Killing Floor, The

06-11-2007

6.6

Killing Floor, The (DVD)

David Lamont (Marc Blucas) is een succesvolle agent van horrorschrijvers. Hij is zelfs zo succesvol dat hij een exclusief penthouse heeft gekocht in het centrum van New York. Er is echter iets vreemd gaande met zijn nieuwe woning. Niet lang nadat hij er zijn intrek in heeft genomen, ontvangt hij namelijk vrij bizarre foto’s. Het lijkt dat zij een lijk tonen en dit niet alleen, het lijk ligt op de foto’s in zijn badkamer. Dit is het begin van meerdere, vergelijkbare gebeurtenissen. Het lijkt erop dat iemand hem uit zijn appartement wil hebben. Maar is het de zoon van de oude bewoner die meent recht te hebben op zijn eigendom? Of zijn er andere kapers op de kust? Niets is wat het lijkt.

Bridge Entertainment Group heeft een nieuw label getiteld Films From Hell. Op dit label zullen horrors en thrillers verschijnen. Eén van de eerste films op dit label is de hier besproken thriller The Killing Floor. De prent is een thriller met een aardig gegeven, maar een wat slordige uitwerking. Zo springt het verhaal nogal van de hak op de tak. Ook het aantal plottwists zorgt ervoor dat het allemaal wel erg toevallig is wat er zich afspeelt op het scherm. Toch kent het verhaal genoeg pluspunten. Sommige twists komen namelijk echt als een klap in het gezicht en lijken toch zo logisch. Ook de spanningsopbouw is redelijk.
Eén van de verantwoordelijken voor het script is Gideon Raff. Raff is tevens de regisseur van de film. Een blik op ’s mans oeuvre leert ons dat hij nog niet echt over de broodnodige ervaring beschikt. Met deze vertelling zijn in ieder geval de eerste stappen op het thrillerpad gezet. Stilistisch zit het allemaal ook wel goed in elkaar. De stad wordt mooi in beeld gebracht en het appartement heeft iets onheilspellends over zich. De acteurs van dienste hebben hun sporen voornamelijk verdiend in de televisiewereld. Zo kennen we hoofdrolspeler Marc Blucas uit Buffy the Vampire Slayer, maar ook van kleine rollen in Hollywoodfilms als We Were Soldiers en The Alamo. Hij zet zijn rol als hoofdpersoon David Lamont overtuigend neer. Arrogant en hard als agent, zelfverzekerd als vrouwenversierder, maar ook als paranoïde angsthaas. Verder valt vooral Shiri Appleby op in de rol van Rebecca Fray, de assistent van David Lamont. Ze laat een goede indruk achter als de fragiele en onzekere Rebecca die ook iets onheilspellends over zich draagt. Appleby kennen we overigens voornamelijk als Liz Parker uit Roswell. De rest van de cast presteert redelijk met uitzondering van Joel Leffert als politieagent Goodman. Zijn acteerwerk komt nogal geforceerd en niet naturel over.
De film is al met al een aardige thriller, maar niet eentje die bijblijft of echt een topper in de dop is. Gewoonweg een redelijke film die goed te bekijken valt.

Genre: Thriller
Speelduur: 93 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983486492

De beeldverhouding van deze thriller is 1.85:1 anamorf, wat ook de oorspronkelijke verhouding is. Voor een recente film oogt het beeld zo nu en dan nogal onnodig wazig. De print is wel vrij van beschadigingen. Filmgrain is in hoge mate aanwezig alsmede edge enhancement. Kleuren zien er natuurlijk en verzadigd uit. Contrast en zwartniveau zijn ook goed te noemen. De prent zelf kent nogal veel scènes die zich in het donker afspelen. Zelfs dan blijft alles goed te volgen en is de detaillering in orde. Incidenteel zijn er enkele compressiefoutjes waar te nemen, maar niet direct storend. Na ongeveer 50 minuten is er een korte laagwisseling waarneembaar. De productie is verdeeld in 6 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling is duidelijk leesbaar en wit van kleur. Deze staat op een juiste hoogte in het beeld geplaatst en is altijd goed leesbaar.

Qua geluid hebben we de keuze uit maar liefst 3 audiotracks, allen in de originele Engelse taal. Als eerste treffen wij een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s) aan. Hiernaast vinden we ook nog een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een DTS 5.1 track (754 kbit/s). De Dolby Digital 2.0 stereotrack heeft een goed stereogeluidsbeeld en volstaat voor een track als deze. We richten onze pijlen dan ook voornamelijk op de twee 5.1 tracks. Deze twee geluidssporen klinken goed tot zeer goed. Dialogen zijn goed te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers geven mooi de overige filmgeluiden en de (sporadische) muziek weer. De achterste kanalen ondersteunen dit weer, zei het aan de wat matige kant. Een ruimtelijk gevoel ontstaat hierdoor niet echt, daarvoor klinkt de informatie te zacht. Ook het LFE kanaal wordt wel eens aangesproken, maar ook hier klinkt het wellicht te zacht. Dit doet de schrikeffecten van de film geen goed. Wel is het zo dat de DTS track beter klinkt als de DD track. Hier zit namelijk iets meer detaillering in.

Het statische menuscherm staat in 1.33:1 zonder achtergrondgeluid op de schijf. Het enige extraatje wat te vinden is, zijn de 6 promotionele trailers waarmee de DVD ook begint.

Op het nieuwe label Films From Hell van de Bridge Entertainment Group is nu de eerste lichting films gelanceerd. Elk kwartaal zullen op dit label een aantal thrillers en horrors verschijnen. Bij de eerste lichting behoort het hier besproken The Killing Floor. Dit is een redelijke thriller met een verhaal dat soms weet te boeien, maar soms te warrig is voor woorden. Stilistisch en op het gebied van acteerwerk zit het allemaal wel goed in elkaar. Voor de kwaliteit van het beeld en geluid geldt dat er een aardige voldoende verdiend is, maar ook niet meer dan dat. Een thriller waarbij het niet vervelend is om naar te kijken, maar ook niet één die bijblijft.