve Vledder, Martin Schwab als Albert ‘Appie’ Keizer, Serge-Henri Valcke als commissaris Buitendam en Hans Karsenbarg als patholoog dr. De Koninghe. Sinds het vijfde seizoen speelt Wimie Wilhelm wachtcommandant Els Peeters. Ook Kirsten van Dissel is als rechercheur Iris de Graaf weer te zien in de serie. De rol van Lowietje wordt sinds seizoen zeven gespeeld door Piet Kamerman. Vanaf de start van de serie is ervoor gekozen om de vele gastrollen van verdachten, dader en slachtoffer veelal door bekende Nederlandse acteurs te laten spelen.

In de bekende vormgegeven 3-DVD digipack heeft Disky het negende seizoen van Baantjer op DVD uitgebracht. Sinds het zevende seizoen is de serie op DVD nu ook voorzien van een optionele Nederlandse ondertiteling, speciaal voor doven en slechthorenden. Alleen de gesproken teksten zijn trouwens van ondertiteling voorzien, een beschrijving van andere geluiden heeft men niet in de ondertiteling opgenomen. De 10 aflevering van elk ongeveer 47 minuten zijn weer voor goed voor dertien moordgevallen, die rechercheur Jurriaan De Cock en zijn team moeten oplossen.

Genre: Detective, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 440 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Disky
EAN: 8711539036928

De afleveringen van Baantjer worden op 16 mm film gefilmd. Alle afleveringen hebben een fullframe beeldformaat van 1.33:1. Op het gebied van de beeldkwaliteit weinig verrassingen. Evenals voorgaande seizoen is de beeldkwaliteit ook nu weer prima. Het beeld ziet er kleurrijk en goed verzadigd uit. Het contrast van het beeld is prima. De scherpte van het beeld is ook goed, waarbij het beeld ook goed gedetailleerd is. Edge enhancement is in lichte mate toegepast. Filmgrain is in lichte mate te zien, maar dit past ook goed bij het filmische karakter van de serie. De tien afleveringen zijn verspreid over 3 DVD’s. De afleveringen zijn elk onverdeeld in 8 chapterstops. Per DVD is een optie om alle afleveringen aaneengesloten te bekijken. Optioneel is een Nederlandse ondertiteling aanwezig voor doven en slechthorenden.

De serie is op televisie met stereogeluid uitgezonden en zo staat het geluid ook op de DVD. De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 stereo soundtrack (bitrate 224 kb/s). Het geluid heeft een goed klinkend ruimtelijk geluidsbeeld, waarbij het zeker aan te bevelen is om de Dolby ProLogic IIx decodering in te schakelen. Je krijgt dan een goed klinkende surround soundtrack, waarbij de surrounds zowel ruimtelijkheid aan de muziek geven maar ook de omgevingsgeluiden weergeven. De ondertussen zo herkenbare begintune van de serie heeft een mooi ruimtelijk stereobeeld. Detaillering van de soundtrack is zeer goed en veel beter dan bij de televisie-uitzendingen. In de soundtrack is een voldoende laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en komen dankzij de DPL-IIx decodering netjes uit de centerspeaker.

Elke DVD heeft één statisch menuscherm met achtergrond geluid voor het selecteren van de afleveringen en het optioneel activeren van de ondertiteling. Er zijn geen extra’s aanwezig.

In het tiende seizoen van Baantjer moeten de Amsterdams rechercheur De Cock - met “ceeooceekaa” – en zijn jongere partner Vledder samen met de collega’s Ab Keizer en Iris de Graaf en patholoog anatoom Den Koninghe weer dertien moordgevallen onderzoeken en oplossen. Dit seizoen is door RTL4 in de winter van 2004/2005 voor het eerst uitgezonden. Disky heeft dit seizoen evenals voorgaande seizoen weer uitgebracht in de bekende digipack verpakking. De tien afleveringen zijn verdeeld over drie DVD’s. Het beeld is standaard 1.33:1 en is ook nu weer van zeer goede kwaliteit. Het geluid is een goed klinkende Dolby Digital 2.0 stereo track. Extra’s zijn niet aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Disky.