Cry Macho

21-03-2022

7.5
UHD

Cry Macho (UHD)

Clint Eastwood schittert in deze film, gebaseerd is op het boek 'Cry Macho', als voormalige rodeoster en berooide paardenfokker die in 1978 een klus aanneemt van een oude baas. Hij belooft het zoontje van de man thuis te brengen en weg te halen bij zijn alcoholische moeder. Het onwaarschijnlijke paar doorkruist het platteland van Mexico tijdens de terugweg naar Texas en krijgt te maken met een onverwacht uitdagende reis. De jongen leren wat het inhoudt om een goede man te zijn, brengt de zwaarmoedige paardenman verlossing

Acteur en regisseur Clint Ewastwood is een levende legende. Tot op een zeer hoge leeftijd van 90 jaar maakt hij nog films. Hij regisseert ze niet alleen, maar speelt sinds The Mule ook weer de hoofdrol, zo ook nu in Cry Macho. De film is een kleine en langzame road-movie, waarbij alle gebeurtenissen zich rustig ontvouwen. Het script is gebaseerd op een boek waarvoor Eastwood al 50 jaar geleden voor de hoofdrol werd gevraagd, maar vond zichzelf toen te jong. Jarenlang heeft het script op de plank gelegen tot Eastwood zichzelf wel geschikt achtte voor de hoofdrol. Helaas was de schrijver van het oorspronkelijke boek wel al overleden dus kan de verfilming helaas niet aanschouwen. De film vertelt het verhaal rustig, en dat is ook wel nodig. Eastwood ziet er nog redelijk kwiek uit, maar zijn bewegingen zijn soms wel stram. Logisch ook natuurlijk, en wie doet hem dit na met een leeftijd boven de 90 jaar. Cry Macho is geen hoogstaande cinema geworden en heeft geen gedenkwaardige vertolkingen, maar is een charmante speelfilm zonder verdere opsmuk. Eastwood laat nog zeker zien dat hij een film kan dragen en ook qua regie is het ook dik in orde. Nu is het afwachten of hij nog een film zal gaan maken. Idereen gunt hem zijn pensioen, maar Eastwood zelf is actief genoeg om nog een film op zijn al zeer indrukwekkende oeuvre te zetten.

Medium: UHD
Genre: Drama, Western
Jaar: 2021
Speelduur: 104 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5051888260290

• Back in the Saddle: The Making of Cry Macho
  • Macho and the Mustangs

UHD
Cry Macho staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in 2160P met HDR op een UHD. De beeldkwaliteit is dik in orde. De film heeft een wat grauwer uiterlijk met veel donkere en stoffige scènes zie zich afspelen in Mexico. Er wordt veel zwart en bruin gebruikt en ondanks het zonnige weer heeft de transfer geen vrolijk kleurenpalet. Dat is de keuze van de makers en de UHD geeft dit prima weer. Scherpte, contrast en detaillering zijn dik in orde en HDR laat nog wat extra detail zien. Een erg goede transfer.

Blu-ray Disc
Cry Macho staat op Blu-ray Disc in het oorspronkelijke beeldformaat en in 1080p. De transfer is van erg goede kwaliteit, maar je ziet wat mindere scherpte in sommige scènes ten opzichte van de UHD. Verder mis je wat detaillering in de erg donkere scènes door het ontbreken van HDR. Verder een erg goede transfer.

UHD+BD
Op beide discs staat een DTS-HD MA 5.1-track in de oospronkelijke Engelse taal. De film is vooral dialoog-gedreven en daardoor voornamelijk gericht op de voorste kanalen. De actievere scènes laten de track wat actiever worden en ook geluidseffecten en muziek worden mooi verspreid over de surround-kanalen. Een prima en degelijke geluidstrack.

Op de Blu-ray Disc van Cry Macho staan een tweetal extra's. Beide in 1080P en Nederlands ondertiteld.

Back in the Saddle: The Making of Cry Macho (12 min)
Een leuke making-of featurette met wat beelden van achter de schermen en interviews met cast en crew.

Macho and the Mustangs (7 min)
Deze featurette vertelt wat meer over het filmen van de scènes met de paarden.

Clint Eastwood schittert in deze film, gebaseerd is op het boek 'Cry Macho', als voormalige rodeoster en berooide paardenfokker die in 1978 een klus aanneemt van een oude baas. Hij belooft het zoontje van de man thuis te brengen en weg te halen bij zijn alcoholische moeder. Cry Macho is geen hoogstaande cinema en heeft geen gedenkwaardige vertolkingen, maar is een charmante speelfilm zonder verdere opsmuk. Eastwood laat nog zeker zien dat hij een film kan dragen en ook qua regie is het dik in orde. De UHD+BD-uitgave bevat prima beeld- en geluidskwaliteit en een net pakket van extra's.