Loving Pablo (Escobar)

29-06-2018

7.5
Bioscoop

Loving Pablo (Escobar) (Bioscoop)

Pablo Escobar (Javier Bardem) verdient in korte tijd miljarden. Hoe komt hij aan zijn geld? Door drugs te fabriceren in Colombia en dit te verkopen in de Verenigde Staten. Daarbij sluit hij bovendien een deal met de concurrentie, een zogenoemd ‘kartel’, waarbij ze het marktgebied verdelen. Zo werken ze samen in plaats van dat ze elkaar afmaken. Maar Escobar is de meerdere onder gelijken. Hij is de onbetwiste leider van dit illustere gezelschap. De van tv bekende journaliste Virginia Vallejo (Penélope Cruz) valt als een blok voor zijn charisma. Een aantrekkelijk man is hij fysiek niet bepaald, met zijn enorme buik is het een wonder dat hij nog balans houdt en niet voorover valt. Maar ze raakt geïntrigeerd door de exclusieve wereld waarin Escobar zich beweegt. Een wereld waarin je zoveel geld hebt dat je alles kunt kopen. Niet alleen een gigantisch landgoed en alle vrouwen van de wereld, maar zelfs een plaats in de landelijke politiek. Precies daar gaat het bergafwaarts voor Escobar. Zijn politieke optreden is van korte duur en zijn wraakactie na zijn gedwongen aftreden blijkt een brug te ver voor de autoriteiten. Tot dat moment kon hij alles en iedereen nog omkopen en werden zijn activiteiten praktisch gedoogd. Nu leeft Escobar opeens op de vlucht en zitten leger en politie met man en macht achter hem aan. Virginia merkt ook dat een relatie met een grote drugsdealer de nodige schaduwkanten kent. De grillige Escobar plaatst haar in het centrum van de wereld, maar blijkt ook in staat om haar keihard te laten vallen. Is Virginia nog in staat om weer een normaal leven op te bouwen voor zichzelf?

Pablo Escobar is misschien wel dé meest beroemde (of beruchte zo je wilt) crimineel uit de wereldgeschiedenis. Dit komt natuurlijk door de enorme omvang van zijn imperium, samen met zijn excentrieke gedrag en de ongekende gruwelijkheden die zich voordoen binnen de drugshandel. Zijn bekendheid is recent aangewakkerd door de zeer populaire Netflix serie Narcos en ook in American Made vorig jaar maakte hij zijn opwachting, al was het daar in een bijrol. Voor wie Narcos heeft gezien of op andere wijze over Escobar heeft gelezen, zullen de grote lijnen van het verhaalverloop van Loving Pablo geen geheimen meer bieden. Loving Pablo is overigens de originele titel. De film wordt ook in de publiciteit gebracht onder de naam ‘Escobar’. Maar Loving Pablo is de titel die de inhoud veel beter dekt. Het vernieuwende aan deze film is namelijk dat het wordt verteld vanuit het perspectief van Escobars’ minnares Virginia. Saillant detail is dat Bardem en Cruz in het echte leven ook samen (getrouwd) zijn. Dit zie je terug in hun chemie op het scherm, die zeker geloofwaardig is. Loving Pablo vertelt op vlotte wijze in sneltreinvaart in ongeveer 2 uur het verhaal waar Narcos pakweg tien keer zo lang de tijd voor nam. Cruz praat het een en ander via voice-over aan elkaar zodat we er nog iets van begrijpen. Dit gehaaste karakter is het grootste probleem van deze verder vakkundig gemaakte film. Er wordt geen focus gelegd op bepaalde gebeurtenissen of een deel van zijn leven. De film wil alles vertellen en alles is hier simpelweg teveel. Er zijn zeker memorabele scènes, mede door het acteerwerk van de hoofdrolspelers en de algehele productiekwaliteit van de film. Maar deze vallen een beetje in het niet door alle informatie die je te verwerken krijgt. Hierdoor laat Loving Pablo je toch een beetje met een leeg gevoel achter op het moment dat de aftiteling over het beeld rolt. Want waar heb je nu eigenlijk naar gekeken? Een documentaire achtige verhaling van een groot deel van de levensloop van Escobar? De impact van zijn leven op het leven van zijn minnares? Een orgie van drugsgeweld, extreme rijkdom en excentrieke uitspattingen? Een beetje van alles. En dat alles is nu net wat Loving Pablo nekt. Maar misschien past ‘less is more’ niet zo goed bij deze hoofdpersoon en zit er toch nog een soort van poëtische logica in de grootse aanpak van de film. Als je in 2 uur tijd meer te weten wilt komen over Escobar dan is deze film de perfecte keuze, maar verwacht niet al teveel diepgang of emotionele betrokkenheid. Daarvoor is te weinig tijd ingeruimd.

Medium: Bioscoop
Genre: Biografie, Drama, Misdaad
Jaar: 2017
Speelduur: 123 min

Pablo Escobar is s ’werelds grootste (drugs)crimineel. Hij kan relatief vrij van bemoeienis door overheid en justitie opereren, totdat hij ook voor hen te ver gaat. Vanaf dat moment leeft hij op de vlucht en brokkelt zijn imperium langzaam af. Dit is ook merkbaar voor de mensen om hem heen, zoals zijn minnares. Ook haar leven stort langzaam in en ze zal weer op zoek moeten naar een nieuwe balans. Als ze al dit drugsgeweld tenminste overleeft. Loving Pablo is in essentie een 2 uur durende samenvatting van de Netflix serie Narcos, die in tien keer zoveel tijd ongeveer dezelfde periode bestrijkt. Dit maakt dat de film zeer gehaast overkomt en hierdoor niet echt beklijft. Dat is jammer, want aan het vakkundige filmmaken ligt het niet. Het productieontwerp is van hoge kwaliteit en de rolinvulling prima. Als je in 2 uur tijd meer te weten wilt komen over Pablo Escobar dan is deze film de perfecte keuze, maar verwacht niet al te veel diepgang of emotionele betrokkenheid. Daarvoor is te weinig tijd ingeruimd.