Miami Vice - The Complete Series

17-11-2021

9.5

Miami Vice - The Complete Series (DVD)

Spanning, sensatie en adrenaline spelen de boventoon in deze stijlvolle actieserie over twee coole undercoveragenten. Wij volgen de levens van de door de wol geverfde New Yorker Ricardo Tubbs (Phillip Michael Thomas) en de zuiderling met stoppelbaard Sonny Crockett (Don Johnson) op hun geheime missies in de levensgevaarlijke drugsonderwereld van Miami. Infiltreren in drugskartels, mensenhandelaren opsoren en achter de tralies het vertrouwen winnen van veroordeelde misdadigeres wordt afgewisseld met het oplossen van hun persoonlijke problemen als gevolg van het undercoverwerk. De brandende zon, Ferrari’s, Flamingo’s, Powerboten, mooie vrouwen en harde actie tegen de achtergrond van de zwoele Miami-kleuren en de muziek van award-winnende legendes als Phil Collins, U2, Peter Gabriel, The Who, Aerosmith, Guns N’ Roses, The Cure, Public Enemy, Kate Bush en de wereldberoemde synthesizer track van Jan Hammer!

Wie is er in zijn jeugd gedurende de jaren '80 niet mee opgegroeid? Miami Vice, dé actieserie van dat moment. Het had alles: mooie mensen, zonnige stranden, hippe kleding, de coolste gadgets en de snelste auto's. De serie was zijn tijd ver vooruit met filmen op locatie en een realistische en filmische sfeer. Kosten en moeite werden gespaard, de kosten van één aflevering waren zelfs zo hoog dat dit zelfs hoger was dan het gehele jaarlijkse budget van het politiekorps van Miami. Dit was vooral te danken aan de invloed van uitvoerend producent Michael Mann, die daarna furore zou maken met films als Manhunter, Heat, Collateral, Blackhat en de filmversie van de TV-serie, ook genaamd Miami Vice. Hij eiste dat de serie een realistische sfeer ademde en dat het gehele kleurenpalet in de serie uit pastel-kleuren bestond. Dit softe en kleurrijke palet in een zonnige strandomgeving zou mooi in contrast staan met de harde werkelijkheid en de strijd die de personages voerden tegen de misdaad. Mann wilde dan ook dat bijna alles op locatie werd gefilmd, en dat zorgde voor een onbedoeld positief bijeffect. Verschillende vervallen panden of in verval geraakte omgevingen werden opgeknapt door de productiemaatschappij, en dat zorgde ervoor dat Miami zelf een boost kreeg en de reputatie van de stad veranderde van een suf, slapend saaie stad voor gepensioneerden naar een levendige metropool waar HET gebeurt voor de jongeren en nachtbrakers. En dat zorgde weer voor meer bezoekers aan de badplaats en een impuls in de ecomomie door meer uitgaven door toeristen en nieuwe bewoners van de stad. Het terugkerende thema in Miami Vice was de futiliteit van de strijd die het politiekorps voerde tegen drugs- en andere zeden-criminaliteit. De hoofdrolspelers, Don Johnson en Philip Michael Thomas, liepen voorop in de serie en werden ware iconen. Ze speelden hun karakters dan ook met volle overgave. De rest van de hoofdcast werden ook zeer bekend en vormden een vast team in de serie. Niet alleen het visuele was zeer belangrijk in de serie, maar ook de muziek. Bekende en popualire popnummers uit die tijd werden gebruikt in de serie, samen met de virtuoze synthesizer-muziek van componist Jan Hammer. Zijn bekende nummer "Crockett's Theme" behaalde zelfs de nummer 1 in de Billboard Top 100 en geen ander muzieknummer uit een film of TV-serie is dat sindsdien gelukt. Verder werden al bekende nummers nog bekende dankzij de serie, en dat lukte Miami Vice al in de eerste aflevering met het nummer In the Air Tonight van Phil Collins. Zijn nummers kwamen vaak terug in de serie en hij zelf speelde in een aflevering ook nog een bijrol. De bijrollen waren ook erg belangrijk in de serie, zo hebben veel bekende filmsterren hun eerste of één van hun eerste rollen gehad in de serie. Namen als Bruce Willis, Liam Neeson, Laurence Fishburne, Wesley Snipes, Chris Rock, Ben Stiller, Julia Roberts, Steve Buscemi en zelfs "onze" Jeroen Krabbé zijn maar een paar bekende namen die meespeelden in de serie. Het laatste bekende aspect in de serie was de Ferrari van Sonny Crockett. In de eerste twee seizoenen was dat een neppe Ferrari Daytona, een zogenaamde kit car: een Chervolet Corvette chassis met een fiberglas top er bovenop van een Daytona, met Pirelli banden. De CEO van Ferrari, Enzo Ferrari, was dusdanig geirriteerd over het succes van deze kit car dat hij aan Michael Mann vroeg wat hij hier tegen kon doen. Mann antwoorde: "geef ons wat Ferrari Testarossa's, en dan blaas ik zelfs de Daytona op". En zo gebeurde dat in aflevering één van seizoen drie de Daytona werd opgeblazen en Crockett de resterende drie seizoenen in een fonkelnieuwe witte Testarossa reed. Miami Vice heeft totaal 112 afleveringen gehad in vijf seizoenen. De eerste drie seizoenen zijn het beste qua verhaallijnen, diepgang en originaliteit. Daarna werd het al snel minder, seizoen vier starte een donkerdere toon in de serie en dat was afwisselend succesvol. In seizoen vijf was de invloed van Michael Mann nauwelijks meer aanwezig en ook Don Johnson had minder schermtijd omdat hij met andere projecten buiten de serie om bezig was. Er werd nog een poging gedaan om in seizoen vijf een soort van junior-team als opvolging te introduceren, maar dat kon op een dusdanige onvrede rekenen van fans dat dit als snel de kiem in werd gesmoord. Uiteindelijk heeft dit seizoen toch nog de reguliere 21 afleveringen gekregen en een waardig einde. Het was een einde aan vijf jaar ongekende populariteit en inventiviteit. De serie kent nog een ware fanbase en met releases op Blu-ray Disc in verschillende landen blijft de serie populair. In Nederland is de serie in verschillende verpakkingen alleen op DVD uitgebracht, en deze uitgave wordt hier besproken.

Genre: Actie, Detective, Misdaad, Thriller, TV
Jaar: 1984-1989
Speelduur: 5340 min
Verpakking: Boxset
EAN: 5050582915518

• The Vibe of Vice
  • Building the Perfect Vice
  • De Stijl van Vice
  • De Muziek van Vice
  • Miami na Vice
  • Knight Rider Trailer
  • Buck Rogers International Videotrailer
  • A-Team International DVD Trailer
  • Miami Vice Video Game Trailer

Miami Vice staat op DVD in het oospronkelijke beeldformaat van 1.33:1. Er staan totaal vier aflveringen op 1 dubbellaags DVD, dus dat is een net aantal waarbij de compressie nog meevalt. Totaal staan er 112 afleveringen op 32 DVD's, met nog wat extra's erbij (die samen met twee afleveringen op een aparte DVD staan). Echter is duidelijk te zien dat er geen remastering is geweest van het bronmateriaal. Er zijn namelijk best wat artefacten zichtbaar in de beelden. Vooral tijdens de begintitels zijn wat foutjes  en vuil zichtbaar in het beeld. Dat is op zich voor een serie uit die tijd wat minder storend. Wel is de beeldkwaliteit soms slechter dan bij andere aflveringen. Negatieve uitschieter is daarbij aflevering 18 uit seizoen 2, die is op elke DVD-uitgave erg matig. De transfer bevat veel ruis en een slecht contrast en zwartniveau. De reden hier achter is helaas onbekend. Wel is het zo dat de beeldkwaliteit beter wordt naar mate de seizoenen en de afleveringen oplopen. Er is bijvoorbeeld best wat verschil te zien tussen de beeldkwaliteit van seizoen één en bijvoorbeeld seizoen drie. Verder voldoet de kwaliteit van het beeld over het algemeen redelijk tot ruim voldoende en is het zeker prima te bekijken, maar een uitgave met geremasterd beeld zal de kwaliteit zeker goed doen.

Miami Vice krijgt op DVD een Dolby Digital 5.1-audiotrack mee in de oorspronkelijk Engels gesproken taal. Net als de beeldtransfer is ook de audiotrack van de serie erg wisselend van kwaliteit. Soms is het volume erg laag en kan je de dialogen nauwelijk horen, maar als de begintune start dan is het volume weer ineens erg hoog waardoor de synthesizer door je boxen knalt. Ook kan de audiotrack soms wat onevenwichtig overkomen met plotselinge surroundactiviteit en een drukke spreiding van allerlei geluiden. Over het algemeen kan echter gezegd worden dat de track prima voldoet. Dialogen zijn over het algemeen prima verstaanbaar, maar door het vele jargon en woord- en zinsuitdrukkingen is de ondertiteling erg handig. Muziek en andere effecten komen ook prima over, maar zijn soms een beetje schel en leeg, daar had wel wat meer "punch" in gemogen. Maar over het algemeen scoort de audiotrack meer dan voldoende.

Alle extra's van de gehele serie Miami Vice staan op Disc 8 van het eerste seizoen, waarop ook de laatste twee afleveringen van seizoen één staan. Alle extra's zijn in SD en zijn Nederlands ondertiteld.

The Vibe of Vice (5 min)
Deze featurette kijkt terug op de serie, het succes destijd en levert wat korte interviews en unieke (wat die zijn er niet veel) beelden van achter de schermen tijdens de opnames.

Building the Perfect Vice (8 min)
Deze featurette gaat over het oorspronkelijke idee van de serie en het (slechte) begin op TV voordat het een succes werd.

De Stijl van Vice (6 min)
Deze featurette gaat over de mode en kleding die gedragen werd in de serie, en het immense succes ervan en de invloed op de dagelijkse mode buiten de serie.

De Muziek van Vice (7 min)
Deze featurette gaat over de muziek in de serie, de herkenbare sythesizer-miziek van Jan Hammer en de invloed van muziek op de serie.

Miami na Vice (2 min)
Dit is een promotiefilmpje van de stad Miami, gemaakt door het toeristisch bureau van de stad. In dit filmpje zie je beelden van Miami, interviews met mensen op straat en, heel slim, beelden uit de serie Miami Vice.

Knight Rider Trailer ( 1 min)
Trailer van de TV-serie Knight Rider op DVD.

Buck Rogers International Videotrailer (1 min)
Trailer van de TV-serie Buck Rogers op DVD.

A-Team International DVD Trailer (1 min)
Trailer van de TV-serie The A-Team op DVD.

Miami Vice Video Game Trailer (1 min)
Trailer en game-beelden van de console-game van Miami Vice.

Spanning, sensatie en adrenaline spelen de boventoon in deze stijlvolle actieserie over twee coole undercoveragenten. Wij volgen de levens van de door de wol geverfde New Yorker Ricardo Tubbs (Phillip Michael Thomas) en de zuiderling met stoppelbaard Sonny Crockett (Don Johnson) op hun geheime missies in de levensgevaarlijke drugsonderwereld van Miami. De TV-serie Miami Vice was in de jaren '80 een waar fenomeen. De hoofdrolspelers werden ware popsterren en alles uit de serie werd een succes. Zowel de acteurs, de locaties als de muziek en de attributen uit de serie. De serie was erg succesvol door de sterke verhalen en vertolkingen van de cast, met veel bekende acteurs van nu in één van hun eerste rollen. Ook was de realistische sfeer door het filmen op locatie, en het gebruik van populaire muziek ingrediënten voor succes. Miami Vice is in Nederland alleen op DVD verschijnen en is verkrijgbaar in een verzamelbox. De beeldtransfer heeft soms wel wat foutjes en artefacten in het beeld, en bij sommige afleveringen is de kwaliteit matig met veel ruis. Over het algemeen voldoet de transfer prima. Hetzelfde geldt voor de audiotrack, soms erg onevenwichtig met wisselend volumehoogte en spreiding. Maar ook deze track is zeker prima te verstaan en te beluisteren. Alle extra's van de serie staan op disc 8 van het eerste seizoen en zijn enkele korte featurettes die ondanks de korte speelduur toch een heel interessant kijkje achter de schermen geven en ook een goed beeld van het ontstaan en het succes van Miami Vice destijds. Voor fans van de serie zeker een aanrader!