Searching

13-02-2019

8

Searching (Blu-ray)

Als de 16-jarige dochter van David Kim (John Cho) wordt vermist dan wordt er direct een grote zoekactie opgestart. Maar waneer er na een paar dagen geen informatie komt en niemand gevonden wordt, gaat David zelf op zoek. Zijn dochter was veel online en actief aanwezig in diverse social media. David gaat via al haar apparatuur op zoek naar aanwijzingen waar zijn dochter geweest is en met wie ze contact heeft gehad. Wat er volgt is een bloedstollende digitale zoekactie waarbij David al zijn digitale kennis nodig heeft. Het is een race tegen de klok, want alle digitale data is zo gewist, niet in de laatste plaats door de dader zelf.

Searching is geschreven en geregisserd door nieuwkomer Aneesh Chaganty, die voorderest alleen korte films op zijn naam heeft staan. De film kent een zeer origneel en vooral erg modern uitgangspunt. Films over vermiste personen kennen we allemaal, met films als Gone Girl en Prisoners als meest recente voorbeelden. Searching past het concept van digitale communicatie en contacten via social media erg goed toe en zet het zelfs in het middelpunt. Ook zijn film is geheel hierom geconstrureerd: er zijn geen scènes buiten de digitale omgeving gemaakt en dat geeft het geheel een zeer beklemmend gevoel. Dat is meteen de extra dimensie dat zowel de vermissing van je dochter je als vader geeft en tegelijkertijd ook het verstikkende effect wat social media kan hebben. John Cho (David Kim) was voorheen altijd bekend van komische rollen maar sinds een aantal jaren heeft hij ook serieuze krakters gespeeld. Hij geeft goed gestalte aan de vaderrol die zowel vasthoudendheid moet uitstralen maar ook wanhoop en de drang om zijn dochter te vinden. En dit tegelijkertijd binnen een voor hem redelijk onbekende digitale wereld. John Cho weet deze rol erg goed te brengen. Ook de bijrollen zijn goed bedeeld maar het is duidelijk dat Cho de film draagt. Een zeer spannende film met een origineel uitgangspunt en een erg goede uitwerking.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2018
Speelduur: 102 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Japans
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609645163

• Zoeken naar "Easter Eggs"
  • De Filmtaal Veranderen
  • Audiocommentaar van de Filmmakers
  • Update Username: de cast en personages

Searching is in het oorspronkelijke beeldforrmaat van 1.78:1 op Blu-ray Disc gezet. Het is wat lastig om de kwaliteit van het beeld exact te beoordelen, omdat alle beelden een verschillende bron hebben en je als kijker alles via een online omgeving bekijkt. Er is verder ook geen informatie aanwezig waar de film mee is gdraaid, enkel dat de output digitaal is geweest. Puur afgaande op hetgeen wat je ziet kan er gezegd worden dat de beeldkwaliteit meer dan voldoende is, zelfs goed. Vermoedelijk zijn alle opnamebronnen minimaal HD geweest en dat is ook te zien. Scherpte is prima en het contrast ook. Kleuren zijn af en toe wat onregelmatig, vooral als er bijvoorbeeld buiten met een smartphone via de selfie-stand of via de webcam wordt gefilmd. Verder is de overall kwaliteit goed en leiden de verschillende opnamebronnen niet al teveel af.

Op de Bluray-Disc van Searching staat een DTS-HD Master Audio 5-1 track in de oorspronkelijke Engelse taal.  De film is voornamelijk dialoog gedreven dus de dynamiek van de track is voornamelijk op de voorste speakers gericht. Muziek en ambiancegeluiden, vooral technische computergeluiden, komen netjes en gespreid uit de surroundspeakers. De track is verder niet opzienbarend, maar doet zijn werk naar behoren.

Op de Blu-ray Disc van Searching staat een klein pakket aan extra's. Alles is in 1080P HD en is Nederlands ondertiteld.

Zoeken naar "Easter Eggs" (6 min)
Hier worden een aantal aanwijzingen getoond die vroeg in de film verwerkt zitten. Deze extra moet je absoluut niet bekijken als je de film nog niet hebt gezien, en die waarschuwing wordt aan het begin van deze featurette dan ook erg duidelijk getoond.

De Filmtaal Veranderen (11 min)
Een interessante kijk achter de schermen naar de nieuwe methode van vertellen zoals gebruikt in de film.

Audiocommentaar van de Filmmakers
O.a. de regisseur vertelt over het ontstaan en het maken van de film. Erg interessant om te beluisteren.

Update Username: de cast en personages (7 min)
Een korte featurette over de cast en crew.

De dochter van David Kim is verdwenen en de autoriteiten kunnen haar niet vinden. David gaat nu zelf op zoek en gaat haar digitale stappen na om zo meer aanwijzingen te krijgen waar en met wie ze kan zijn. Searching vertelt een bekend verhaal via een zeer originele wijze, namelijk via volledig online beelden. De Blu-ray Disc van Searching bevat een goede technische kwaliteit in zowel beeld en geluid en met een klein maar interessant pakket aan extra's kan deze uitgave best aanbevolen worden.