Invincible (2006)

17-10-2007

7.9

Invincible (2006) (DVD)

Vince Papale (Mark Wahlberg) is een gewone jongen, woonachtig in Philadelphia. Hij werkt daar als barman en vermaakt zich in zijn vrije tijd met zijn vrienden. Samen bezoeken ze steevast de wedstrijden van het plaatselijke American Footballteam, de Philadelphia Eagles. Het team is echter zeer slecht en de bezoekjes aan het stadion zijn eerder voer voor irritatie dan voor vermaak. De nieuwe coach van het team, Dick Vermeil (Greg Kinnear) beseft ook dat zijn team niet erg best is en realiseert zich dat er iets moet gebeuren. Hij besluit een open selectiedag te houden waaraan iedereen mee kan doen. Volgens zijn vrienden heeft Vince talent voor de sport en zij sporen hem aan mee te doen aan de selectie. Samen met allerlei andere mensen verschijnt Vince op de selectiedag en tegen zijn eigen, en ieders andere, verwachtingen in wordt hij geselecteerd voor een plaats in het team. Een droom komt uit voor Vince, maar zich handhaven in het team lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. De veteranen accepteren hem niet en zo moet Vince extra hard knokken om zich te bewijzen.

Sportfilms zijn een geliefd genre in Amerika. Vaak zien we in dit soort films een team of persoon allerlei obstakels overwinnen en leren de personen in kwestie bovendien enkele belangrijke levenslessen. Ook in Invincible zien we een persoon die vanuit een underdogpositie zichzelf moet bewijzen en ons op die manier enkele moraliserende lessen meegeeft. In deze film volgen we het leven van Vince Papale en het verhaal van de film is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Papale speelde van 1976 tot 1978 voor de Philadelphia Eagles en debuteerde op 30 jarige leeftijd in de NFL. Hij is dan ook de oudste speler ooit die debuteerde in deze league. Zijn verhaal is extra bijzonder aangezien hij geen football speelde op de universiteit en gezien werd als een gewone jongen van de straat. De film volgt redelijk nauwgezet zijn jaren bij het team, maar voor redenen die beter waren voor het plot, pasten de schrijvers hier en daar wat aan. De prent weet te vermaken en zich bovendien te onderscheiden van de vele gelijksoortige films in dit genre. Vrijwel alle clichés van het genre worden netjes gevolgd worden, maar het verhaal is echter leuk geschreven en de betrokken cast levert een goede prestatie, iets dat de film zeker ten goede komt. Er zijn dan ook enkele bekende namen te zien in de film. Bekendste van het stel is uiteraard Mark Wahlberg die gestalte geeft aan Vince Papale. Hij speelt zijn rol met overtuiging en weet te overtuigen als de normale jongen die hard moet knokken om zijn plek in het team te verdedigen. De meeste lof gaat echter uit naar Greg Kinnear. Hij speelt de nieuwe coach van het team, Dick Vermeil. Deze later zeer succesvolle coach uit de NFL staat bekend als een charismatisch man en Kinnear weet hem ook zo uit te beelden. De twee mannen delen veel scènes en hebben een goede onderlinge chemie. Naast deze twee hoofdrolspelers speelt ook de ondersteunende cast naar behoren. Naast goede optredens van de betrokken acteurs zijn ook de scènes waarin we het spelletje te zien krijgen erg belangrijk. Alle scènes waarin Vince en zijn teamleden aan het trainen zijn of aan het spelen in een wedstrijd zijn, zijn goed gemaakt. Ze zijn mooi in beeld gebracht en brengen goed de intensiteit van de sport over.
Invincible is een typische feel-good sportfilm, maar wel één die goed gemaakt is. De film is uiteraard aan te raden voor fans van de sport, maar vrijwel iedereen zal zich wel vermaken met deze prent die boven de middelmaat uitsteekt dankzij het goede verhaal en de prima cast.

Genre: Drama, Sport
Speelduur: 99 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418111977

• Audiocommentaren
  • Onoverwinnelijk: Het Verhaal Van Vince Papale

Het originele beeldformaat van de film is 2.35:1, maar dit is helaas niet het formaat van de transfer die op de DVD te vinden is. Hier moeten we het doen met een anamorfe transfer in het formaat 1.78:1. De regio 1 versie van de film heeft wel het goede beeldformaat en het blijft dan ook gissen waarom wij hier een aangepaste versie krijgen. Het betreft een open matte transfer, wat neerkomt op meer zichtbaar beeld boven en onder. Op de cover staat foutief een beeldformaat van 2.35:1. De film is vrij donker van aard, iets dat met opzet gedaan is om de troosteloze sfeer van de stad weer te geven. Het gebruikte kleurenpalet richt zich voornamelijk op bruine tinten, dit om het tijdsbeeld van de late jaren ’70 goed over te laten komen. Huidtinten komen natuurlijk over en ook de overige kleuren ogen goed verzadigd. Het beeld is verder mooi scherp en ook zwartniveau, schaduwdetail en contrast zijn dik in orde. Artefacten zijn nauwelijks aanwezig en we zien slechts een enkele keer wat edge enhancement en beeldruis opduiken. Een prima transfer die jammer genoeg dus niet in het originele formaat wordt weergegeven.
De film is verdeeld in 16 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar, maar staat te hoog in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD. De track klinkt heel redelijk en weet te overtuigen voor een film zoals deze. Het geluidsbeeld richt zich voornamelijk op de voorste kanalen waarbij de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. Deze zijn goed te volgen en klinken mooi helder. De achterkanalen laten soms wat lichte muziek horen maar komen pas echt tot leven tijdens de scènes in het footballstadion. Dan zijn hier de geluiden van het aanwezige publiek te horen en soms wat effecten uit de wedstrijd zelf. De frontspeakers laten een mooi breed stereogeluid horen met een goede scheiding van de twee kanalen. Het LFE kanalen ondersteunt voornamelijk de sportscenes met een goed gedoseerd laag en geeft deze scènes wat meer impact. Een prima track, zeker voor een film zoals deze.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De DVD begint met enkele trailers van andere Disney uitgaven die makkelik over te slaan zijn door gelijk naar het menu van de DVD te klikken.

Onoverwinnelijk: Het Verhaal Van Vince Papale (25 min.)
Een documentaire waarin we nogmaals worden meegenomen door het leven en de korte carrière in de NFL van Vince Papale. De echte Papale komt aan het woord en ook zijn oude coach Dick Vermeil doet zijn zegje. Deze interviews worden afgewisseld door beelden uit wedstrijden van Papale en deze worden vergeleken met beelden uit de film. Verder krijgen we nog te zien hoe het idee van de film ontstond en hoe de film gemaakt werd.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Audiocommentaren
De film is te bekijken met twee audiocommentaren van de makers. Het eerste commentaar is ingesproken door Vince Papale, producent Mark Ciardi en schrijver Brad Gann. De drie mannen hebben een goede onderlinge chemie en doen allen hun zegje, maar het is vooral Papale die aan het woord is. Het tweede commentaar is van regisseur Ericson Core en editor Jerry Greenberg. Dit commentaar is wat technischer van aard, maar ook interessant om te horen.

Vince Papale is een gewone jongen en woonachtig in Philadelphia. Hij is fan van het plaatselijke footballteam, de Philadelphia Eagles. Wanneer de nieuwe coach een open selectiedag houdt waaraan iedereen mee mag doen, besluit Vince een kans te wagen. Tot zijn eigen verbazing wordt hij uitgekozen, maar het eigenlijke werk begint pas. Hij wordt niet geaccepteerd door zijn teamleden en ook de rest van de stad bekijkt hem met argusogen. Invincible vertelt het waargebeurde verhaal van Vince Papale en hoe hij terecht kwam in de NFL. De film volgt de clichés van het genre, maar steekt boven de middelmaat uit door het goede script en optredens van de acteurs. Het is een typische feel-good film die ook aan te raden is voor mensen die niet houden of bekend zijn met de sport American Football. De DVD heeft een goede beeldkwaliteit, maar helaas niet in het originele beeldformaat. Ook het geluid is in orde en er zijn enkele extra’s aanwezig die ons een blik achter de schermen geven.