Face Cachée, La

06-10-2008

7

Face Cachée, La (DVD)

François (Bernard Campan) is al jaren getrouwd met Isa (Karin Viard), maar beiden leven ieder hun eigen leven. François is bezig met het maken van een inbouwkast en Isa brengt veel tijd door met bellen naar een vriendin en winkelen in de stad. In z\'n vrije tijd oefent François een pianostuk voor het aanstaande huwelijk van zijn vriend Xavier (Jean-Hugues Anglade). François is niet bij machte om de relatie met zijn vrouw weer op de rails te krijgen. Toenaderingen tot Isa leveren niets op. François begint zich zorgen te maken en is bang dat zijn vrouw een relatie heeft met een andere man. Zijn vermoedens worden bevestigd als hij Isa in de stad ziet met een onbekende man. Isa blijft echter ontkennen en zegt dat er niets aan de hand is. Totdat François op een bizarre manier een ontdekking doet.

La Face Cachée is een Frans/Waalse coproductie waarbij zowel de regie, het scenario als de hoofdrol in handen zijn van Fransman Bernard Campan. Campan is voornamelijk actief als acteur, maar heeft door de jaren heen zelf ook een paar films geschreven en geregisseerd. La Face Cachée is zijn meest recente produkt. De film is opgenomen in het Waalse Namur (Namen op z\'n Vlaams). De titel betekent in het Nederlands Het Verborgen Gezicht, een titel die de lading geheel dekt. Iemand in de film is anders dan hij/zij zich voordoet. Campan heeft het verhaal geheel rond zijn karakter François gebouwd. Hij is de bepalende figuur in de film. Langzaam ontrafelt het verhaal zich, waarbij je niet weet wat er speelt en wat er gaande is. Als kijker heb je geen voorsprong op het verhaal, dat op zich heel ingenieus in elkaar steekt. Je weet precies evenveel als François zelf. Het verhaal heeft de trekjes van een thriller, omdat je niet weet waar het verhaal precies naar toe gaat. Het is ook een verhaal waar soms iets té weinig ontwikkeling in zit. François knutselt aan z\'n inbouwkast en speelt wat piano en zijn vrouw Isa (gespeeld door Karin Viard) belt vaak met haar vriendin en shopt wat in de stad. Het kabbelt zo een tijdje voort, waardoor de film af en toe behoorlijk inzakt. Pas wanneer François weer contact probeert te zoeken met Isa wordt het verhaal weer vlot getrokken. Sterk punt van de film is het erg goede acteerwerk van de beide hoofdrolspelers. Campan is uitstekend als de soms desperate huisman en Karen Viard is net zo sterk als de fragiele Isa. Het acteerspel trekt de film een niveau hoger, anders zou de film op momenten toch wel saai zijn geweest. Nu blijft het een redelijk boeiend geheel, zeker ook omdat je niet weet waar het verhaal precies naar toe gaat (mits je niet de synopsis op de hoes hebt gelezen, die verklapt namelijk net iets te veel). Je hebt wel een idee, maar je krijgt pas laat een bevestiging van je vermoedens. Dat je in eerste instantie geen idee hebt komt ook doordat je geen enkele achtergrond kent van de karakters. Waarom zijn ze zo en waarom leven ze langs elkaar heen? Het wordt nooit duidelijk en dat is jammer. Iets meer achtergrond zou meer betrokkenheid met de karakters tot gevolg hebben, waardoor er ook meer diepgang in het verhaal zou zitten.
La Face Cachée is een film die mooi is als je \'m voor het eerst kijkt. Een tweede kijkbeurt wordt al direct minder interessant omdat je dan al de ontknoping van het verhaal kent. En juist de onduidelijkheid daarover tijdens de eerste kijkervaring houdt de film spannend. Het goede acteren alleen houdt de film helaas net niet helemaal overeind.

Speelduur: 86 min
Uitgever: Filmfreak Distributie
EAN: 9789058494535

De DVD heeft de film in het originele anamorfe beeldformaat van 1.85:1 staan. De kwaliteit is ruim voldoende, waarbij de scherpte uitstekend is. Het contrast is wat aan de hoge kant, vooral bij de donkere scènes. Het schaduwdetail is dan meteen ook wat minder. De transfer heeft een solide zwartniveau. De kleuren zijn wat onderdrukt, maar ogen nog wel natuurlijk en helder. Af en toe is wat filmgrain aanwezig en een enkele keer is edge-enhancement toegepast.
De DVD heeft 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. Groot nadeel van deze transfer is dat de ondertiteling NIET uitschakelbaar is! Dat is niet meer van deze tijd. De ondertiteling is verder wel goed van kwaliteit.

De DVD beschikt over een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. De film is voornamelijk dialoog georiënteerd en het geluid concentreert zich dan ook hoofdzakelijk op de voorste kanalen en dan met name op de centerspeaker. Slechts sporadisch wordt gebruik gemaakt van de achterkanalen, alleen voor muziek en enkele atmosfeergeluiden. En dan staat het nog vrij zacht in de mix. De dialogen zijn prima verstaanbaar en klinken heel natuurlijk en helder. De rest van het geluidsbeeld is vrij kaal. Vooral qua atmosfeergeluiden is het vrij karig en als ze al aanwezig zijn staan ze ook in de frontkanalen nogal zacht in de mix. Daarmee is het geluid van goede kwaliteit, maar biedt weinig extra.

De DVD heeft een statisch menu in 1.85:1 anamorf beeldformaat met het pianostuk uit de film als achtergrondmuziek. De DVD heeft geen extra\'s.

François en Isa zijn al jaren getrouwd, maar leven al tijden langs elkaar heen. François probeert te achterhalen waarom het zo moeilijk contact maken is met Isa. Hij vermoedt dat zij een relatie heeft met een andere man, maar Isa ontkent dat.
La Face Cachée is een redelijk boeiende film met een doordacht scenario, maar met een vrij matte uitwerking. Het tempo zakt regelmatig in en dan neemt de saaiheid de overhand. Scenarioschrijver/regisseur/hoofdrolspeler Bernard Campan en actrice Karin Viard weten echter door sterk acteerspel te voorkomen dat de film als een nachtkaars uitgaat.
De DVD heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Spijtig genoeg is de ondertiteling NIET uitschakelbaar. Dat is iets wat niet meer van deze tijd is. Extra\'s heeft de DVD niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Filmfreak Distributie.