Walk To Remember, A

05-05-2008

8

Walk To Remember, A (DVD)

De tiener Landon Carter (Shane West) is een populaire student op school. Samen met een groepje medestudenten onderwerpen ze een medestudent, die graag tot hun groepje wil behoren, aan een test. De test is bedoeld als grap, maar loopt dramatisch uit de hand. Landon wordt als enige hierbij gepakt en moet als straf leerlingen met studieproblemen helpen. Daar ontmoet hij de conservatieve Jamie Sullivan (Mandy Moore). Jamie is precies het tegenovergestelde van Landon. Ze mag graag lezen, speelt toneel en in geïnteresseerd in de sterrenkunde. Ze zingt ook in het kerkkoor in de kerk waar haar vader (Peter Coyote) dominee is. Landon moet als straf ook mee spelen in het schooltoneel. Toevallig wordt hij de tegenspeler van Jamie, die de hoofdrol in het toneelstuk speelt. Geheel tegen de verwachting van iedereen in, groeit tussen Landon en Jamie een bijzondere vriendschap. Dankzij Jamie kijkt Landon anders tegen het leven aan. Zij had hem vooraf gewaarschuwd om niet verliefd op haar te worden. Maar natuurlijk gebeurt dit toch. Dan komt Landon erachter waarom hij niet verliefd mocht worden op Jamie.

A Walk to Remember is een meeslepend liefdesverhaal dat gebaseerd is op de gelijknamige bestseller van de Engelse schrijver Nicolas Sparks. Sparks is ook bekend van zijn verfilmde romans Message in a Bottle en The Notebook. Een kenmerk van de romans van Sparks is dat het hoofdkarakter geen ‘happy end’ heeft. Het karakter Jamie Sullivan en sommige verhandelingen in het verhaal heeft Nicolas Sparks gebaseerd op zijn zuster Danielle Sparks Lewis. Zowel boek als film zijn aan haar opgedragen. De rol van Jamie Sullivan wordt gespeeld door Mandy Moore. Toentertijd, in 2002, stond Moore nog aan het begin van haar filmcarrière. Ze had wat kleine rolletjes gespeeld, onder andere in The Princess Diaries, maar haar rol als Jamie Sullivan was haar eerste grote rol. Het leverde haar de MTV onderscheiding “Best Breakthrough Performance: Female” en de Teen Choice Award op. Haar tegenspeler is Shane West, die op dat moment al wat meer acteerervaring had. Andere bekende acteurs zijn Peter Coyote en Daryl Hannah. A Walk to Remember is een zoet getint liefdesdrama dat door regisseur Adam Shankman op een mooie en gevoelig wijze in beeld is gebracht. Het was Shankman’s tweede film als regisseur. Hij maakte de film na het minder goed ontvangen Wedding Planner. In 2007 maakte Shankman de hitfilm Hairspray. Met A Walk to Remember maakte Shankman een van de betere tienerfilms.

Jaar: 2002
Speelduur: 98 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504967511

• Music Video
  • B-roll
  • Interviews met de cast en crew
  • Cast and Crew overzicht

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit van deze recente film is goed. De film heeft een beetje een softe uitstraling, maar dat past op zich wel bij de sfeer. Scherpte van het beeld is verder wel voldoende evenals de detaillering. Het beeld oogt helder met goed verzadigde en natuurlijk ogend kleuren. Contrast en zwartniveau zijn goed. Uiteraard is het beeld vrij van ongerechtigheden. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 768 kb/s) op de schijf. Uiteraard bij dit type film geen explosieve soundtrack. De soundtrack is voornamelijk dialoog ondersteunt door muziek en omgevingsgeluiden. De nadruk van de soundtrack ligt sterk op de voorkanalen. De achterkanalen geven de soundtrack een goed ruimtelijk geluidsbeeld. De surrounds worden bij enkele scènes goed gebruikt voor omgevings- en effectgeluiden. De soundtrack heeft geen extreem laag, het LFE kanaal wordt beperkt gebruikt. De stemmen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen. Tussen de Dolby Digital en de DTS track zit weinig verschil in kwaliteit.

Het breedbeeld hoofdmenu scherm is geanimeerd met achtergrondmuziek, de overige schermen zijn statisch zonder achtergrondgeluid. De DVD start met enkele crosspromotionele trailers. De extra’s hebben 1.33:1 beeldformaat, zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling en hebben DD2.0 geluid.

Interviews (15 min)
Interviewfragmenten met hoofdrolspelers Mandy Moore, Shane West, Peter Coyote en Daryl Hannah en met regisseur Adam Shankman en producers Denise Di Novi en Hunt Lowry.

B-roll (12½ min)
Kijkje op de set, zonder verder toelichting of commentaar.

Making Of (5 min)
Ofwel: A Day On the Set with Mandy Moore. Een kort kijkje op de set, met Mandy Moore als gastvrouw en middelpunt van de belangstelling.

Music Video
Met drie vervolgkeuzen:

Music Video ‘Cry’ (4 min)
Muziekvideo met Mandy Moore die het liedje ‘Cry’ uit de film zingt.

Interview (3 min)
Waarin Mandy Moore over haar gevoelens en gedachten bij de song ‘Cry’ vertelt.

B-roll (5½ min)
Een ander kijkje op de set.

Cast and Crew
Kort biografie en filmoverzicht van de regisseur en de vier hoofdrolspelers.

Trailer (1½ min)
De bioscooptrailer, beeldformaat 1.85:1 niet anamorf.

Helaas ontbreken de twee audiocommentaren, die wel op de regio 1 release van deze film te vinden zijn.

In A Walk to Remember komt de populaire tiener Landon, die weer eens in de problemen is geraakt, in contact met de verlegen, conservatieve medestudente Jamie. Tussen beide groeit een bijzondere relatie, waarbij de populaire tiener anders tegen het leven aankijkt. Ondanks hun gevoelens voor elkaar, mag Landon niet verliefd worden op haar. Als duidelijk wordt waarom, stort zijn wereld in elkaar. In de hoofdrollen spelen Mandy Moore, Shane West, Peter Coyote en Daryl Hannah. De film is geregisseur door Adam Shankman. Deze (her)uitgave van Paradiso heeft prima beeld- en geluidskwaliteit. Een aantal extra’s maakt de uitgave volledig, al missen we de audiocommentaren. Met A Walk to Remember maakte Shankman een van de betere tienerfilms.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.