Libertine, The

06-06-2007

4.8

Libertine, The (DVD)

In het midden van de 17e eeuw is in Engeland King Charles II (John Malkovich) aan de macht. Het gaat slecht met zijn regime. Het geld is op en zijn populariteit is tot een dieptepunt gedaald. Tijd om er iets aan te doen, vindt hij. Hij roept John Wilmot (Johnny Depp) terug naar het hof, een vrijdenker die hij eerder al verbannen had vanwege zijn vulgaire teksten en tekeningen. Wilmot moet een toneelstuk schrijven waarin King Charles II in een positief daglicht wordt gesteld. Zo kan hij geld binnenhalen om de strijd aan te gaan met de Fransen. Wilmot komt niet echt tot schrijven toe. Hij is meer tijd kwijt aan drinken en de liefde bedrijven. Hij heeft ook zijn pijlen gericht op een onervaren actrice (Samantha Morton) van wie hij de beste actrice van de stad wil maken. Het toneelstuk komt er uiteindelijk, maar of iedereen daar nu zo blij mee is, is de vraag.

”Ik wil niet dat u van me houdt” zegt Johnny Depp als graaf John Wilmot van Rochester aan het begin van de film. Hij bereidt de kijker alvast voor: het zal niet makkelijk zijn om sympathie voor hem te voelen. En daar slaagt hij wonderwel vrij makkelijk in. John Wilmot is een graaf die voornamelijk en alleen aan zichzelf denkt. Een eigenwijze drinkebroer die z’n eigen weg gaat. Johnny Depp is overtuigend als deze John Wilmot. Het verhaal is gebaseerd op de echte John Wilmot, die leefde in de 17e eeuw. Een vrijdenker en levensgenieter die een vriend was van koning Charles II van Engeland en schrijver van satirische en ondeugende gedichten. Hij was getrouwd, maar hield er veel minnaressen op na, waaronder prostituees. Een van die minnaressen was actrice Elizabeth Barry, in de film gespeeld door Samantha Morton. Zij werd door John Wilmot onder z’n hoede genomen om van haar de beste actrice van Londen te maken.
In 1994 schreef schrijver Stephen Jeffreys het toneelstuk The Libertine over John Wilmot. Hij bewerkte z’n eigen toneelstuk tot filmscenario. De film is geproduceerd door John Malkovich, die zelf ook de rol van koning Charles II speelt. De regie is in handen van debuterend regisseur Laurence Dunmore. Hij maakte een bij vlagen zeer literaire en – letterlijk – toneelmatige film. Vooral het eerste uur vliegen de Shakespeariaanse dialogen je om de oren. Dat maakt het soms moeilijk te volgen. Tel daar nog het vrij onsympathieke karakter van John Wilmot bij op en het is even doorbijten geblazen. Het tweede deel van de film, na een ingrijpende gebeurtenis, wordt het verhaal intrigerend en is een stuk makkelijker te volgen. Dan blijkt het een boeiende karakterschets te zijn van een bijzondere man. Typerend is het namelijk wel dat een man als John Wilmot zo’n aantrekkingskracht op vrouwen blijkt te hebben. Hij is bijna continue dronken, gaat vreemd bij de vleet, maar toch vallen de vrouwen als bosjes voor hem. Iets in hem maakt hem onweerstaanbaar. Zo’n rol is Johnny Depp op z’n lijf geschreven en hij draagt deze film dan ook met verve. Depp speelt graag rollen waarin hij nieuwe grenzen kan aftasten. In deze film is zijn rol onsympathiek, maar toch ben je benieuwd naar zijn doen en laten. Daar ligt ook de kracht van de film, die zonder zulke sterke acteerprestaties een pretentieus gedrocht zou zijn geworden.

Jaar: 2005
Speelduur: 109 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504071706

• Also Available

Op de DVD staat de film in 1.78:1 anamorf beeldformaat en dat is duidelijk NIET het originele beeldformaat (2.35:1). Er mist beeld aan de zijkanten en dat is bij diverse shots duidelijk te zien. Acteurs staan soms maar half in het kader. Verder is het moeilijk om een goed oordeel te geven over de kwaliteit van het beeld. Het ziet er allemaal erg groezelig uit. Het is overmatig bewerkt om een bepaalde sfeer te creëren. Zo is er ontzettend veel filmgrain aanwezig en heeft alles een geel/sepia-achtige tint. De kleuren zijn bijna allemaal weggedrukt. Door de filmgrain zijn de scherpte en detaillering ook bijzonder matig. Cameratechnisch is het vrij schokkerig. Veel is uit de hand gedraaid, waarbij een statief of dollytrack meer op z’n plaats zou zijn geweest. Het mag dan allemaal zo bedoeld zijn, maar echt prettig kijken is het niet.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te kiezen. De optionele ondertiteling is redelijk goed te volgen, al mist er regelmatig een aanwijzing (streepje) als de tekst wisselt van personage. De ondertiteling had ook iets lager in beeld mogen staan.

De DVD heeft een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) en een DTS (768 kb/s) geluidtrack. Het geluid is over het algemeen goed verzorgd. Veel bestaat uit dialoog, die hoofdzakelijk uit de centerspeaker komt. Ze klinken mooi vol en zijn duidelijk te volgen. Een enkele keer klinken harde passages wat rasperig, alsof ze bij de opnames iets overstuurd waren. De wat drukkere scènes worden mooi ingevuld met atmosferen die breed in de mix staan en ook in de achterkanalen aanwezig zijn. Daar zijn ook enkele sfeergeluiden hoorbaar en een heel enkel geluidseffect in split-surround. Het LFE kanaal doet alleen maar mee bij de muziek van Michael Nyman. Die is zeer sfeervol en een duidelijke toevoeging aan het geheel. Het verschil tussen het DD 5.1 en het DTS geluid is erg minimaal. Hooguit klinkt het DTS kanaal iets helderder en gedetailleerder, maar de verschillen zijn klein.

De DVD heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 beeldformaat, dat er nog korreliger uitziet dan het beeld van de film. Het achtergrondgeluid is in Dolby Digital 2.0 en is een stuk uit de themamuziek van de film. Behalve de trailer staan er nog drie trailers van andere Paradiso Home uitgaven op de DVD.

Trailer (2 min)
De trailer van de film in 1.85:1 anamorf beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid. Erg vlot gemonteerd (een stuk vlotter dan de film zelf). Men wil er met name de aandacht op vestigen dat er drie Oscargenomineerden meedoen met deze film. De trailer heeft Nederlandse ondertiteling.

Het regime van King Charles II staat er niet zo rooskleurig voor. Het geld is op en de populariteit is gedaald tot een dieptepunt. King Charles roept vrijdenker John Wilmot naar het hof om een toneelstuk te schrijven waarin een positief beeld wordt gegeven van de koning. Wilmot is echter meer tijd kwijt aan drinken en seks.
The Libertine
De film bevat een hoog literair gehalte en doet soms – letterlijk – toneelmatig aan. Maar naar mate de film vordert wordt het meer een echte film en een intrigerend verhaal. De beeldkwaliteit van deze DVD schiet tekort. Het formaat klopt niet met het originele en het ziet er – al dan niet bewust – erg groezelig uit. Het geluid is prima in orde en afgezien van een trailer bevat deze DVD geen extra’s, terwijl deze wel beschikbaar zijn.