Downsizing

01-06-2018

6.4

Downsizing (Blu-ray)

De wereld lijdt aan overpopulatie. Tenminste, dat is wat verkoper Jeff Lonowski (Neil Patrick Harris) je wilt laten geloven. Hij heeft de oplossing: de mensheid laten krimpen en hen laten leven in een apart land waar alles miniatuur is: Leasureland. En het mooie is: terwijl je zelf krimpt groeit je huidige vermogen: de dollars die je hebt gespaard zijn het veelvoudige waard in Leasureland. Dit klinkt Paul (Matt Damon) als muziek in zijn oren. Zijn leven loopt niet zoals wij wilt, het is een sleur en hij wil er meer uit halen. Hij overtuigt zijn vrouw Audrey (Kristen Wiig) om zich te laten krimpen en om samen met hun spaargeld het luxe leven te gaan leiden in Leasureland. Maar als Paul wakker wordt uit de procedure ziet hij niemand naast zich. Zijn vrouw heeft zich op het laatste moment bedacht en is er vandoor gegaan. Nu is Paul klein, alleen en berooid van elke cent. Hij moet een appartement delen met de vreemde en gehorige buurman Dusan (Christoph Waltz) en heeft een flutbaantje als telefonisch verkoper. Maar als hij de activiste Ngoc Lan Tran (Hong Chau) ontmoet vindt hij hernieuwd zin in het leven en doet hij met haar mee om de mensheid van de ondergang te redden.

Downsizing is de nieuwe film van Alexander Payne, bekend van o.a. About Schmidt, Sideways en The Descendants. Payne haalt altijd zijn onderwerpen en thema's direct uit het leven zelf en wat zijn films overeen hebben is dat de levens van de hoofdpersonen altijd genoeg drama hebben gekend, maar dat ze hier altijd met een humoristische ondertoon tegenaan kijken. Payne heeft voor zijn films ook niet met de minste acteurs gewerkt: Jack Nicholson, Paul Giamatti, George Clooney en nu voor Downsizing met Matt Damon en Christoph Waltz. Damon en Waltz spelen hun rol met verve en brengen de karakters echt tot leven. Er is een duidelijke karakterontwikkeling en ook voor de rol van Damon is er genoeg dramatiek en moraal van het karakter om mee te werken. Wat de film wat meer parten speelt is het verhaal. Het uitgangspunt van het verhaal in de film is de verkleining van de mensheid zodat de wereld wordt behoed voor overpopulatie. Maar dit is niet het centrale thema in de film. Het is ook niet de gemoedstoestand van de mens als deze verkleind wordt, want dat verschilt verder niet. Ook is het nu niet echt duidelijk of de film drama of komedie is (maar dat is wel vaker bij de films van de regisseur). Payne haalt verschillende onderwerpen aan in de film (overpopulatie, menselijke motivatie, omgang met Moeder Natuur), maar legt nergens echt de nadruk op. Dan is het voor de kijker uiteindelijk ook moeilijk om je over een bepaald onderwerp "druk te maken" en vervalt het einde uiteindelijk een beetje in het niet. Downsizing is een interessant experiment, zowel in de film als onderwerp en als film zelf, maar heeft uiteindelijk een té anonieme toon om echt indruk te maken. De acteurs zijn geweldig om aan het werk te zien en ook de special effects zijn fantastisch, maar helaas ontbreekt het te veel aan een indrukwekkend verhaal.

Genre: Drama, Komedie, Science fiction
Jaar: 2017
Speelduur: 95 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Noors, Spaans, Zweeds, En vele andere
EAN: 5053083146191

• Working with Alexander
  • The Cast
  • A Visual Journey
  • A Matter of Perspective
  • That Smile
  • A Global Concern

Downsizing krijgt op Blu-ray Disc een beeldtransfer mee in  het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 en de transfer is gedaan via de veelgebruikte AVC-codec. Voor een dramatische film is het brede beeldformaat best bijzonder, meestal worden deze films in een meer open beeldformaat zoals 1.85:1 of zelfs 1.78:1 gepresenteerd. Wellicht is voor dit beeldformaat om de krapte boven en onder te gebruiken om de verkleining van de mensen in de film te benadrukken. De beeldtransfer zelf ziet er indrukwekkend uit. Downsizing is digitaal geschoten en dat zie je ook duidelijk terug. De scherpte is uitzonderlijk goed. Het beeld is erg helder en fel maar toch met een kleine grain om het geheel niet al te klinisch te laten overkomen. De kleuren en de detaillering zijn erg netjes gedaan. Het witte laboratorium en de luxe ziekenhuizen zien er netjes uit: alles is scherp, de belichting is goed en ook de huidtonen komen mooi over. Contrast en zwartniveau zijn ook erg mooi gedaan en donkere sc`nes komen erg duidlijk over. Nergens loopt het zwart dicht of zijn er andere fouten in het beeld. Een klasse transfer.

Downsizing krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD MA 7.1-audiotrack mee in de oorspronkelijk Engelse taal. De film is voornamelijk dialoog gedreven maar de (extra) surroundkanalen worden desondanks goed gebruikt. De diverse omgevingsgeluiden krijgen extra ruimte als ze door de surroundkanalen te horen zijn. Als voorbeeld zijn dit het luide applaus van de menigte in het begin en ook de rondleiding door Leasureland krijgt veel extra ruimtelijkheid. Dialogen komen netjes en helder uit de centerspeaker en ook de subwoofer geeft goede ondersteuning in het laag. De backcover van de Blu-ray Disc kent een coverfoutje: de audiotrack wordt als Dolby Digital 7.1 Surround aangeduid maar is in werkelijkheid zeker de lossless DTS-HD-variant.

Downsizing krijgt een bescheiden pakket aan extra's mee die elk afzonderlijk een bepaald aspect belichten van de film. Alle extra's zijn in HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Working with Alexander (12 min)
De titel zegt het eigenlijk al, dit stuk gaat over de samenwerking met regisseur Alexander Payne.

The Cast (12 min)
Ook niet verassend, dit onderdeel gaat over de cast van de film.

A Visual Journey (14 min)
Dit onderdeel geeft meer inormatie over het productie-ontwerp in de film.

A Matter of Perspective (9 min)
Deze featurette gaat over de (verbluffende) visuele effecten in de film.

That Smile (6 min)
Acteur Matt Damon krijgt wat veren over zijn lach en andere kwaliteiten.

A Global Concern (7 min)
Hier worden kort de effecten van overbevolking op de aarde besproken.

Paul (Matt Damon) heeft genoeg van de sleur van zijn leven en wil graag gebruik maken van de nieuwste ontwikkelingen om jezelf te verkleinen en een luxeleven te gaan leiden in Leasureland. Dit gaat echter geheel niet volgens plan en Paul eindigt aan de grond. Toch geeft dit ook weer nieuwe mogelijkheden en uiteindelijk vindt hij nieuwe impulsen om te vechten waarvoor hij staat. Downsizing werpt interessante vragen op en geeft een interessant beeld als de verkleining van de mens echt mogelijk is, maar heeft een té anonieme toon en werpt geen centraal vraagstuk op. Dit geeft de film een wat onevenwichtig karakter en weet eindelijk niet zoveel indruk te maken als dat er qua potentie inzat. De Blu-ray Disc is technisch dik in orde en met een aardig pakket aan extra's is deze uitgave uiteindelijk wel het bekijken waard.