Mother of Tears

10-03-2009

5.8

Mother of Tears (DVD)

Tijdens werkzaamheden op een Italiaanse begraafplaats wordt een urn opgegraven. De verantwoordelijke pater Milesi stuurt de urn naar de bevriende archeoloog Michael Pierce (Adam James). Zijn assistente en geliefde Sarah Mandy (Asia Argento) verbreekt echter het zegel van de urn. Met het verbreken, breekt de chaos uit. Een eeuwenoud kwaad lijkt los gelaten op de wereld met als middelpunt Rome, de plaats van handeling. De misdaad viert hoogtij in de stad in de vorm van moorden, verkrachtingen en overvallen. Groepen duistere figuren komen allen naar Rome om de ‘Derde Moeder’, de ‘Moeder der Tranen’ te verwelkomen. Sarah komt erachter dat haar ouders al eerder te maken kregen met deze duistere macht. Het lijkt erop dat zij de enige is die deze duistere heks kan verslaan.

Eén van de grootste regisseurs uit de geschiedenis van de horror is natuurlijk Dario Argento. Argento begon zijn filmloopbaan als scenarioschrijver. Zo was hij medeverantwoordelijk voor het script van Once Upon a Time in the West. In 1970 maakte hij zijn regiedebuut met The Bird with the Chrystal Plumage. Hierna volgden menig klassieker als Deep Red, The Cat O\'Nine Tails en Four Flies on Grey Velvet. Zowel artistiek als commercieel bereikte Argento zijn hoogtepunt met Suspiria (1977). Dit bleek het startschot van zijn zogeheten Three Mothers trilogie. Suspiria werd dan ook opgevolgd door Inferno, een prent die goede kritieken kreeg, maar de kassa’s niet deed rinkelen. Hierna ging het bergafwaarts qua kwaliteit van Argento’s producties. Enkele dieptepunten waren onder andere The Phantom of the Opera (nog steeds gezien als de slechtste Italiaanse productie ooit) en The Card Player. Wijsheid komt schijnbaar met de jaren, want in 2005 en 2006 wist hij twee puike afleveringen te regisseren voor de reeks Masters of Horror. In 2007 verscheen dan eindelijk het slotstuk van zijn drieluik omtrent Three Mothers en dat is het hier besproken Mother of Tears.
De oorspronkelijke titel van deze film luidt La Terza Madre en krijgt vaak als ondertitel The Third Mother mee. Dit om duidelijk aan te geven dat het om het derde deel in de trilogie gaat. Helaas kan de vertelling zich niet meten met de overige delen uit de reeks. Wel is Mother of Tears de beste volledige prent van Argento in jaren. Toch laat het geen gevoel van voldoening achter. Veel van de typische kenmerken van een Argento-productie zijn aanwezig. Zo speelt dochter Asia Argento de hoofdrol. We zien veel gore, bloed en overbodig naakt. De hoofdpersoon is in principe een onschuldige verdachte in een moordzaak, een gegeven dat we vaak terugzagen in de Giallo (Italiaanse thrillers met een seriemoordenaar) periode van Argento. Ook zitten er diverse plotwendingen in het verhaal en zien we markante bijfiguren. Een aantal van deze bijrollen worden ingevuld door oude bekenden uit het horrorgenre, waaronder Udo Kier. Ondanks alles betekent Mother of Tears niet Argento’s glorieuze terugkeer aan het horrorfront. Enerzijds omdat horrorfans de laatste decennia meer gewend zijn en anderzijds is het verhaal simpelweg niet sterk genoeg. Wellicht dat Argento met een verfrissende horror definitief terug kan komen. De eerste voorzichtige stap is in ieder geval gezet.

Genre: Horror
Speelduur: 97 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
EAN: 8715664062883

Mother of Tears wordt anamorf gepresenteerd met een aspect ratio van 2.35:1, wat ook de oorspronkelijke verhouding was in de bioscoop. Voor een low-budget film als dit scoort de kwaliteit van het getoonde een voldoende. Er is filmgrain waar te nemen en ook is er edge enhancement toegepast. Tijdens de donkere scènes blijft alles goed te volgen en zichtbaar. Wel komen de special effects erg goedkoop over (zie screenshot 2). De scherpte is niet altijd optimaal, soms komt het beeld een beetje soft over. De kleuren ogen mooi natuurlijk en helder, waarbij ook het veelvuldig aanwezige bloed goed overkomt. Contrast, schaduwdetail en zwartniveau zijn dik in orde, wat terug te zien is in de eerder genoemde donkere gedeeltes. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat prima in het beeld geplaatst. De film is verdeeld in een magere 7 hoofdstukken.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) in de originele Engelse taal. Het resultaat is een prima klinkende audiotrack geworden. De film richt zich grotendeels op dialoog met hier en daar een actierijk moment. De dialogen worden netjes en duidelijk verstaanbaar weergegeven door de centerspeaker. De frontspeakers worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de muzikale soundtrack van huiscomponist Claudio Simonetti. De achterkanalen worden nauwelijks bij het geheel betrokken, hoewel er wel een paar momenten zijn dat dit had gemogen. Dit had zeker een paar schrikmomenten meer power gegeven. Ook het LFE kanaal wordt amper aangesproken, wat ook hier en daar een gemis is.

Deze schijf begint niet met een aantal trailers, zoals we van Dutch Filmworks eigenlijk wel gewend zijn, maar gaat direct door naar het menu. Dit is een statisch menuscherm in de verhouding 1.78:1 anamorf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Extra features zijn afwezig. Een mooi geproduceerde slipcase geeft de uitgave een chique uitstraling.

Vele fans hadden gehoopt dat Dario Argento zijn glorieuze terugkeer zou maken aan het horrorfront met Mother of Tears, het lang verwachte slotstuk in de Three Mothers trilogie. In deze missie is hij maar half geslaagd. Er valt genoeg te beleven voor de fans van Argento, maar het verhaal is simpelweg niet sterk genoeg om de hele speelduur te blijven boeien. Toch weet deze horrorfilm meer te boeien dan menig stukje wat de man de afgelopen twintig jaar heeft afgeleverd. Zijn dochter Asia speelt de hoofdrol als Sarah, een vrouw die een ongelofelijk kwaad heeft losgelaten op Rome. Toevalligerwijs blijkt zij de enige die dit stukje evil een halt kan toebrengen. De DVD steekt technisch gezien voldoende in elkaar, maar had zeker beter gekund. Jammer genoeg ontbreken de extra’s. Een kijkbeurt waard voor de fans van Argento en Italiaanse jaren ’70 horror, maar niet meer dan dat.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.