Commitments, The (SE)

05-09-2001

6.8

Commitments, The (SE) (DVD)

Jimmy Rabbitte (Robert Arkins) is een werkloze man met een droom… soulmuziek naar Dublin halen. Wanneer zijn vrienden Derek Scully (Kenneth McCluskey) en Outspan Foster (Glen Hansard) hem vragen manager te worden van hun band, zij spelen op partijen en bruiloften, gaat hij akkoord. Maar Jimmy heeft zo zijn voorwaarden. Het wordt niet zomaar muziek, geen gewone popband, maar echte soul – muziek met een ziel. \"The Irish are the blacks of Europe. Dubliners are the blacks of Ireland. North Dubliners are the blacks of Dublin” is Jimmy’s motto. Jimmy plaatst een advertentie in de krant waarin simpelweg staat: ‘Heb je soul? Zo ja, de hardst werkende band van de wereld is op zoek naar jou.’ En de meest vreemde personages komen op deze advertentie af. Na veel audities wordt de saxofonist Dean Fay (Felim Gormley) aangenomen. Daarbij vraagt Jimmy ook nog Billy Mooney (Dick Massey)voor de drums. Ook vraagt Jimmy aan het meisje van de friettent, Bernie (Bronagh Gallagher), om achtergrondzangeres te worden, waarbij zij haar twee vriendinnen Imelda (Angelina Ball) en Natalie (Maria Doyle Kennedy) ook mee moet nemen. Jimmy wordt benaderd door een oudere man, broeder Joey ‘The Lips’ Fagan (Johnny Murphy). Hij speelt trompet en zegt met de groten op soulgebied in Amerika te hebben gejamd. Als leadzanger vraagt Jimmy de egocentrische, onbehouwen Deco Cuffe (Andrew Strong), die werelds zingt. Bij de eerste bijeenkomt neemt ‘broeder Joey’ een beetje het voortouw en komt met een naam voor de groep: The Commitments. In de buurt wordt een oefenruimte gezocht en gevonden en alle onderlinge meningsverschillen ten spijt begint de groep aan haar repetities en komt langzaam de gewenste soulklank. Dan is de band klaar voor haar eerste optreden in het buurthuis. Het wordt een succesje en langzaam begint de band steeds meer te groeien en wordt de muziek steeds zelfverzekerder en steeds meer soul. Maar als het succes van de band toeneemt, nemen ook de interne spanningen en problemen toe.

Alan Parker heeft met The Commitments een swingende, muzikale film afgeleverd. De film, gebaseerd op het gelijknamige verhaal van Roddy Doyle, is een wereldwijd succes geworden. Zelfs in Amerika, het land van de zwarte soulmuziek, is de Ierse ‘white man soul from Dublin’ geaccepteerd en ging men plat voor The Commitments. Alan Parker heeft gewerkt met alleen maar onbekende acteurs en zangers, geselecteerd uit de ruim 3000 Ierse mensen (uit Dublin) die zich aanmelden voor een auditie, waarmee de film een schat aan nieuw talent opleverde. En als je goed oplet, zul je Alan Parker ook even in de film zien. Alle muziek in de film is door de acteurs/zangers zelf uitgevoerd! Veel aandacht kreeg de 16-jarige Andrew Strong, oorspronkelijk zou hij alleen maar één van de session zangers worden om wat vakantiegeld te verdienen, maar hij speelde uiteindelijke de rol van leadzanger Deco. En mensen, wat een stem heeft die jongen. Luister maar eens naar het nummer ‘Try a little tenderness’.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Muziekfilm
Jaar: 1991
Speelduur: 113 min
  • Dolby Digital 5.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox / MGM
EAN: 8712626009153

• Originele bioscooptrailers
  • Featurette 'The Making of The Commitments'
  • Alan Parker filmbiografie
  • Documentaire ‘The Making of Alan Parker’s film The Commitments’
  • Videoclip ‘Treat her right’
  • Informatieboekje (8 pagina’s)

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is uitstekend. Kleuren zijn mooi en natuurlijk. Ook de scherpte en detaillering zijn prima. Het contrast en het zwartniveau zijn uitstekend. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Twee korte momenten is iets van ‘moiré’ zichtbaar, maar dat stoorde niet echt. En soms is een lichte beeldruis zichtbaar. Maar verder is het gewoon een prima beeld.
De film is verdeeld in 16 tracks. De laagwisseling ligt tussen twee scènes, is kort waarneembaar maar niet storend. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes in het beeld. De songs zijn niet ondertiteld, maar als je de Engelse ondertiteling kiest, krijg je wel ondertiteling bij de songs.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (met de prima bitrate van 448 kb/s) op de DVD gezet. De film leeft helemaal van de muziek en die komt fantastisch mooi en ruimtelijk uit de speakers. De soundtrack is vooral op de voorste kanalen gericht, de achterkanalen worden goed gebruikt voor de ambiance en ruimtelijkheid in de muziek en omgevingsgeluiden. Het geluid heeft een mooi krachtig en strak laag en een prima detaillering in het hoog. De dialogen en zangstemmen komen goed hoorbaar uit het centerkanaal. Een uitstekende soundtrack.

De breedbeeldmenu’s zijn mooi vormgegeven filmgerelateerde animaties met achtergrondmuziek. Op de DVD staan ook een paar extra’s, deze extra’s zijn allemaal Nederlands ondertiteld!

Documentaire ‘The Making of Alan Parker’s The Commitments’ (beeldformaat 4x3 standaard, geluid DD2.0 – 224 kb/s). Een goede 25 minuten durende documentaire waarin Alan Parker veel vertelt over de voorbereidingen, de audities en zijn visie bij het maken van deze film. Afgewisseld met interviewfragmenten met de hoofdrolspelers, filmfragmenten en af en toe een blik achter de schermen.

Featurette ‘The Making of The Commitments’ (beeldformaat 4x3 standaard, geluid DD2.0 – 224 kb/s). Een 8 minuten durende, promotieachtige documentaire, die exact gelijk is aan bovenstaande documentaire, maar nu in het kort samengevat met een voice-over.

‘Alan Parker: Filmbiografie’ (beeldformaat 4x3 standaard, geluid DD2.0 – 224 kb/s). Een korte 4 minuten durende promotieachtige documentaire waarin vooral wordt ingegaan op de filmloopbaan van Alan Parker, afgewisseld met filmfragmenten. Het geluid van deze documentaire is niet goed omdat er een faseverschil zit tussen de kanalen waardoor het geluid erg hol klinkt.

Videoclip ‘Treat her right’ (beeldformaat 4x3 standaard, geluid DD2.0 – 224 kb/s). Een song uit de film, uitgevoerd door The Commitments.

Original Theatrical Trailer (beeldformaat 1.85:1 anamorf, geluid DD2.0 – 224 kb/s).

Teasertrailer (beeldformaat 4x3 pan&scan, geluid DD2.0 – 224 kb/s).

Bij de DVD zit een boekje (8 pagina’s) met productie informatie en de tracklisting (in het Nederlands en Frans).

‘The Commitments’ is een heerlijk swingende Ierse film met fantastische muziek, de ‘white soul from Dublin’. Het spel van de geheel onbekende cast is zeer overtuigend. MGM heeft de film een uitstekende DVD release gegeven met prima beeld- en geluidskwaliteit, aangevuld met enkele extra’s. Ik kan deze DVD absoluut aanraden. En als je de muziek in de film Blues Brothers mooi vindt, dan moet je zeker deze DVD aanschaffen.