Godzilla: King of the Monsters

17-10-2019

7

Godzilla: King of the Monsters (Blu-ray)

Vijf jaar na de vorige rampen die het monster Godzilla heeft aangericht, is dr. Emma Russell (Vera Farmiga) vol bezig met het onderzoeken van deze mystieke wezens. Als haar ontwikkelde Eco-generator nieuwe en niets-ontziende monsters doen ontwaken, is de hele wereld in rep en roer. Generaal Alan Jonah (Charles Dance) wil via een audio-apparaat de balans terugbrengen en zo de nieuwe monsters onder de duim houden. Uiteraard loopt dit op niets uit en is dr. Russel samen met haar echtgenoot Mark (Kyle Chandler) volop bezig om een manier te vinden om de monsters tegen te houden. Uiteindelijk blijft er maar één optie over: het inzetten van Godzilla om zo de nieuwe monsters te bestrijden. Maar is Godzilla wel te temmen voor deze klus? En kan hij de nieuwe monsters verslaan? En richt hij niet zijn woede en kracht richting de mensheid in plaats van de nieuwe wezens?

Films over Godzilla bestaan al een hele lange tijd. Het mystieke wezen heeft zijn oorsprong in 1954 in Japan in de eerste Godzilla-film, geregisseerd door Ishiro Honda. Tussen 1954 en 1974 werden er totaal 15 Godzilla-films gemaakt in Japan en het Amerikaanse specialty-label Criterion heeft speciaal voor zijn duizendste uitgave een volledige boxset gemaakt met alle Japanse Godzilla-films erin. Godzilla kwam in Amerika voor het eerst in 1998 op het witte doek in de film Godzilla van regisseur Roland Emmerich (Independence Day, The Day after Tomorrow). Deze film werd geen succes, en het duurde tot 2014 dat dit wezen opnieuw leven werd ingeblazen met een nieuwe film, opnieuw genaamd Godzilla. De film moest gelden als een reboot van de franchise en werd redelijk goed ontvangen. Het zogenaamde Monsterverse werd daarna uitgebreid met een film over een ander wezen dat zich afspeelt in dezelfde wereld als Godzilla, namelijk King Kong in Kong: Skull Island. Die film kreeg een stuk betere kritieken en dus gingen de makers door met nieuwe films in het Monsterverse. Godzilla: King of the Monsters is een direct vervolg op de eerste film uit 2014. Bekende karakters keren terug en ook het wezen zelf krijgt een soort van "karakterontwikkeling". De film bevat genoeg actie en spektakel om het zeker onderhoudend te maken. Wat afleidt zijn de vele subplots en extra karakters die terugkomen in de film. Het leidt af en eigenlijk wil je als kijker maar één ding zien: de ultieme confrontatie tussen de nieuwe wezens en Godzilla. Wie gaat er winnen en wie is het nieuwe opperwezen? De film zelf is gemaakt voor de echte Godzilla-fan en voor wie goed oplet zitten er een paar verwijzingen in naar de oorspronkelijke Japanse films. Leuk gedaan en het laat zien dat de makers de roots van het karakter respecteren. Godzilla: King of the Monsters is dik twee uur vermaak, maar had wel wat ingekort kunnen worden door wat subplots weg te snijden in de montage.

Godzilla: King of the Monsters wordt op DVD, Blu-ray Disc en een combinatie van UHD+3D-Bluray uitgebracht. De 2D-uitgave op Bluray wordt hier besproken.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2019
Speelduur: 132 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Atmos - Frans
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Frans
EAN: 5051888247075

• Monsters 101
  • Evolution of the Titans
  • Monarch in Action
  • Millie Bobby Brown: Force of Nature
  • Monster Tech: Monarch Joins the Flight
  • Monsters are Real
  • Welcome to the Monsterverse
  • Deleted and Extended Scenes
  • Commentary by Director Michael Dougherty, Executive Producer Zach Shields and Actor O'Shea Jackson Jr.

Godzilla: King of the Monsters is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1 op Blu-ray Disc gezet. De transfer is voor een modern geproduceerde film van goede kwaliteit. Scherpte is in orde en ook kleuren en helderheid zijn prima. De film zit vol met CGI-effecten en dat levert soms een wat cartoon-achtig beeld op. Het valt zeker meer op in combinatie met de live-action beelden. Verder zijn contrast en zwartniveau prima. De transfer gooit hoge ogen en zal zeker bijdragen aan het kijkplezier.

Godzilla: King of the Monsters bevat een audiotrack die voor vele liefhebbers van ultieme audiokwaliteit een teleurstelling zal zijn. De Blu-ray Disc bevat namelijk een lossy Dolby Digital+-track met een Atmos-extensie in de oorspronkelijke Engelse taal. De TrueHD-variant met Atmos is alleen in de Franse taal. Waarom Warner toch deze lijn doorzet blijft toch raadselachtig. Ook omdat ze het met sommige titels wél goed kunnen doen met een TrueHD/Atmos-variant in de Engelse taal. Het blijft helaas gissen. Mocht je wel willen genieten van de ultieme audio-variant dan zal je moeten kiezen voor de UHD-uitgave van de film. Terug naar de audiokeuze die we voorhanden hebben. De track is zeker niet slecht, maar mist qua kracht, dynamiek en impact uiteraard wel een niveau. Dialogen zijn helder hoorbaar en ook alle effecten krijgen ruimte via de diverse kanalen. Ook de subwoofer doet prima zijn werk. Al-met-al een prima audiotrack die wel zoveel meer had kunnen zijn, vooral als je even schakelt naar de Franse TrueHD-variant. Dan merk je in de effecten al een groot verschil in kracht, dynamiek maar ook subtiliteit. Dat is jammer, maar helaas niks aan te doen.

Godzilla: King of the Monsters krijgt op Blu-ray Disc een aardig pakket aan extra's mee. Alles is in 1080p HD en is Nederlands ondertiteld.

Monsters 101 (5 min)
Een paar featurettes die een kort en snel overzicht geven van de verschillende monsters in de film. Leuk om te bekijken, zeker als je "nieuw" bent in de franchise.

Evolution of the Titans (28 min)
Een leuke, interessante featurette of de verschillende effecten die gebruikt worden in de film, aangevuld met interviews met cast en crew.

Monarch in Action (29 min)
Nog een interessante kijk-achter-de-schermen, met deze keer de locaties en de keuze hierin.

Millie Bobby Brown: Force of Nature (5 min)
Waarom deze actrice een aparte featurette heeft gekregen, is een raadsel. Deze kan je dan ook zeker overslaan.

Monster Tech: Monarch Joins the Flight (9 min)
Wat achtergrondinformatie over de militaire technologie dat is gebruikt in de film.

Monsters are Real (14 min)
Deze featurette gaat niet over de film, maar is een extern geproduceerd programma over monsters en of ze echt bestaan. Beetje vaag.

Welcome to the Monsterverse (4 min)
Een wat langere kijk naar de eerste Godzilla-film en de film die ook in dit universum afspeelt: Kong: Skull Island.

Deleted and Extended Scenes (5 min)
Wat verlengde en verwijderde scènes die overduidelijk om tijdredenen zijn geknipt.

Commentary by director Michael Dougherty, Executive Producer Zach Shields and actor O'Shea Jackson Jr.
Een interessant audiocommentaar met genoeg achtergrondinformatie over het maken van de film en ook de connectie met de vroegere Godzilla-films.

In Godzilla: King of the Monsters worden nieuwe wezens opgeroepen die de aarde teisteren met dood en verderf. Enige optie is om Godzilla in te zetten om de monsters te bestrijden. Maar is dat wel zo'n verstandige keuze? Godzilla: King of the Monsters is een vervolg op de eerste film uit 2014 en een uitbreiding in het Monsterverse waar Kong uit Kong: Skull Island ook toe behoort. De Blu-ray Disc van de film bevat een erg goede beeldtransfer, teleurstellende keuze qua audiotrack en een aardig gevuld en interessant pakket aan extra's. Ben je een fan van de film en heb je de mogelijkheid om UHD-Bluray af te spelen, koop dan de UHD-uitgave. Deze bevat naast de beste beeldkwaliteit in 4K-resolutie ook de beste audio, alle extra's en als bonus de 3D-versie van de film op Blu-ray Disc.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Entertainment.