Northman, The

25-08-2022

8.5
UHD

Northman, The (UHD)

De jonge Amleth (Oscar Novak) kijkt reikhalzend naar de terugkomst van zijn vader, koning Aurvandill (Ethan Hawke) nadat die terugkeert naar het dorp na een succesvolle militaire operatie. Maar de volgende dag wordt koning Aurvandill vermoord op bloedige wijze door zijn broer en oom van Amleth, Fjolnir (Claes Bang). Amleth weet het door de bende van Fjolnir aangevallen dorp te ontluchten en Amleth doolt eenzaam door de wildernis. Als hij is gegroeid tot een niets-ontziende jager zweert de volwassen Amleth (Stellan Skarsgard) nog steeds op wraak voor de moord op zijn vader. Tijdens zijn zoektocht naar Fjolnir leert hij meer over zijn verleden en komt hij ook de slavin en heks Olga (Anya Taylor-Joy) tegen, die hem probeert te helpen maar tegelijkertijd ook een eigen agenda heeft.

The Northman is geregisseerd door regisseur Robert Eggers (The Lighthouse, The Witch) en wordt door velen vergeleken met The Revenant gezien de tijdsperiode waarin de film zich afspeelt en verder het thema en uitgangspunt van het verhaal (wraak op een moordenaar van een familielid of bijna-moord op hem zelf). Het verhaal is heel erg simpel en is al vele malen eerder verteld. Wat het verschil maakt in The Northman is de zeer bloedige methoden die de hoofdpersoon erop nahoudt om zijn vijanden te verslaan. Dat bloedige werd in de vergelijkbare Revenant nog enigszins in toom gehouden, maar regisseur Eggers gaat er met The Northman volldig voor. Dat moet uiteraard je smaak zijn als kijker, en degenen die zin hebben in een partijtje gehak en gezaag komen met The Northman zeker niet bedrogen uit. Er wordt echter nog wel veel aandacht besteed aan het personage Amleth en zijn verdere achtergrond, verleden en karakter. En dat maakt de film toch een stuk beter dan de zoveelste slasher in de tijd van de vikingen. Alle acteurs spelen hun rollen geweldig, vooral Stellan Skarsgard en Anya Taylor-Joy verdwijnen echt in hun rol. De enige die vreselijk miscast is en werkelijk waar als een draak speelt is Nicole Kidman. Echt al haar scènes, en dat zijn er gelukkig niet veel, komen echt tenenkrommend over. Ze komt totaal niet overtuigend over als de koningin en moeder van Amleth. The Northman is verder zeker niet voor de tere zieltjes onder ons, maar heeft toch meer te vertellen dan de film ten eerste doet vermoeden. En dat laat de film boven het gemiddelde uitstijgen en is dus zeker een aanrader.

Medium: UHD
Genre: Actie, Drama, Historie
Jaar: 2022
Speelduur: 131 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.00:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Frans
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Italiaans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 5053083247713

• Audio Commentary
  • Deleted and Extended Scenes
  • An Ageless Epic
  • The Faces of Vikings
  • Amleth's Journey to Manhood
  • Shooting the Raid
  • Knattleikr Game
  • A Norse Landscape

UHD
The Northman krijgt op 4K UHD een geweldige native 4K-transfer mee in het oorspronkelijke bijna-beeldvullende beeldformaat van 2.00:1. Dolby Vision en DHR10 zijn er voor de ondersteuning in kleurenschakering waarbij de film met eerstgenoemde werd bekeken. En de beeldkwaliteit is werkelijk fabelachtig goed. Scherpte en dieptewerking is heel er ggoed. The Northman heeft een nogal grijs en bleek kleurenpalet, maar de 4K-transfer geeft deze zeer genuanceerd weer. De kleurenschakering is dankzij Dolby Vision erg goed en geeft een mooie nuance in alle dinkere kleuren in donkere scènes. Verer komen de sporadische felle kleuren erg goed over en springen die van het scherm. Een geweldige transfer.

Blu-ray Disc
Ook op Blu-ray Disc is de 1080p-tranfsfer erg goed en bereikt het maximum voor wat het medium kan bereiken. Scherpte, detaillering, contrast en zwartniveau zij uitstekend. Een prima transfer op Blu-ray Disc.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
The Northman krijgt op zowel UHD als BD een geweldige Dolby Atmos-track mee met een TrueHD 7.1-track als basis. En deze track is werkelijk weergaloos. Dialogen klinken netjes en helder, en als kijker wordt je continue in het midden gezet tijdens alle actiescènes. Verder heeft de track een mooie nuance en detaillering tijdens rustige scènes en gedurende de gehele film een goede spreiding en dynamiek. Een fantastische track.

The Northman krijgt een prima pakket van extra's mee, die op de Blu-ray Disc in 1080p-kwaliteit staan en op de UHD in 4K-kwaliteit én daarbij ook alles in Dolby Vision.